träckprov - blodmask

T

TILBRA

Har nu fått svar på träckprovet. Ägg i riklig mängd av strongylider (blodmask).
Köpte henne i dec -04, importerad jan-03. Vet inte tidigare avmaskningsrutiner eller medel.
Kliat svansen, tar träckprov, avmaskar innan jag får svaret med ivermecin (vet att det var dummt men fick panik).
Frågan är nu ska jag fortsätta med ivermecin i 8 veckors intervaller eller ska jag gå över till c (kommer inte ihåg vad det hette men det tog masken i flera stadier, läste om det här på forumet, men hittar det naturligtvis inte nu.)
:confused:

Sv: träckprov - blodmask

Det andra medlet jag menar är cydectin.
Ingen som vet?

Men var det vanlig blodmask? Jag hade fortsatt med ivomec med 8 veckors intervall nu. Jag gjorde träckprov på min ettåring. Han hade med rikligt med blodmask. Får svar från odlingen i denna veckan om det var stora eller lilla. Jag ska avmaska med Ivomec.

Jag tog provet via sva, stod inget att de hade odlat vidare för att se om det är lilla eller stora blodmask, kanske kan jag beställa det men undrar vad jag vinner på det? Är det inte samma behandling oavsett vilket.

linafina skrev:
Men var det vanlig blodmask? Jag hade fortsatt med ivomec med 8 veckors intervall nu. Jag gjorde träckprov på min ettåring. Han hade med rikligt med blodmask. Får svar från odlingen i denna veckan om det var stora eller lilla. Jag ska avmaska med Ivomec.

Ja jag har läst din tidigare tråd om ditt träckprov, men där svarar någon att ivomec borde räcka eftersom det var en unghäst det handlade om. Min är 6år och jag har som jag skrev tidigare ingen aning om hur tidigare avmaskning är skött.

Nej men om jag hade varit dig hade jag kört med Ivomec och gjort ett nytt träckprov igen sen. Men här finns kanske någon annan som har nått annat tips?

TILBRA skrev:
Jag tog provet via sva, stod inget att de hade odlat vidare för att se om det är lilla eller stora blodmask, kanske kan jag beställa det men undrar vad jag vinner på det? Är det inte samma behandling oavsett vilket.

Jo det är samma behandling men har min häst stora blodmasken så är det ju superviktigt att jag avmaskar honom ordentligt med rätt intervaller nu i sommar.

Stora blodmasken ger större skador på hästen. Klart intressant att veta hur viktigt det är att hästen blir av med masken... lilla blodmasken kan man acceptera att hästen har lite av, men stora skulle jag inte låta hästen gå med alls, utan hålla efter ordentligt.

ok
men ska jag avmaska med något annat om det är stora b.. eller räcker det med ivermecin? när bör jag ta om träckprovet för att kolla att allt är borta? Borde väl räcka att ta odlingen i samband med nästa träckprov eller?
Om jag ska fortsätta med ivermecin, ska jag då ge det med 8 veckors mellanrum eller ska jag ge det oftare?
Tack för alla svar

Ivermektinmedlen tar stora blodmasken med. Du ska ge det med åtta veckors mellanrum och håll det noga.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 528
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 198
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
259 861
Senast: sassiball
·
J
Hästvård Köpte för 3 veckor sedan en häst som i februari importerades från island. Som jag misstänkte var han full av blodmask... Tog...
Svar
12
· Visningar
5 692
Senast: irmafirma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur