Tovig katt

Lekz

Trådstartare
Hej,
Vi har en "bonuskatt" som har blivit tovig som fasiken på höfterna, tovor stora som handflator. Det brukar komma tovor som går att få bort med MASSOR av tålamod och en katt som är trött.
Nu är det dock så pass mycket att det kommer ta för lång tid att få bort och vi kollade med veterinär (Evidensia), dom villa ha 2000 för hälsokoll och 4000 för sedemering och lejonklippning, alltså totalt 6000 kronor för att klippa en katt!!
Det här är i södra Stockholm och det är inte aktuellt att betala dessa pengar varken för oss eller ägaren.
Vet någon något billigare alternativ?
Katten kommer bitas och klösas så en "vanlig" kattfrisör vi kollade med vill inte ta in honom.
Vi har en trimmer för ändamålet men som sagt, det tar för lång tid då man max får några minuter med katten innan han blir arg och ger sig på en.

En bit i taget?

Allt behöver inte klippas av på en sittning. Ta en liten bit i taget, sluta innan den hinner tröttna, ge den godis, en stund att återhämta sig (10min- 1 dag) och sedan kör man nästa bit.

Jag håller med Elo, ta lite i taget. Nyklippta klor och försök ta katten när den är i en en lugn stämning, tex. om ni myser tillsammans i soffan så passa på att klippa lite.

Att sätta på tratt på katten kan vara effektivt för att undvika bett, om ni måste tvångsklippa, men försök den lugna, mjuka lite-i-taget-vägen först. Det gör ont för katten med tovor, så det är säkert mest det som gör katten "arg".

Vi gör lite i taget på vår långhåriga, och ser nuförtiden till att kolla igenom pälsen varje kväll så det blir aldrig mycket.

Man kan använda slickgodis också.

Hej,
Vi har en "bonuskatt" som har blivit tovig som fasiken på höfterna, tovor stora som handflator. Det brukar komma tovor som går att få bort med MASSOR av tålamod och en katt som är trött.
Nu är det dock så pass mycket att det kommer ta för lång tid att få bort och vi kollade med veterinär (Evidensia), dom villa ha 2000 för hälsokoll och 4000 för sedemering och lejonklippning, alltså totalt 6000 kronor för att klippa en katt!!
Det här är i södra Stockholm och det är inte aktuellt att betala dessa pengar varken för oss eller ägaren.
Vet någon något billigare alternativ?
Katten kommer bitas och klösas så en "vanlig" kattfrisör vi kollade med vill inte ta in honom.
Vi har en trimmer för ändamålet men som sagt, det tar för lång tid då man max får några minuter med katten innan han blir arg och ger sig på en.
Min långhåriga hatar att bli borstad så jag klipper honom lite då och då istället.
Jag tar med sax först, sitter ofta ute på bron och så kommer han och vill gosa så gosar vi och klipper lite samtidigt.
Inte göra nån grej av det, klia och klippa.
Och så brukar jag ta pälstrimmern sen där det behövs och jag brukar även pilla tovor med fingrarna så blir det inte heller ett event utan bara en del i att kela.
Brukar inte ta mer än några minuter och kanske två eller tre gånger beroende på hur mycket tålamod han har. Snyggt blir det iofs inte men huvudsaken han blir av med tovor.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 912
Övr. Katt Sedan en vecka har jag en inneboende i stallet. Ett stycke katt som aldrig tidigare synts till i byn och inte tillhör någon av de andra... 43 44 45
Svar
881
· Visningar
82 392
Övr. Katt Jahapp, så var det dags igen. Jag blir lika ledsen varje gång. (Varje år dyker X antal katter upp i byn, magra som stryk, hungriga som... 2
Svar
21
· Visningar
2 632
L
Övr. Katt Vi blev med katt i somras. En ursöt liten lurvig gatukorsning. Jag som är så noga med vad hästen äter tänkte att den stackars katten...
Svar
15
· Visningar
15 097
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka