Träckprov? - Blodmask

D

Doneloge

Har kollat på gamla tådar, men inte hittat. Hur gör man träckprov och visar den blodmaskhalten? Vad kostar det?

Sv: Träckprov? - Blodmask

Ring närmsta djursjukhus. De brukar ta emot. Kostar ca 300 kr.

mariac skrev:
Ring närmsta djursjukhus. De brukar ta emot. Kostar ca 300 kr.

Varför välja dyrare alternativ med sämre kunskaper?

Tack för hjälpen alla !! :) Ska fundera lite på det och sen tror jag att jag ska göra ett prov på pållen!

gör blodprov istälelt..är tydligen billigare och MYCKET säkrare..
all träck innehåller tydligen iunte spår av maskarna så man måste hitta "rätt" bajsboll ;) å man ser ju ingen skillnad på dem..(de kan komma tillbaks att hästen e frisk fast den är full av mask!!) men i blodet ser de allt..4 månader tillbaks..mycket bättre har jag hört..inte provat själv..inte än ;)

Okej, vet du vad det kostar? Kan vilken vet. som hellst utföra det eller måste man till klinik? :)

han som sade de till mig..en föresäsning på vet-kliniken sade attd e kostar oftast under 200:- och jag tror han sade att vilken vet som helslt kan ta provet..så skicaks det nogiväg.. tror det var så ..ring din vet å kolla..
skall kolla om jag hittar föreläsraens namn, om inte din vet vet ngt..

Kan du leta reda på mer info. Hur hittar de maskförekomsten genom att titta på blodet?

Rätt bajsboll gäller bandmasken. När det gäller blodmask så är äggen rikliga och delas knappast upp i olika bajsbollar.

Liknande trådar

Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
840
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 367
Senast: lundsbo
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 973
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden