Träckprov

Sv: Träckprov

Equippo lab rekommenderar inte att man avmaskar. Men skicka in träckprov kan man ju alltid göra om man vill se hur det står till med hästen.

Taget från deras hemsida.
"Kan jag göra maskkontroll under vintern?

Maskarna går ner i aktivitet under vintern och provet kan därför ge ett något missvisande lägre värde, men det ger ändå en bra översikt. Man bör ändå undvika att avmaska under vintern eftersom vilande larver kan aktiveras och därmed orsaka störning i tarmen. Unghästar bör dock kontrolleras, och vid behov avmaskas, för spolmask under jan-feb eftersom stora mängder spolmask lätt kan täppa till tarmen"

Jaha där ser man, jag trodde man skulle avmaska nu när kylan slagit till ordentligt eftersom masken dör då, men ack så fel jag hade :crazy:

Då känns det som det är lika bra att vänta med att skicka in träckproverna till slutet av vintern och då avmaska.

KL

Trådkapar lite...
När går parasiterna in i vintervilan? Är det beroende på temperatur, ljuset eller bara en inställd klocka som säger att det är vinter?

Jag har tänkt att det är när det är kallt, men det märker ju knappast maskarna i hästarna...

Det vet man inte... Det är inte bara när det är kallt, utan om det är varmt och torrt också, de tider när det är extremt ogynnsamt för maskarna att lägga ägg helt enkelt. Dessutom är det bara några få sorter av lilla blodmasken som går i dvala.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 397
Senast: lundsbo
·
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
844
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 338
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V