Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ha, det hade vi föreläsning om idag nej, du behöver inte kalka, vi vanliga svenssons slänger ut en massa pengar på kalk i onödan. Jag pH-testade en rabatt i höstas, den har inte kontakr med lergjorden och gödslas med tång och fallförna. pH var på hela 7,9 ändå. Svensk jord är ofta kalkrik i sigÅrets lass av hästgödsel var i stort sett ren torvdynga. Välbrunnen och rök rejält när den lastades.
Dem var varm att jobba med
Nu funderar jag på om jag kommer att behöva kalka sen? @Ninnurur - vad tror du?
Det blir ett lager om några cm över hela landet, som jag kommer att fräsa ner
Visa bifogad fil 49267
Ha, det hade vi föreläsning om idag nej, du behöver inte kalka, vi vanliga svenssons slänger ut en massa pengar på kalk i onödan. Jag pH-testade en rabatt i höstas, den har inte kontakr med lergjorden och gödslas med tång och fallförna. pH var på hela 7,9 ändå. Svensk jord är ofta kalkrik i sig
Det vågar jag inte svara på, jag vet bara att kalken i lerjordar kommer från BottenhavetÄr det stora lokala variationer i kalkhalten? Jag och @tanten har ju en bit till kalkrik berggrund och ni har ju mycket kalk i moränen i U-a.
Jag borde förmodligen veta det men ursäktar mig med att jag är berggrundsgeolog och allergisk mot kvartärgeologi...
Ja du vet ju var jag håller till och det vet @athena_arabians också.Det vågar jag inte svara på, jag vet bara att kalken i lerjordar kommer från Bottenhavet
Men många i klassen hade högt pH och då var proverna från Uppsala, Västerås och Stockholm.
Jag tror inte det. Det jag förstod var att kalk sällan behövs i sverige. Men jag kastar iväg ett mail till läraren och kollar!Ja du vet ju var jag håller till och det vet @athena_arabians också.
Som sagt - det är långt till kalkrikt här. Jag har inte lerjord utan sand där jag bor.
Ser det mycket annorlunda ut för sandjord?
Tack, vad snällt!Jag tror inte det. Det jag förstod var att kalk sällan behövs i sverige. Men jag kastar iväg ett mail till läraren och kollar!
skickar svaret i PM!Tack, vad snällt!
Köpejord bör ha det pH värdet eftersom de går efter AMA, där pH 6.0-7.0 anges som riktvärdeKöpte en pH mätare faktiskt Men det vet te tusan om den fungerar all min jord oavsett om det är köpejord eller jord från gödsel stacken har pH 6,9
Jag har haft den på fem sex olika ställen dels i krukor där jorden enbart kommer från min gödselstack dels där det var jord från gödselstacken blandad med lite torv dels där det var jord hämtad från skogen dels i en gammal rabatt alla ställen hade ph 6,9Köpejord bör ha det pH värdet eftersom de går efter AMA, där pH 6.0-7.0 anges som riktvärde
Det låter iofs galet.Jag har haft den på fem sex olika ställen dels i krukor där jorden enbart kommer från min gödselstack dels där det var jord från gödselstacken blandad med lite torv dels där det var jord hämtad från skogen dels i en gammal rabatt alla ställen hade ph 6,9
Kan det verkligen stämma att alla dessa ställen har samma ph
Eller den kanske behöver sitta ännu längre mätaren satt en halvtimme?
Hm jag ska sätta ut den i den torv blandade lådan i morgon och låta den sitta flera timmar och se vad som händer
Aha mätaren måste sitta minst en timmeDet låter iofs galet.
Vad är det för mätare? Tycker det känns konstigt att bara stoppa ner den i jorden.Aha mätaren måste sitta minst en timme
Nu visar den 6,4 i min jordgubbslåda och där har jag haft i lite torv så det känns rimligt
JaVad är det för mätare? Tycker det känns konstigt att bara stoppa ner den i jorden.
Jag hade nog inte vågat lita jättemycket på den.Ja
Jag köpte den på Willab garden för 89 spänn
Nej men den slank med när jag beställde en massa annatJag hade nog inte vågat lita jättemycket på den.
Man kan mäta pH i jord genom att blanda jordprovet med destvatten och mäta med indikatorpapper eller pH-mätare (nog bättre).Nej men den slank med när jag beställde en massa annat
Och den visade ju 6,4 i lådan med lite torv och det kan kanske stämma
Måste man skicka in jordprover för att få korrekt pH eller finns det någon tillförlitlig mätare att köpa
Som kökshäxan säger är nog bäst hemma. Men allra bäst är ju jordprov.Nej men den slank med när jag beställde en massa annat
Och den visade ju 6,4 i lådan med lite torv och det kan kanske stämma
Måste man skicka in jordprover för att få korrekt pH eller finns det någon tillförlitlig mätare att köpa