fejko

Trådstartare
Om man strör med torv hur mycket går det åt ungefär? Mina hästar går ute mellan 8-17.

Sv: torv

det går åt en halv bal i veckan åt vår ponny.. så vi räcknar två balar i månaden... vet inte om de mycke eller lite.

/T

Beror på vad du har för häst oxå... Men dom stora hästarna i stallet går det åt ca 1 bal torv i veckan å ponnyerna ca 1 varannan vecka...

På ridskolan där jag jobbar går hästarna ute från 8.30-14, och då går det c:a 2 balar per box, 1 bal per spilta och vecka.
Eftersom din/a går ute mycket mer behövs kanske mindre, beror väl lite på vad hästen gör i boxen när den är inne också. ;)

Normalt räknar man med 1 bal/veckan...
sen är ju hästar individer... alla e olika...

Har man bädd kan man på en "normal" häst kanske tom komma ner i 2-3 balar / månaden medans en "pissmärr" kan behöva 2 balar i veckan" ... En som leker med vatten koppen (ja du kan ju tänka dej ;) )

Men generellt som sagt 1 bal / vecka / stor häst

Min har djupströbädd med torv. Ibland lägger jag dit lite halm för det ser lite ljusare ut. Lite "Boxnytta" gör att bädden hålls fräsch. Grundbädden innehåller nog ca 10 balar men sen räcker dom en evighet. Bädden är hur torr som helst...men så är hästarna sällan inne ;) då vädret har varit oss nådigt.

Min häst går det åt 1/2 bal i veckan (går ute fr 06:30 till 19:00)

Jag har ju då balar vet inte hur du har de...
Men för mig går det åt max 3 balar i månaden... visst lite mer när jag väljer att tömma boxen...

min skitgris till valack gick det åt 8-9 :o balar torv på den månaden när han hade boxvila... och normalt när han fick komma ut i hage igen gick det ca 4/mån...det var dom här stora gula balarna som man brukar se där sånt säljs... han är liten stor häst och stod i normalstor box... så det är ganska drygt med torv kan man nog säga.. för tillfället står vi på spån och vi hade lätt förbrukat 10 balar i mån om jag inte "snålat" ner det till 7-8 :crazy: och då går dom ändå ute från 8-20 ungefär...

Senast ändrad:

När min häst står inne går det åt 1/2-1 bal torv i månaden efter att ha lagt en grund med 3-4 balar i botten. Det är en islandshäst och boxen är ca 8 m2.

Min häst kissar mycket.... jag har torvbädd som suger bra mycket bättre än halm. Jag fyller på var 7:e - 10:e dag lite beroende på hur det ser ut. Jag köper torv på hel pall och på ett år går det åt 2 1/2 pall ungefär. (Sommarbete ca 2 månader). Det kostar ca 2600kr, torven alltså inte sommarbetet :rofl: . Jag har haft honom på halm när han var ung och det kostade mindre än hälften så mycket men det tog mer än dubbelt så lång tid att mocka och gödselhögen blev stor. Vi måste betala för att få gödseln bortforslad, så sparar man på ett ställe kan det faktiskt kosta någon annanstans.

Vi har gått över från halm till torv, och det är det VÄRSTA jag har gjort!
Har alltid haft mina hästar på halm, men gödselstacken blir väldigt skrymmande. Så nu gick hela stallet över på torv, vi gjorde en storbeställning och fick betala 61 kr balen hemkört.

Har en snart 2 årig halvblodshingst, och det går nästan 3 bal i veckan åt honom, så jag räkna ut att strökostnaden ligger runt 750 kr i månaden. Så det håller inte i längden, så troligtvis så går han över att stå på halm igen, sen den 21 november har det gått 17 balar torv. Helt sanslöst!

Vilken fråga!

Som man ska mocka tror jag. Tar ut bajset, och sen kisset. Men han är en riktig GRIS, det kan hela stallet intyga, var även det på halm, men det är ju mycket billigare än torv.
Har provat att göra bädd, den håller i 4 dagar, sen funkar det inte längre.

Är du en sån som tycker att kiss är ÄCKLIGT så förstår jag. Vi andra kan ha en bädd som suger upp kisset och få en skön bädd där man bara tar ut skiten varje dag.

Liknande trådar

Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
376
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
701
Senast: Stålvilja
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sara Algotsson Ostholts blott 8-åriga sto Dinathia går från klarhet till klarhet och i helgen blev det ännu en triumf när de slutade...
Svar
0
· Visningar
47
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama