mag

Trådstartare
Funderar starkt på att börja med torv till min häst. Hon har så lätt för att få mugg och alla säger att spån är förödande då och att det ofta blir värre om de står på spån. Även min veterinär rekomenderar torv, så ev. blir det så nu, men den är ju dyr, speciellt som jag har spånet gratis. Nu undrar jag om någon vet om den torven man köper är special behandlad eller är det ren torv ? skulle jag i såfall kunna ge mig ut här och ta upp min egen torv ??? det finns massor med torvmossar här runt om kring. Någon som vet ??? :confused:

Sv: torv

Hej hej!

Jag kör med torv och tycker det är jättebra. Jag köper min torv hos en större lantbrukskedja som nyligen bytt namn :angel: och där kostar den ca 75 kr för en säck. Torven är väldigt dryg och har en jättebra uppsugningsförmåga, funkar nog bäst om man har bädd. Nackdelen är att det blir ju rätt så mörk och det ser ju inte så trevligt ut men jag tar en halv spånkub till varje säck torv för att ljusa upp det. Har dock hört att den torv man köper på bulk blir lätt torr och flygig.
Lycka till! :)

Jag tycker också att torv är bra.
Lätt att mocka i alla fall.
Det ända är att det ofta blir väldigt mycket torv i gången som man måste sopa bort ;)
Så är det väl som Ulrica säger.. att det blir väldigt mörkt.

För att få torven att ligga mer på plats så kan man vattna den. Jag kalkar först sen på med torv vattnar låter det ligga till sig så mer kalk , torv och vattning. Jag öser inte på vatten utan använder en vattenkanna med stril och trampar till bädden. Mockar ut all skit och kiss bara om det blivit blött igenom och då bara just där det blivit genomblött. Med bra grund så går det åt ca 1torvbal var åttonde till var tionde dag. Kalkar 1/2 säck i samband med påfyllning av torv. Jag trivs bra med torven för det är otroligt lättmockat men blir som sagt ganska mörkt i boxen. :)

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 701
Senast: skuggi
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: spinxx
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 407
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka