träckprov - vilket är bäst

Messy

Trådstartare
Min häst var i förra stallet med i någon SLU-ansluten grej.

Nu ska jag för första gången ta tag i det här själv, har hört att kolla masken inte testar allt nödvändigt + är onödigt dyrt!

vad ska man använda å varför?!

Sv: träckprov - vilket är bäst

Fast vadå inte testar allt ? Du behöver knappast ta prov på alla parasiter som finns, utan de viktigaste, dvs stora/lilla blodmasken när det gäller vuxna. Gäller det unga hästar tar man även spolmask. Ett standardprov visar ju även ägg från fölmask och springmask. Men ska man kolla springmask är det bättre att göra ett tejprov och skicka med. För bandmask krävs en specialundersökning, även om ägg från dessa kan påvisas ibland.

Så vad menar du med allt undrar jag ? Vuxna hästar har inte allt.

SLU och Kollamasken gör ju samma prover, så jag förstår inte riktigt vad du menar.

*svarar båda*

Som sagt, jag är inte så insatt i det hela i å med att i de stallen jag har stått så har det ingått, SLU-grejen var även så att de dokumenterade så man inte använde samma maskmedel varje år (om just det behövdes så klart)...

Kolla masken har jag som sagt bara hört "något" om...
Fattar att jag uttrycker mig extremt luddigt men hade hoppats på att någon hade hört samma sak och därför kunde fylla i med fakta :p

Blodmasken tex så måste man ju göra ytterligare en odling för att veta om det är stora eller lilla (eller hur?) å just den odlingen ingick väl inte på kolla masken... tror att det var så man fick veta ATT det var blodmask, men casha extra för att få veta VILKEN, vilket är värdelöst... rätta mig om jag har fel :)

Fördelen personligen med kollaMasken tycker jag är att 'det bara är att skicka in' porto och allt är redan klart. Smidigt
Jag gjorde odling för stora/lilla blodmasken första gången det påvisade mask för att kunna utesluta att man inte har den stora blodmasken på sin mark. Efter det har jag inte tagit odling då det inte kommit nya hästar till stallet som har påvisad mask och vi har skötta hagar=risken för att stora blodmasken intagit markerna efter det tillfället är väldigt liten.
Jag betalde extra första gången för att odla fram veta vilken blodmask det var medan de andra gångerna har jag slupit den kostnaden..

Det är nog bara en smaksak vart man vill skicka sina träckprov.
jag använder kollamasken för att de är just smidiga och enkla att hålla på med. Någon annan kanske tycker nåt annat.

messade mitt förra stall nu: Kolla masken ingår ej odling på blodmask, kostar extra.

mindes att det var något... å det är just blodmask min har haft!!! (å så harj ag fått ge ytterligare en dos X antar veckor senare för att äggen ska dö med) :)

Vet inte men ingår odling om man använder sig av någon annan då? Har för mig att det kostar extra hos andra också.

Det man skall tänka på är ju dock att en av anl. till att kolla masken kanske är lite dyrare är ju att de är ackrediterade och således finns det ett kontrollorgan med krav på att det analyser som görs är korrekta.

messade mitt förra stall nu: Kolla masken ingår ej odling på blodmask, kostar extra.

mindes att det var något... å det är just blodmask min har haft!!! (å så harj ag fått ge ytterligare en dos X antar veckor senare för att äggen ska dö med) :)

Nej odlingen ingår inte, man får reda på om den HAR stora eller lilla och vill man göra en odling så kostar det extra.
Har du hästen på mark där du vet att det inte finns stora blodmasken och inga nya hästar kommer in på markerna eller att dessa är rena från stora blodmasken så beh du ju inte fortsätta göra odlingar. Då vet du ju att det är lilla blodmasken du ska avmaska mot.

Det vet jag inte å häster i sig har ju en historik att behöva maskas 2ggr/tillfälle... tror hon nollade någon gång (eller nästan så hon slapp maskas)...

Kan vissa vara mer mottagliga för blodmask? Hon är ändå 11år (så hon borde ju kanske inte ha?).
Alla åren jag har haft henne så har hon maskats ordentligt (6,5år).

Det finns INGA maskmedel som tar ägg. Blodmask är hästens vanligaste parasit, men grejen är inte att hästen råkar ha blodmask, för det har nästan alla mer eller mindre. Frågan är HUR mycket blodmask din häst hade ? En liten mängd gör ingenting alls. Man maskar ju inte för hästens skull, utan för markernas skull.

Alla hästar har olika förutsättningar vad det gäller parasittryck. En del har alltid mycket, en del inget alls..och ändå kanske dom går i samma hage. Så är det.

det är väl därför man maskar om efter X antar veckor för att äggen ska ha kläckts? :)

alltså det är klart man avmaskar för hästens skull också!!! De kan bli dåliga av för mycket mask, magra osv... koliksamband...

jag vet att mindre antal inte spelar någon roll.... men de gånger hon har haft så har det varit rätt mycket (typ 800 *vilket mått det nu mäts i*)...
Tror hon hade runt 150 någon gång å då sket vi i å maska (tror det var på våren) å då ser vi ju ändå resultatet på höstens maskprov :)

Ja ja... ska vänta tills jag hamnat på mitt "rätta stall" igen...

Ska ringa Parasitologen på Ultuna har jag iaf fått reda på nu :)

Är du säker på att det är SLU och inte SVA? Vårt stall är med i SVA's parasitprogram (inte säker på vad det heter riktigt) men det innebär iaf att SVA's veterinärer ser över träckprovet och föreslår avmaskningsmedel, samt att de har ett uppföljningstest där man träckprovar de hästar som har avmaskats för att se vilken effekt det haft och ger SVA en bild över resistensläget. Uppföljningen är mycket billigare, tror den kostar 50kr per häst.

JAA!!! :D
Kan du PM:a nummer?! :D

I år hade min, så hon avmaskades med banmint 22/5, 6/6 (eller 7/6 kankse) så togs ett nytt träckprov för att se hur effektivt det hade varit, å sen 2/7 en till dos banmint för de kläckta äggen!

Är du säker på att det är SLU och inte SVA? Vårt stall är med i SVA's parasitprogram (inte säker på vad det heter riktigt) men det innebär iaf att SVA's veterinärer ser över träckprovet och föreslår avmaskningsmedel, samt att de har ett uppföljningstest där man träckprovar de hästar som har avmaskats för att se vilken effekt det haft och ger SVA en bild över resistensläget. Uppföljningen är mycket billigare, tror den kostar 50kr per häst.

Ja det är SVA , vi är också med i programmet. Mycket bra tycker jag då vi fått ordning på alla hästägare:)

Frågan är vad för "ordning" det blir på hästägarna....

Frågade på apoteket hur många avmaskningsmedel dom sålt senaste året...

2, TVÅ, stycken förpackningar ! ! !

I en kommun som saluför sej som en HÄSTkommun och som har en travbana och massor med uppfödare av olika raser och massor med tävlingsryttare....

Kontentan är alltså att folk ger blanka faaan i att avmaska sina hästar med dom nya reglerna att veterinärerna inte får skriva ut recept utan ett resultat från någon av dom företag som kollar förekomsten av maskar/maskägg...

När jag frågat varför har varenda en svarat att dom ALDRIG i livet skulle gynna ett privat företag för dyra pengar när dom i alla fall måste be en veterinär skriva ut recept och betala vet-avgift för receptet...

Därför så struntar dom i att avmaska i stället....

Vilket jag inte tror var meningen med den lagen.......

Nu finns det så många apotek så om du går till alla så får du nog en annan statistik.
Vi köpte ut till fem hästar förra året och till fem i år också. Sen hade vi styngfluga på hösten så då blev det ett recept till.

Ja, fast du skrev för att äggena ska dö..och det tolkas ju som att du trodde man kunde bekämpa ägg. Du kan ju aldrig skydda hästen mot parasiter om du inte skyddar markerna mot parasiter först. 800 epg är inte sådär jättemycket alls. En i vårt stall hade över 1700 epg. Såg ut som hälsan själv. Min hade 350 epg, såg raggig, bukig ut.

I år hade min, så hon avmaskades med banmint 22/5, 6/6 (eller 7/6 kankse) så togs ett nytt träckprov för att se hur effektivt det hade varit, å sen 2/7 en till dos banmint för de kläckta äggen

Banminth har 4 veckors intervall...villket betyder att du inte följde intervallen om du maskade 6/6...det blir 2 veckor. På 2 veckor har ingenting hänt, och att då ge maskmedel är att be om resistens....likaså om du nu maskade 7/6...det blir ca 7 veckor emellan. Om det skulle vara rätt, så skulle du efter 22/5 maskat den 19/6. Efter den 19/6 maskar du 17/7 osv. Denna 4 veckors intervall ska du hålla hela betesperidoen fram till installning.

Om du läser igen så ser du att jag inte maskade 6/6 utan att ett nytt prov togs. :)

Jag maskade precis som de sa att vi skulle göra, väljer att lita på dem!

Såhär skrev min stallägare:
Andra träckprovet visade att pyrantelpreparatet fungerar, *häst* hade 100 epg nu.
5-6 veckor efter första maskningen ska hon få andra masksprutan.

å hon fick maskmedlet exakt 5v och 6 dagar senare.

vad menar du med
"Denna 4 veckors intervall ska du hålla hela betesperidoen fram till installning."
Menar du att höstens träckprov ska tas på "rätt" datum så att säga?

Senast ändrad:

Här där jag bor ute i dom mörka småländska skogarna har vi bara ETT apotek...

Och dom har gått ifrån att ha sålt ca 2-3 TUSEN förpackningar / ÅR, till att ha sålt 2 st...

JAG tror i alla fall inte att det var SÅ stor överanvändning av maskmedel att det bara skulle vara 2 st hästar som skulle behöva avmaskas av alla dessa tusentals olika hästar....................

Har dock sen jag skrev inlägget fått både sms och mail om att hästägare både själva och ber släkt och vänner tar hem avmaskningsmedel från bl.a. Thailand som dom där kan köpa ut utan recept....

Man kan ju sen undra vilken variant som är sämst av dom två alternativen...

Fast numera kan man ju beställa och betala träckprovskit enkelt via internet, kanske därför apoteken säljer så dåligt.

Själv gör jag allt för att slippa gå till apoteket på min ort då väntetiden det senaste halvåret har varit i snitt 45 minuter pga något nytt datorsystem som ingen i personalen verkar vara utbildad i. Har varit fruktansvärda köer och stor diskussion i lokaltidningen men än så länge verkar det inte ha blivit bättre. Dessutom är det många som när de äntligen kommit fram fått beskedet att nej din medicin har vi inte hemma kom tillbaka och köa på nytt i morgon :mad: Tycker nog det var bättre förut när apoteken inte skulle konkurera med varandra och inte sålde massa dricka och andra kioskvaror.

Så träckprover beställer jag via internet och min vette brukar beställa medicin som man får hem i brevlådan istället. Ska öppna ytterligare ett apotek på orten inom kort men än har de inte slagit upp portarna

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 258
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka