träckprov!

B

Binsan

handen på hjärtat, gör ni träckprov INNAN ni avmaskar??

hästgymnasierna predikar detta starkt med man känner sig bara som en tjatig kärring när man tar upp det med andra hästägare.... ;)

Sv: träckprov!

Jag har inte gjort det tidigare för jag visste inte att man borde göra det förrns i somras...o då flyttade jag kusen till nytt stall så då blev det avmaskning. Men till våravmaskningen ska jag faktist göra det. Vad jag förstår har lantmännen ett 'skit'-paket som man kan använda som verkade hyfsat enkelt/inte så dyrt.

Kul dock de som gjort träckprov vad de fått för resultat...innan sa man ju att alla hästar har mask hela tiden typ...o att de behöver avmaskas för att inte maskarna ska hinna göra skada.

Har börjat göra träckprov, en gång på våren och en gång på hösten. Har använt kollamasken. Min pålle har haft 0 EPG båda gångerna så jag har inte avmaskat.
/W

Vi gjorde det i år, visade knappt några maskar och eftersom vi skulle flytta till marker där hästar inte gått förut fick vi rådet att göra nytt prov i vår.
Granngården har ett "kit" från vidilab, ok pris och behändigt. Finns också en tillhörande vet man kan rådgöra med ang provsvaret. Mkt prisvärt tycker jag.

Med min fånghäst gör jag det. Det var "0" förekomst av alla masksorter de testade så det hade ju varit helt onödigt med avmaskning. Köpte "Kollamasken" på Apoteket. Det är nog det som Granngården har också, tror jag. Det kostar 260 kr och då ingår allt (påse, handskar, följesedel, porto, labkostnader, etc.). Snabbt också. Jag fick svar via mejl redan dagen efter jag skickat iväg brevet!

Skickar absolut in och kollar innan avmaskning! Har inte kännt mig som en tjatkärring trots att det är jag som får ta hand om det hela om något ska hända i resten av stallet. Men det beror kanske på hur man tar upp det?

Bl.a. ser jag till att göra det så enkelt för alla, dvs jag ser till att vi får bra pris (många hästar, individuella prover) och jag tar provet på ALLA hästar samtidigt, så ingen annan behöver göra nåt mer än att betala och vänta på svaret.

Jag gör. Har ju bla. en äldre dam och de äldre hästarna ska ju inte gärna bli "nermaskade", och ingen annan häst heller för den delen ;)

vad kan man få för "mängdrabatt" om man ska kolla kanske 20 talet hästar???

Japp, i år var det träckprov i februari och oktober. Inga maskar alls på något av proven så ingen avmaskning har gjorts. Total årskostnad ca 1000 kr för 2 ponnyer.
//marti

Nix det gör vi inte.
Fast vi har haft en häst som ofta har varit på djursjukhuset pga tarmarna (orsaken orkar jag inte dra då den är lång och hästen fick vi avliva i sommras).
Och då tog de alltid träckprov. Provet visade alltid på noll.

Ja, vi gör träckprov i stallet, och har gjort det ett tag. Nu senast så hade alla hästar 0 EPG! Jätteroligt! :)

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 365
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama