Torvströ = mögel i tak?

asa_olander

Trådstartare
Är en varm förespråkare för torv som strö, trots nackdelen att det är mörkt... Lättmockat, luktar inte, blir bra bäddar, och hästarna hovkvalitet blir klart bättre än med spån! Men, nu fick jag frågan av stallägaren när vi konstaterade att taket (4 meter i takhöjd) har blivit svartmögligt i vinter, om det kan bero på torvströet? Det framfördes en teori om att torvets damm genom ångor fastnat i taket...? Till saken hör att det är ett modernt stall byggt efter konstens alla regler, högt till tak, aldrig dålig luft i stallet. Men - när vi flyttade in i stallet som inte varit använt på ett år, i höstas så högtryckstvättade vi stallet, förmodligen för sent på året egentligen, så att det inte hann torka upp, och vi tog inte taket då, pga takhöjden, och det var lite svartmörkt redan då. Jag tror att det beror på det, fukten vid tvätten, inte på att vi har valt torv som ströbäddar. Man väljer ju torv som strö till allergihästar för att det inte ska damma, som spån eller halm! Har någon nån erfarenhet?

Sv: Torvströ = mögel i tak?

Andra stallet vi också hyr är en gammal ladugård, också vitt tak, lågt till tak... men där är det ingenting i taket, samma torvströbäddar...

Det är nog inte svartmögel som sitter där utan ser bara ut som det, det är nog i själva verket torv. Antagligen iom den höga takhöjden som gör att taket inte blir lika uppvärmt av hästarna så bildas en kondenshinna vissa dagar och i den sätter sig torven som yr runt som ett brev på posten. Hade själv torv ett år och det såg för jäkligt ut i ett stall vi har som är öppnat upp i nock och klätt invändigt med en ljusgul plåt, kall plåt möter varm luft fuktiga dagar är ingen hit det bildas kondens och hela taket var fläckigt av torv som fastnade i detta, fick stå på stege och handskura hela taket från all denna jäkla torv efter det kommer torv aldrig in om dörrarna i det stallet igen.

Som sagt, se till att få bekräftat om det är svartmögel eller torv som sitter där. Är det svartmögel skulle jag flytta ut hästarna omgående.

Kan inte tänka mig att taket skulle mögla pga torv, då är det nog annat fel...

Jag kan oxå tänka mig att det är torvdamm som fastnat i taket.

Du kan alltid sätta upp en termometer med fuktmätare i stallet för att hålla koll på luftkvaliteten. Mögel växer inte om det är torrt.

Finns gränser för hur luften ska vara i stallet. T.ex. om det är kallare än +10 grader så får summan av temperaturen och luftfuktigheten inte överstiga siffran 90. Om det är tex 5 grader varmt i stallet så får du inte ha en relativ luftfuktighet överstigande 85 %.

Har du fuktigt i stallet mkt väl bli mögel.

torven dammar inte om det är fuktigt.....

Tvätta taket när det är varmt nu till sommaren.

det är betydligt värre om det får bygga upp sig under flera år- som en hel del stallar.

Monterose.

Luftfuktigheten som du beskriver stämmer inte.

Det är av naturliga orsaker fuktigare i vårt klimat när det är kallare. Du kan ha en relativ luftfuktighet på 100% ute o om du inte har uppvärmt stall med vent så kommer du inte under den.

Oisolerade kallstallar kan t o m ha en högre o man får ha 10% högre än ute pga hästars avdunstning samt urin o kiss.

Jag hatar torv.:eek: Allt blir svart iom jag har torrt i stallet.

Har du fuktigt i stallet mkt väl bli mögel.

torven dammar inte om det är fuktigt.....

Tvätta taket när det är varmt nu till sommaren.

det är betydligt värre om det får bygga upp sig under flera år- som en hel del stallar.

Monterose.

Luftfuktigheten som du beskriver stämmer inte.

Det är av naturliga orsaker fuktigare i vårt klimat när det är kallare. Du kan ha en relativ luftfuktighet på 100% ute o om du inte har uppvärmt stall med vent så kommer du inte under den.

Oisolerade kallstallar kan t o m ha en högre o man får ha 10% högre än ute pga hästars avdunstning samt urin o kiss.

Jag hatar torv.:eek: Allt blir svart iom jag har torrt i stallet.
Vad jag förstår av ts beskrivning så gäller problemet ett isolerat stall varför max 90-regeln är lämplig att använda i så fall.

Du har rätt, axel. Det gäller isolerade stall.

För oisolerade stall gäller;

"I oisolerade stallar får den relativa fuktigheten inte annat än undantagsvis
överstiga uteluftens relativa fuktighet med mer än 10 procentenheter."

Saxat från Djurskyddsmyndighetens författningssamling.

Tack för svar! Fast jag blir inte klokare... Hur gör man test om det är mögel? Kan man se det på egen hand eller måste man skicka in prover till något labb? Inga hästar har visat några tecken på luftvägsproblem eller allergier. Eftersom det är så jäkla högt till tak är det ett litet projekt bara att ta sig upp : )

Men det konstiga är att det inte är i taket i boxarna som det är värst, utan i gången och i ett stort öppet utrymme emot utgången. Jag ska se om jag kan ta nån bild! / åsa

Det är bara att klättra upp och dra med en trasa på det så ser du direkt om det är torv.
Att det är mest i gången är inget konstigt värmen från hästarna stiger ju rakt upp i taket därav värmer de upp taket ovanför dem bättre än taket i gången, kondens bildas där yttermaterialet inte har blivit uppvärmt alltså där taket är kallare = i gången där inte hästarna släpper upp sin värme direkt på det.
Du ser samma fenomen på ytterväggar som inte är i boxarna där väggarna inte värms upp av hästarna.

KL
När det var 2 fuktiga vintrar på raken för 4 o 5 år sedan fick även jag mögel i taket. Jag tog microfibermoppen o det blev fint. Funkar ju på vintern oxå. Fast det gäller ju att man har ett ytbehandlat tak så inte möglet får fäste i ev. träporer.

Är taket megahögt får man nog vänta till sommaren.

min hästs uppfödare hade öppningsbart glastak i nocken o kunde vädra bra.

Det är bara att klättra upp och dra med en trasa på det så ser du direkt om det är torv.

Nu har jag hittat en dubbelstege och en person som inte är höjdrädd så jag kanske kan få lite mer vetskap.

Och så fort hästarna kommer ut till våren blir det skylift och ångtvätt. Men eftersom jag föredrar torvströ så hoppas jag på att det bara är torvdamm! Det kan man ta, 'bara' att tvätta. Är det mögel så är det klart större problem att hitta och lösa...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka