totalt ursinne!!

T

Tessa8

Vi fick hem vår lagottotik för 10 dagar sen, hon är nu nio veckor. En jättego valp men 4 gånger har hon fått någon sorts "utbrott", hon lägger öronen bakåt och springer i 790 runt hela huset samtidigt som hon morrar och hugger efter oss, hur ska vi få detta att sluta?? Varför gör hon så?

Sv: totalt ursinne!!

Det kallas för lagottofnatt!! Tror det är samma il som mina hundar får ibland dom far runt runt runt ibland med ett läte i munnen.
Jag tror att alla speciellt valpar får detta fnatt ibland.

Lagottofnatt var verkligen ett bra ord:D men hur ska vi få henne att sluta hugga oss, hon gör det oavsett vad vi gör, jag är livrädd för att hon ska bli sådan när sambons barn är här för då blir ju dom livrädda..

När våran var för fnattig lyfte vi in henne i en komposthage, och då somnade hon knall-bom. En smula övertrött då.

Min gamla tik tyckte valpar var skitjobbiga, för det enda man får göra på en valp är fostra och fostra.

Jag har mycket svårt att tänka att nån liten lagotto skulla få morra och göra utfall mot henne, tillsägelse direkt och lagom tufft, så man inte behöver repetera och inte heller sänker hunden.

Sen håller jag med Gabbi, begränsa utrymmet.

*KL*
Hon har ju schnauzer-race :banana:...eller Lagotto-race kanske det borde heta. Alla våra tidigare och nuvarande schnauzers har sådana race ibland..därav namnet ;)

hi hi hi

Låter som fnatt.
Här hemma kallas det schippefnatt, och hos Calazirya gissar jag på bullfnatt.:D

Instämmer med att testa begränsa utrymmet, kan mkt väl bero på övertrötthet.

Ja, det finns nog ett eget namn på beteendet hos alla raser, retrieverryck, lagottofnatt och jag benämner det oftast som "stölleryck".

Tack för tips och tankar! Va gott att höra att detta är vanligt, då är hon inget "monster", min lilla skönhet

hemma hos oss heter det racha:D
Men det roligaste är väl ändå labberejs. Det får vi ofta en uppvisning av på brukshundsklubben, och hej vad det går!

Det finns även här, fast utan morr och hugg mot mig, utan då mot de andra hundarna. Brukar kalla det race helt enkelt:D Jag har dobbisar, och häftigast är när alla tre hakar på:bump:

Tycker du att hugget är obehagligt så ta tagi henne med en gång. Håll fast munnen, tungan eller huvudet varje gång hon hugger och släpp inte på en stund, så tycker hon snart att det inte är så kul att huggas.

Kan det inte vara att hon e typ lite över trött när hon gör så då.. Typ sista rycket innan hon ska somna!

Jo visst kan det vara så, men fortfarande inte så kul att bli huggen för att söta valpen är trött.:p Jag gillar inte när mina voffsar sätter tänderna i mig, den "lilla" på 1½ är lite tuggig, men gillar inte när jag håller fast käken på henne. Jag gillar inte att hamna mellan käkarna, även om hon inte menar att bitas utan bara vill leka. Med människor leker man inte med tänderna på det viset och det får hon finna sig i.

Våran gör också så, te x när det kommer nysnö och man går ut för att leka med honom eller när vattenspridaren sätts på ;)

Värst var det när han var liten, pappa var ute och gick med honom (lös) och så stack han, hoppade över staketet och in på en tomt!!! :o
Där var det nylagt gräs + vattenspridare.. Ägaren till huset kom ut (hade tur nog tagit in hans hund) och log.
Sen fick Melker ett tokryck.. Sprang runt, gräset flög, pappa var knallröd i ansiktet och min syster höll sig för skratt.
Tillslut stannade han, och ägaren till huset kollade på honom, log och så sa han "Gå till husse nu!"
:rofl:

kl

Haha, min katt brukar också få sådana ryck lite då och då. Han är innekatt och behöver väl springa av sig lite ibland. "kattfnatt" kanske =). Kanske fel forum men uppenbarligen är det inte bara hundar som får stôlleryck! ;)

Här hemma heter det "nata-ryck":D och det drabbar alla våra hundar då och då så ts behöver nog inte vara orolig!
Lycka till med bebben!:love:

Dels tror jag att väldigt många valpar gör så....
Dels är lagottovalpar "kända" för att vara ganska så "aktiva" under sin valpperiod. De behöver fort lära sig var gränserna går.

Nyfiken, vilken kennel kommer din lagotto ifrån?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
835
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka