Total nybörjare...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Annika Källse
  • Startdatum Startdatum
A

Annika Källse

Hej alla avelsentusiaster!

Jag har precis betäckt mitt fullblodsto (galoppör) och har insett hur lite jag kan om avel! :confused:

Vad har ni för erfareheter vad gäller ston som kastar foster/ vad bör man vara försiktig med i början av dräktigheten? Hon är konstaterat dräktig med UL på 19 dygnet. Tanken är att hon skall starta ett par gånger till under sommaren.

Sv: Total nybörjare...

Du ska låta bli att stressa henne fram till 42 dagar ca.
Travston brukar kunna "tända till" och göra fantastiska lopp mellan dräktighetsdagarna 60-90.
Så mitt tips, träna på, och se till att hitta några bra lopp i mitten-slutet av juli.

Har betäckt Running For Me med Funambule...

Hon startade redan i lördags men var lika dålig som vanligt. Frågade runt och fick svaret att det var bara att köra på, hoppas hon fortfarande är dräktig... :confused:

Annika Källse skrev:
Hon startade redan i lördags men var lika dålig som vanligt. Frågade runt och fick svaret att det var bara att köra på, hoppas hon fortfarande är dräktig... :confused:

Underbart med folk som är ärliga... :rofl: :rofl: :rofl:

Jag tro också det bara är att köra på, det brukar man ju göra inom hästsporten iallafall

Vilket dygn var hon i när hon startade? Risken finns ju att du startat bort fostret, och då är det väl läge att betäcka om.
Är hon omotiverat dålig i löp, så träna bara, och strunta i att starta innan du kommit upp i de dygn jag rekommenderade innan.
Då brukar hormonera hamnat på rätt plats, och de kan strida som lejonhonor över upploppet. :)

Jag tror att hon startade på 25 dygnet... Inte för att hon tog ut sig direkt. Hon har blivit alltför bekväm allt måste stämma till 110 % och inte ens då tar hon i så att hon blir trött. Hon tränar som en demon och det har hon alltid gjort, men hon kan bli lite kort om jag tränar på för hårt. Hon är trots allt 7 år och har startat flitigt.

Hon fick vara med som övningshäst och på presskonferenser m.m. inför H&M Grand Prix. Hon sprang ur boxarna två gånger i träning med Peder Fredriksson och Linda Heed redan innan jag UL och trots det så var hon dräktig. Hon är alla fall inte brunstig än... :angel:

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Avel Hej, köpte för 1,5 år sedan ett russ sto f.01. Har av tidigare ägarna fått reda på att hon betäcktes första gången 07 o fick då ett...
Svar
18
· Visningar
2 846
Senast: cirkus
·
Avel På måndag ska veterinären komma hem och kontrollera ifall stoet vart dräktigt under sommarens betäckning eller ej - ska bli...
Svar
19
· Visningar
3 242
Senast: Mysaan
·
M
Avel Hej! Mitt sto betäcktes med Haydn i våras.. På dag 20 så gjordes ett ultraljud, där det konstaterades att hon var dräktig.. Med ETT...
2
Svar
37
· Visningar
7 468
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025