Totalvikt och dragbil

T

twinstar

Får jag köra en olastad transport med totalvikt 1550 med en bil som bara får dra 1300 på b-körkort men mer på BE.

Spelar det någon roll att transporten är olastad vid tillfället?

Sv: Totalvikt och dragbil

Har du B-körkort är det alltid släpets TOTALVIKT som räknas. Totalviken är tjänstevikten och maxlast. Nej, det spelar alltså ingen roll att släpet är olastat. Kompisen fick körkortet indraget när hon drog just så som du nämner.

Du får alltså INTE köra den kombinationen du nämner. Hade du haft BE-behörighet är det bruttovikten som räknas, d v s vad släpet väger vid varje tidpunkt.

Fan fan fan då!
Men okej. Jag ska inte köra olagligt!

Tack för hjälpen!

Lite grunder att komma ihåg när det gäller att köra med släp:
1. Alla med B-körkort får köra med en lättsläp. Men OBSERVERA att en lättsläp är en som har totalvikt under 750 KG.
2. Tungsläp kräver E-körkort med ett undantag. Att släpens totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt. Samt att fordonskombinationen (bil + släp) inte väger mer än 3.5 ton.

Fel!

B-kort = bilens plus släpets totalvikt får aldrig överskrida 3,5 ton
dessutom får släpets totalvikt aldrig överskrida bilens
tjänstevikt. Totalvikt = tjänstevikt plus angiven maxlast

BE-kort= Bilen får aldrig dra mer än den vikt som anges i regbeviset
Observera att det kan var mer på BE-kort än på B-kort
Vikten med BE-kort är släpets tjänstevikt plus den vikt
man har lastat just då.

:angel:

Nu var du petig, Masse skrev ju rätt förutom att det är fordonskombinationens totalvikt som inte får överstiga 3.5 ton.

Senast ändrad av en moderator:

Då har jag en följd fråga:

Om du har B-kort och i bilens reg papper står det att du inte får köra med totalvikt över 1400kg men släpets tjänstevikt ej får överstiga 1000kg. Får du då köra ett släp som väger ca 800kg med en häst 550kg på B-kort?

Det står nog att bilen inte får dra ett släp tyngre än 1000 kg va? (på raden för B-behörighet står 1400 kg, men på raden under 1000 kg).

Betyder i s f att bilen aldrig får dra mer än 1000 kg brutto, men att totalvikten på släpet kan vara högre (men att du alltså inte får lasta mer än att bruttovikten blir 1000 kg)

Liknande trådar

Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
824
Senast: lillan222
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 346
Senast: Derivata
·
Fordon La på skojs skull in vår andrebil i släpvagnskollen med hästtransporten och fick detta svar. Enligt denna får jag dra transporten men...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 604
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama