Totalt förändrad häst !!!Hjälp

A

andar30

Hej !

Har ägt en häst sedan jan detta år och är ett sto och haft mkt problem med , hon vari urselt skick när jag fick henne, fick göda henne rejält , red inte två månader ville bara lära känna henne, sen när jag red henne så orkade hon inte , visade genom att skjuta rygg, sen jobbade jag på backen , pessoa , promenader osv , sen skadad halt , kotleder, behandlad i leder 2 ggr , röntgad fina ben, ville inte spruta mera utan bestämmde att hon skulle få lång återhämtningtid ,samt djävulsklo, fick gå 3 månader och lulla runt , jag hantera henne varje dag , promenader i bland , fick bra relationt till henne, körde i gång henne ,skritta i skog aldrig på bana, skritta i nästan två månader , kändes fin , ingen hälta , testa trav 1 minu a 2 ggr , jättefin och trevlig, sen försnart en vecka sen , hon kunde knappt står i stallgång,sparka och levde (alltid lugn annars)när jag red henne, taktade hela tiden (aldrig gjort innan, alltid lugn)uppblåst ,stel, sköt upp rygg hela tiden, travade och rullade in i galopp och hon bockade , slog bakut och var så nära att åka av, slog bakut i sk skritten nästan hela tiden, helt galen alltså, nästa ridning likadan och nu är hon otrevlig att hantera , jag kliar mig i huvdet och fattar ingenting och är förtvivlad , från en lugn och stabil häst till ett monster, nån som har ett gott råd eller vad skjutton som har hänt???
Så HJÄLP !!!!

Sv: Totalt förändrad häst !!!Hjälp

Jag skulle också bli vansinnig av att bli longerad med pessoasele!

Det är lite svårt att förstå din text, men det låter som smärta eller frustration. Jag tror att du skulle behöva ta ut någon som kan hjälpa dig att se om det är dags att åka in till klinik igen.

/Migo

Det kan också vara något så banalt som älgloppor. Men precis som Migo skrev så borde du åka och kontrollera hästen.

Mvh

Tora

Det låter som något som akut irriterar henne helt klart, och hela tiden, inte bara i ridning. Jättesvårt att säga vad. Som nån sa, älgloppor? Har aldrig träffat på såna tack och lov men det verkar vara helt förskräckligt:crazy: Något sår eller liknande du har missat som kan svida och irritera, tex kan mkt mugg vara mkt irriterande för vissa hästar.

Spontant kom jag att tänka på en ridtur när jag var tonåring med en kompis. Vi red ner och badade (tog av sadlarna) och sen när vi slulle rida hem var hennes ponny precis som du beskriver:eek: Helt från det blå, liksom.

Hon satt av och det visade sej att hon måste lagt sadel o vojlock (nån filtaktig variant på den tiden) nära tistlar när vi badade och hade inte sett att det satt ett gäng tistelbollar unden vojlocken:eek:

Senast ändrad av en moderator:

Hej igen !

Tack för alla svar, börja beta av allt

Hon är inte körd i pessoasele sju dagar i veckan ,max två dagar ,
Angående sin hälta så tror jag inte på att man ska spruta i leder så mkt , hennes hälta gick inte att sätta direkt diagons utan kan vara nått annat, detta är ju även bättre och hon gå fint , hon gå dock inte rent i böjt spår och undviker att jobba helt i det...få tips om att hon måste nog igenom hälta med alla gångarter , fast under försiktighet, JAG tror inte på att spruta leder många ggr är bra..min åsikt
Hon är inte svullen ..fin ibenen .i trav visa ingen hälta
Älgflugor som är mkt nu , gillar hon inte så klart stressa sig av dom...
Men en häst som har varit helt oki ena dagen och blir en annan är nått som inte kan förstårs
Hon blev installad de dagar det hände fick mera korn och hö ggr per dag , kanske för mkt energi av allt??

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 108
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 979
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka