Torv och kalk?

tanten

Trådstartare
Årets lass av hästgödsel var i stort sett ren torvdynga. Välbrunnen och rök rejält när den lastades.
Dem var varm att jobba med :)

Nu funderar jag på om jag kommer att behöva kalka sen? @Ninnurur - vad tror du?

Det blir ett lager om några cm över hela landet, som jag kommer att fräsa ner
20200420_165303.webp
 
Årets lass av hästgödsel var i stort sett ren torvdynga. Välbrunnen och rök rejält när den lastades.
Dem var varm att jobba med :)

Nu funderar jag på om jag kommer att behöva kalka sen? @Ninnurur - vad tror du?

Det blir ett lager om några cm över hela landet, som jag kommer att fräsa ner
Visa bifogad fil 49267
Ha, det hade vi föreläsning om idag :D nej, du behöver inte kalka, vi vanliga svenssons slänger ut en massa pengar på kalk i onödan. Jag pH-testade en rabatt i höstas, den har inte kontakr med lergjorden och gödslas med tång och fallförna. pH var på hela 7,9 ändå. Svensk jord är ofta kalkrik i sig :)
 
Ha, det hade vi föreläsning om idag :D nej, du behöver inte kalka, vi vanliga svenssons slänger ut en massa pengar på kalk i onödan. Jag pH-testade en rabatt i höstas, den har inte kontakr med lergjorden och gödslas med tång och fallförna. pH var på hela 7,9 ändå. Svensk jord är ofta kalkrik i sig :)

Är det stora lokala variationer i kalkhalten? Jag och @tanten har ju en bit till kalkrik berggrund och ni har ju mycket kalk i moränen i U-a.

Jag borde förmodligen veta det men ursäktar mig med att jag är berggrundsgeolog och allergisk mot kvartärgeologi... :angel: :D
 
Är det stora lokala variationer i kalkhalten? Jag och @tanten har ju en bit till kalkrik berggrund och ni har ju mycket kalk i moränen i U-a.

Jag borde förmodligen veta det men ursäktar mig med att jag är berggrundsgeolog och allergisk mot kvartärgeologi... :angel: :D
Det vågar jag inte svara på, jag vet bara att kalken i lerjordar kommer från Bottenhavet :D
Men många i klassen hade högt pH och då var proverna från Uppsala, Västerås och Stockholm.
 
Det vågar jag inte svara på, jag vet bara att kalken i lerjordar kommer från Bottenhavet :D
Men många i klassen hade högt pH och då var proverna från Uppsala, Västerås och Stockholm.
Ja du vet ju var jag håller till och det vet @athena_arabians också.
Som sagt - det är långt till kalkrikt här. Jag har inte lerjord utan sand där jag bor.

Ser det mycket annorlunda ut för sandjord?
 
Om det behövs kalkas eller ej kan man inte veta utan att ta jordprov, även jordar i områden med hög kalkhalt kan bitvis behöva underhållskalkas. Det beror också på vad man vill odla.
 
Köpte en pH mätare faktiskt Men det vet te tusan om den fungerar all min jord oavsett om det är köpejord eller jord från gödsel stacken har pH 6,9 :crazy:
 
Köpejord bör ha det pH värdet eftersom de går efter AMA, där pH 6.0-7.0 anges som riktvärde :)
Jag har haft den på fem sex olika ställen dels i krukor där jorden enbart kommer från min gödselstack dels där det var jord från gödselstacken blandad med lite torv dels där det var jord hämtad från skogen dels i en gammal rabatt alla ställen hade ph 6,9
Kan det verkligen stämma att alla dessa ställen har samma ph :confused:
Eller den kanske behöver sitta ännu längre mätaren satt en halvtimme?
Hm jag ska sätta ut den i den torv blandade lådan i morgon och låta den sitta flera timmar och se vad som händer
 
Jag har haft den på fem sex olika ställen dels i krukor där jorden enbart kommer från min gödselstack dels där det var jord från gödselstacken blandad med lite torv dels där det var jord hämtad från skogen dels i en gammal rabatt alla ställen hade ph 6,9
Kan det verkligen stämma att alla dessa ställen har samma ph :confused:
Eller den kanske behöver sitta ännu längre mätaren satt en halvtimme?
Hm jag ska sätta ut den i den torv blandade lådan i morgon och låta den sitta flera timmar och se vad som händer
Det låter iofs galet.
 
Nej men den slank med när jag beställde en massa annat ;)
Och den visade ju 6,4 i lådan med lite torv och det kan kanske stämma
Måste man skicka in jordprover för att få korrekt pH eller finns det någon tillförlitlig mätare att köpa :confused:
Man kan mäta pH i jord genom att blanda jordprovet med destvatten och mäta med indikatorpapper eller pH-mätare (nog bättre).
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 930
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 133
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 864
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 500
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp