S

Showjumping

Finns det några speciella nackdelar med torv? Typ att hästarna sover sämre eller något..? :crazy:
 
Sv: Torv

Kan fastna i såren på hästar med mugg å göra dem värre(min kan inte stå på torv:crazy: )

Kan se "mörkare" ut. Verkar vara avgörande för många i mitt stall iaf...

Kan torka ut hovarna har jag hört, om hästen e känslig. men vet inte om det stämmer så mkt

annars beror det väl på vad man tkr är lättast att mocka i. Inga större nackdelar kan jag komma på...Det brukar va lite dyrare. En fördel är att det inte glider undan lika lätt som tex spån. Så även om man har en orolig häst så glider det inte undan= mindre liggsår...
 
Sv: Torv

Det blir mörkare och så dammar det mera än spån.

...men uppsugningsförmågan är mycket bättre och så är det drygare.
 
Sv: Torv

har man en ljus häst så ser de smutsigare ut när de legat i torven. Tex när man skall tävla. Men det är inte dyrare. Det går åt mindre, särskilt om man har en välskött bädd. Det luktar nästan inget i ett stall med torv. Det blir dessutom världens bästa jord på kort tid så miljömässigt är det helt överlägset!!
 
Sv: Torv

Emale skrev:
Kan fastna i såren på hästar med mugg å göra dem värre(min kan inte stå på torv:crazy: )

Kan se "mörkare" ut. Verkar vara avgörande för många i mitt stall iaf...

Kan torka ut hovarna har jag hört, om hästen e känslig. men vet inte om det stämmer så mkt

annars beror det väl på vad man tkr är lättast att mocka i. Inga större nackdelar kan jag komma på...Det brukar va lite dyrare. En fördel är att det inte glider undan lika lätt som tex spån. Så även om man har en orolig häst så glider det inte undan= mindre liggsår...

Fast det där med att torka ut hovarna tror jag inte ett dugg på, däremot kan spån göra det om det finns terpentin i spånet.
 
Sv: Torv

Jag tycker inte det finns några nackdelar med torv.:) Lätt att mocka i (tycker jag iaf), uppsugingsförmågan är jättebra, det luktar ingenting.

Den enda nackdelen är väl att ifall hästen får ett sår så kommer det in smuts mycket lättare!
 
Sv: Torv

tott skrev:
och så dammar det mera än spån.

Det har jag aldrig varit med om, och jag har alltid haft torv till mina hästar i ca 8år! Men det kanske beror på "vilken" torv man har!

Däremot tycker jag spån dammar väldigt mycket...
 
Sv: Torv

Bytte till torv pga att en av hästarna fick bronkit,det bästa jag har gjort,drygt,lättmockat och det viktigaste av allt,torv tar helt bort amoniaklukten,mkt ohälsosamt för hästen att stå i dom ångorna.Prova nya blocktorven,den var ännu bättre!!Om man tycker det är för mörkt kan man blanda i lite spån.:banana:
 
Sv: Torv

Enda nackdelen som jag kan se med torven är att den är mörk. Spånet gör att det ser allmänt fräschare ut. Vi köper torv som är spånblandad så att det ser lite ljusare ut, sen luktar det lite gott med spån i.
Annars fungerar torven jättebra, dammar nästan ingenting (om man inte låter det ligga länge utan att någon häst står där och det torkar ur), det är bra för hästens hovar då det har en högre fuktnivå än spånet som ofta kan torka ut hästens hovar. Suger upp det blöta mycket bättre inklusive doften.

Har en bronkithäst som inte har hostat ett dugg sen vi bytte till torv. Visserligen spelar stallet sin roll också, men jag tror absolut att torven gjorde sitt.
 
Sv: Torv

kl
tycker om torv, det är drygt, suger upp bra, lätt mockat. Men det är ju mörkt o det gör väl lite att det ser skitigt ut fast det inte är det.
 
Sv: Torv

tott skrev:
Det blir mörkare och så dammar det mera än spån.


Det här är inget som jag VET, men jag har iaf hört att damm från torv inte är skadligt, till skillnad från dammet från halm och spån.
Och många bronkithästar mår ju bättre på torv, så det låter väl inte helt orimligt tycker jag. Själv har jag vattnat lite om torven blivit för torr.

En nackdel tycker jag är att torvet gärna lägger sig som en tunn tunn mörk hinna i hela stallet (så då antar jag att det måste ha dammat omkring för att kunna göra det...). Det märks när man sopar:crazy: Men för mig spelar det inte tillräckligt stor roll för att jag skulle välja bort torven till fördel för annat.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
699
Senast: Stålvilja
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
476
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
375
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 838
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp