Torv och kalk?

Som kökshäxan säger är nog bäst hemma. Men allra bäst är ju jordprov.
Jag tror att standardförfarandet på lab är att blanda med destvatten. Hittade Eurofins metodbeskrivning på nätet:

Bestämning av pH
Jordprovsberedning och analys
Jordprovet torkas utbrett på bricka, alt. i kartong, vid 35-40° C tills provet är lufttorrt. Det torkade
provet mals och siktas genom ett 2 mm såll. Lufttorr siktad jord skopas och överförs till
extraktionskärl. Varje batch invägda jordprov åtföljs alltid av standardiserad kontrolljord. Till varje
extraktionskärl med jord tillsätts avjonat vatten och suspensionen skakas vid rumstemperatur. Innan
avläsning av supernatant med pH-meter får lösningen mogna tills jordens buffertsystem är i jämvikt.
 
Jag tror att standardförfarandet på lab är att blanda med destvatten. Hittade Eurofins metodbeskrivning på nätet:

Bestämning av pH
Jordprovsberedning och analys
Jordprovet torkas utbrett på bricka, alt. i kartong, vid 35-40° C tills provet är lufttorrt. Det torkade
provet mals och siktas genom ett 2 mm såll. Lufttorr siktad jord skopas och överförs till
extraktionskärl. Varje batch invägda jordprov åtföljs alltid av standardiserad kontrolljord. Till varje
extraktionskärl med jord tillsätts avjonat vatten och suspensionen skakas vid rumstemperatur. Innan
avläsning av supernatant med pH-meter får lösningen mogna tills jordens buffertsystem är i jämvikt.
Ja så gjorde vi i skolan. (SLU, läser till Landskapsingenjör)
 
Jag tror att standardförfarandet på lab är att blanda med destvatten. Hittade Eurofins metodbeskrivning på nätet:

Bestämning av pH
Jordprovsberedning och analys
Jordprovet torkas utbrett på bricka, alt. i kartong, vid 35-40° C tills provet är lufttorrt. Det torkade
provet mals och siktas genom ett 2 mm såll. Lufttorr siktad jord skopas och överförs till
extraktionskärl. Varje batch invägda jordprov åtföljs alltid av standardiserad kontrolljord. Till varje
extraktionskärl med jord tillsätts avjonat vatten och suspensionen skakas vid rumstemperatur. Innan
avläsning av supernatant med pH-meter får lösningen mogna tills jordens buffertsystem är i jämvikt.
Köpte ph mätaren just för att den var så billig och skulle vara enkel att använda men det var nog ett dumt impulsköp
Får se om jag kanske får för mig att göra mer noggranna ph tester på min jord framöver växer det bra i mina lådor känns det lite onödigt :)
 
Svensk jord är ofta kalkrik i sig :)

Nej det stämmer inte, men jorden i tex Uppland och Skåne är kalkrik, medan jorden i t.ex nordvästra Dalarna är extremt åt andra hållet. Att jorden i Uppland är kalkrik beror på att det finns vädligt mycket kalk i moränen och leran. Den kalken har sitt ursprung i kalksten som fanns i Östersjön, och som inlandsisen har transporterat hit (ja, jag bor i Uppland ;) ) . I Skåne är den pga berggrunden är kalkrik i stora delar av Skåne och att inlandsisen även där har flyttat på saker.
Att den inte är kalkrik i nordvästra Dalarna beror på att berggrunden består av sandsten som i sin natur inte innehåller kalk och därför har inlandsisen inte heller kunnat transportera och avsätta material till det som vi idag säger är kalkrika jordar.
 
Nej det stämmer inte, men jorden i tex Uppland och Skåne är kalkrik, medan jorden i t.ex nordvästra Dalarna är extremt åt andra hållet. Att jorden i Uppland är kalkrik beror på att det finns vädligt mycket kalk i moränen och leran. Den kalken har sitt ursprung i kalksten som fanns i Östersjön, och som inlandsisen har transporterat hit (ja, jag bor i Uppland ;) ) . I Skåne är den pga berggrunden är kalkrik i stora delar av Skåne och att inlandsisen även där har flyttat på saker.
Att den inte är kalkrik i nordvästra Dalarna beror på att berggrunden består av sandsten som i sin natur inte innehåller kalk och därför har inlandsisen inte heller kunnat transportera och avsätta material till det som vi idag säger är kalkrika jordar.
Yes, jag har fått det klarare från läraren nu :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 930
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 133
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 864
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 500
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp