Träckprov

eldione

Trådstartare
Hur mycket kostar ett träckprov?
Var skickar man in det? Ska det läggas i nåt speciellt? Hur mycket?

Vi skickade till Vidilab...tog med bandmask och detta blev: 268:-/skalle..., vi var 3 st dom delade...

Prov 501: 160:- x 3 = 480:-, odling på stor blodmask x 1= 100:-, sedan tillkommer 20:- i exp.avg samt moms 150:-. SUMMA: 750:-. Odlingen sätts bara om dom finner spår av stor blodmask...annars inte.

det kan skickas till SVA, därifrån kan du också beställa provpåsar och instruktioner. det kostar ett par hundralappar beroende på hur spwcificerat du vill ha det

SVA är dyrare än Vidilab. På SVAs sida hittar du priser. Jämför innan du tar någons ord "några hundralappar" som sanning.

har skickat in ca 150 prover till SVA och inget har kostat mer än ett par hundralappar.

Vad har du provat, och hur många har du skickat i taget? Kvalitativa prover är ju billiga, men det är rätt meningslöst att få reda på att "ja hästen har mask", eller "nej, hästen har inte mask"... Som sagt, priserna finns på hemsidorna, bara att jämföra. SVA har höjt sen nyår.

antal maskägg och förekomst av bandmask, skickade innan julens höjning. jag skickade 50 st i taget, och det var SVA som betalade, så de kanske hade något annat pris än vad de tar för enskilda privatpersoner?

Jämförelse:
EPG exkl. bandmask, samlingsprov 2-3 hästar: Vidilab 200 kr, SVA 200 kr.
EPG exkl. bandmask, individprov: Vidilab 195 kr (mängdrabatt ges), SVA 200 kr.
Odling stora blodmasken: Vidilab (odling om >100 EPG) 100 kr, SVA (ingen info om när odling görs) 200 kr.
EPG inkl. bandmask: Vidilab 305 kr, SVA finns inte.
Kvalitativ inkl. bandmask: Vidilab finns inte, SVA 265 kr.

På alla priser tillkommer moms.

EPG = Ägg per gram träck.
Kvalitativ undersökning = du får svar om hästen har mask eller ej, inte hur mycket som finns.

Jämförelse:
EPG exkl. bandmask, samlingsprov 2-3 hästar: Vidilab 200 kr, SVA 200 kr.
EPG exkl. bandmask, individprov: Vidilab 195 kr (mängdrabatt ges), SVA 200 kr.
Odling stora blodmasken: Vidilab (odling om >100 EPG) 100 kr, SVA (ingen info om när odling görs) 200 kr.
EPG inkl. bandmask: Vidilab 305 kr, SVA finns inte.
Kvalitativ inkl. bandmask: Vidilab finns inte, SVA 265 kr.

På alla priser tillkommer moms.

EPG = Ägg per gram träck.
Kvalitativ undersökning = du får svar om hästen har mask eller ej, inte hur mycket som finns.

ja, de priserna tror jag inte att jag betalade, men det var ju å andra sidan ett jobb åt SVA,
och jag vet vad EPG och kvalitativ undersökning är.

du verkar insatt i det här med mask. om du är intresserad av at läsa om försöket kommer det snart upp på hippocampus. "alternativa avmaskningsmetoder för invärtes parasiter hos häst"

Kul! Hippocampus sida är superbra! Beskrivningen vad EPG osv är var för de som inte visste det. Det är ju fler som läser :D

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 389
Senast: lundsbo
·
Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
844
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 338
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp