Träckprov nu?

Sv: Träckprov nu?

De rackarna brukar känna av vädret på nåt konstigt sätt och en sån här "vinter" kommer det ut smitta som blir kvar i markerna även om de inte utvecklas när det är kallare än 10 grader. Jag skulle ta prov nu, skulle det vara positivt så behövs ju avmaskningn för att skydda markerna, är det negativt så kan det vara både för att hästen faktiskt är ren eller att gänget gått i dvala, men oavsett så visar ju provet alltid på om du behöver avmaska just nu eller inte.

Jag skulle skicka i prov!

Då gör jag det, jag har en som kliar sig mkt i rumpan, och vill gärna ta reda på varför.

Då gör jag också ett!

Trots bakjäst, loppfrön & endast hö&vatten så sprutbajsar hon komocka med extremt mycket vätska i! :cry:

Nollade i September, vore ju knäppt om det visade något nu, eller :confused:

Jag bor lite längre söderut än du, men tror att vädret är ungefär likadant här som hos dig.
För tio dagar sedan fick vi svar på träckprovet för våra hästar, tre nollade medan "ynglingen" som är ny i flocken hade 450 blodmask.
Så nej, det är nog inte försent med träckprov.

Då gör jag det, jag har en som kliar sig mkt i rumpan, och vill gärna ta reda på varför.

Om det kliar kan du skicka in ett tejpprov, läs på Vidilabs sida hur du gör. Är det springmask syns den inte på träckprov mer än i undantagsfall eftersom äggen läggs utanför.

Beror på vart i landet du bor skulle jag vilja säga. Känns onödigt här där jag bor då alla avmaskar oavsett (fick råd att avmaska från vet även på min som var nollad). På hösten alltså. Våren tar vi träckprov.

Beror på vart i landet du bor skulle jag vilja säga. Känns onödigt här där jag bor då alla avmaskar oavsett (fick råd att avmaska från vet även på min som var nollad). På hösten alltså. Våren tar vi träckprov.

Varför ska du avmaska en nollad häst? och varför avmaskar alla?

Stygflugor skadar generellt inte hästen utan är relativt ofarliga. Riskerna uppstår ju främst vid massiv förekomst. Detta går ju att förebygga genom att skrapa bort äggen.

Avmaskar man varje år för att få bort stygnflugelarverna så påverkar ju maskmedlet även de andra maskarterna vilket kan leda till resistens, även om hästen kanske hade ett såpass lågt EPG som annars inte hade behövt behandlats.

SVA rekommenderar inte rutinmässig avmaskning mot styngflugans larver.

Känns som att man måste fundera på om fördelarna väger tyngre än nackdelarna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 403
Senast: lundsbo
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
360
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
846
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 427
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31