Sv: Torv

Torv är ju inte bara en sak...det finns olika sorters torv. Men hästfolk verkar tro att det bara finns TORV punkt slut. Det finns ju tex sållad torv som är nästintill dammfri samt inte har klumpar. Sen har vi den sämre sorten som oftast finns i djuraffärena = ganska kass med andra ord. Rätt sorts torv är super, förutom den mörka färgen då.
 
Sv: Torv

Ja, det är som du säger att det finns olika sorter!:)

Förut hade jag en väldig mörk torv med klumpar i! Den var lite svår att mocka i, den var kass helt enkelt! Men nu har jag en väldigt ljus torv, nästan ljusbrun med inga klumpar och den är såå bra!!
 
Sv: Torv

Vad är det för fabrikat på den dammfria torven? Var får du tag i den? Har aldrig hört talas om att det finns olika.
 
Sv: Torv

Eftersom vissa hästar har sämre kvalité på sina hovar, småsprickor och dåligt horn så kan det tränga in mer bakterier då torven är så pass fin i jämförelse med spån och halm. Är tyvärr fakta som gjort att flera hästägare fått byta strö till sina hästar och problemet försvunnit eller minskat drastiskt. Känner till flera fall även om jag själv aldrig varit drabbad. Tror att någon av hovisarna här på forumet är bättre på att svara. Det har även varit en artikell i Ridsport för ngt år sedan om just det här problemet.
 
Sv: Torv

Fabrikat ? Vad menar du ? Det är ju bara att ringa till en torvfabrik. dom säljer ju dom med. Inte bara tex Granngården som dock enbart är en mellanhand.
 
Sv: Torv

*kl*

De enda nackdelarna är att torv är mörkt och det fastnar PRECIS överallt :crazy:. Men jag gillar torv, mycket bättre än spån.
 
Sv: Torv

Mia_R skrev:
Eftersom vissa hästar har sämre kvalité på sina hovar, småsprickor och dåligt horn så kan det tränga in mer bakterier då torven är så pass fin i jämförelse med spån och halm. Är tyvärr fakta som gjort att flera hästägare fått byta strö till sina hästar och problemet försvunnit eller minskat drastiskt. Känner till flera fall även om jag själv aldrig varit drabbad. Tror att någon av hovisarna här på forumet är bättre på att svara. Det har även varit en artikell i Ridsport för ngt år sedan om just det här problemet.

Ja det kan jag köpa! Men då är problemet istället hovarna. Pga att hovarna är av dålig kvalite' så är kanske inte torven lämplig till vissa hästar med dåliga hovar. Men sen å andra sidan finns det hästar som har dåliga hovar och som rekommenderas stå på torv.
Så det är nog väldigt individuellt. (som alltid) :D
 
Sv: Torv

Mina hästar står på torv och de har aldrig fått några hovbölder(?) Tycker jag låter hiimla märkligt :confused:

Anledningen till att vi har torv nu är därför att min ena häst har så himla dåliga hovar och torv skulle visst vara bra för det, då det fuktar hovarna. Spån och halm torkar ut!

Annars ser det ju rätt trist ut med torv, mörkt och så.. men man får ju tänka på min "hov-dåliga" pålle ;) De sovar lika gott i torv, mina pållar :)

Några nackdelar har jag inte hört!

Isabel
 
Sv: Torv

ishbel skrev:
Mina hästar står på torv och de har aldrig fått några hovbölder(?) Tycker jag låter hiimla märkligt :confused:

Anledningen till att vi har torv nu är därför att min ena häst har så himla dåliga hovar och torv skulle visst vara bra för det, då det fuktar hovarna. Spån och halm torkar ut!

Annars ser det ju rätt trist ut med torv, mörkt och så.. men man får ju tänka på min "hov-dåliga" pålle ;) De sovar lika gott i torv, mina pållar :)

Några nackdelar har jag inte hört!

Isabel

Halm är ju det som torkar ut hovarna minst, spån mest och torv är väl mitt emellan beroende på hur fuktig torv man har.

Till TS: Jag ser bara fördelar med torv. Det som kanske är en liiten nackdel är väl att det blir lite mörkare i stallet än med spån/halm.
 
Sv: Torv

Har använt torv i minst 15 år varierat med spån mitt i vintern när det nästan är omöjligt att dela torven, lägger in ett jättelager på hösten i varje box strör lite spån ovanpå för annars har jag torv överallt, dras med skor in i hus mm, hosthästen mår bra, vet inte med mig att totven äts av någon av mina hästar, men det kan väl inte vara farligt, har själv varit på en torvtäckt och provat köra maskinerna helhäftigt, Har själv köpt torv i stora vita rundbalar som kom från södra sverige och de var inte speciellt dyra i jämförelse med de små fyrkantiga, de runda var lika stora som hösilagebalar
 
Sv: Torv

Det påstås även att just torv innehåller mer bakterier än vad spån och halm gör, så har man då en häst med återkommande problem med hovbölder och den står på torv ska man nog ta ett snack med sin hovis om det kan finnas en koppling.

Ishbel: Har man inga problem med att de står på torv så fine, men för den sakens skulle så betyder det ju inte att det förekommer.
 
Sv: Torv

Lotusojag skrev:
Det här är inget som jag VET, men jag har iaf hört att damm från torv inte är skadligt, till skillnad från dammet från halm och spån.
Och många bronkithästar mår ju bättre på torv, så det låter väl inte helt orimligt tycker jag. Själv har jag vattnat lite om torven blivit för torr

Det är helt rätt det är bl.a Vet.Per Mishanec(stavning?), som var inblandad i den studien, och det hade med partikelstorleken på dammet att göra har jag för mig, tror det var att partiklarna var större än dom från halmen och därför inte fastnade i luftvägarna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
699
Senast: Stålvilja
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
476
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
375
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 838
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp