Torv och dåliga sulor/strålar?

SaraMara

Trådstartare
Ett par-tre hästar i stallet har problem med tunna, sviktande sulor och strålröta, varav min är en.

Försöker hålla rent i hoven och behandla med tjära (svårt då hoven måste vara helt torr innan tjäran smetas på och hur ofta är den det såhär års :( ) enligt hovis direktiv men tänkte höra ang. andra tips?

Hovis menar att torv är uselt för hovar med dessa problem då torven alltid är för fuktig hur noga man än mockar och ströar och hovarna då aldrig torkar upp tillräckligt? Är det någon som haft liknande erfarenheter eller som har någon åsikt i ämnet?

Hur gör ni som har dessa bekymmer med era hästar? Låta honom stå i grushage känns inte som ett roligt alternativ heller, även om hagarna idag är rejält blöta såhär års?

/Mycket tacksam för tips och idéer
 
Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

jag har samma problem torv är bra det suger upp kisset ta bort allt blött och blanda gärna med bland spån sätt sulor med soulpack i strålfårorna hårda sulor då rör sig inte nitarna i hoven så mycket och hoven, hornet håller lite bättre.lycka till ps. köp steel joint
 
Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

Ja, mockar ju alltid ut allt blött på ytan och är noga med att hålla ett ordentligt lager av torr, ny torv på ytan.

Vad är soulpack? :o

Hårda sulor, menar du att han bör skos med hårda sulor? Trodde det var risk för ännu sämre kvalitet på sulan under då med tanke på all fukt som kommer in under sulan? *klurar*
 
Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

Något som fungerar super för min häst är att blanda torv med spån. Men ni får kanske inte ha spån i ert stall?

Sa din hovlagare varför sulan måste vara helt torr när man kletar på tjära på den? Har själv lagt på tjära på en blöt hov (ren var den givetvis) utan någon negativ följd.
 
Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

Nej, vi får tyvärr inte det. Så skall jag ha något annat får jag ordna bortforsling själv.

Har ju alltid haft honom på torv dock, och problemen uppstått sedan stallbyte, så klurar på om det kan vara några bakterier eller så som ställer till det?

Det är inte hovis som sagt det utan mest jag som klurat på det själv, om man tänker på båtar så får ju de exempelvis inte vara fuktiga när man tjärar eftersom tjäran binder fukten inne och jag då är rädd att få motsatt effekt s.a.s? :confused:
 
Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

Enligt min hovslagare så är torv inte bra för hovar. Fuktig torv ännu värre då bakterier kan frodas i den alltid fuktiga bädden, oftast med ammoniak i av kisset som finns i bädden, det är lika illa med en felskött lösdrift med fuktig halm. Det handlar om att hästarna behöver ha det torrt och rent, de är ju stäpp och halvökendjur från början.
 
Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

Fast tjäran använder du inte för att hålla borta fuktan utan för att det är bakteriedödande.

Jag har alltid satt tjära direkt på en fuktig hov också, det viktiga är att den är rengjord.

Mvh
Camilla
 
Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

Men om nu "svampigheten" och den tunna sulan beror på fukt borde det väl vara olämpligt att stänga inne fukten, eller fungerar tjära bara så på trä?

På de tjärprodukter jag använt har det stått "används på rengjord, torr hov"?

Vilket givetvis går att lösa, men i ett stall på 10 hästar är det inte alltid poppis att ockupera en av två uppbindningsplatser i ett par timmar för att hovarna skall torka. ;)
 
Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

hm använda hårtork innan du smetar på tjäran? ;)

Tja eftersom du avnänt torv innan utan samma resultat så kanske det är hagarna som är boven. Kan ju vara att de inte har lika bra avrinning som tidigare hagar, är de mindre, mer upptrampade, annorlunda lera (nu står du iof kvar på samma "Ö") Det kanske inte finns någon torr plats som det funnits i tidigare hagar?

Om du kan kanske du ska hämta ett lass grus och hälla ut i en begränsad del av hagen (försöka få bort leran under) så att hästanra åtminstonde har en "torr plats" att stå på.
 
Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

Det konstiga med hagarna är ju att de lermässigt är de bästa som han gått i, bortsett från perioden i eget stall där det nästan alltid fanns någonstans där det var halvtorrt iaf, och då hagen är såpass stor och bara går två hästar i den håller den sig hyfsad. Just nu ser den ju urkig ut då tjälen släppt och snön töat bort osv, men han har ju alltid gått i typiska Hisingshagar innan (läs: lera till knäna) och alltid visserligen haft problem med hovarna men inte sulorna så markant som nu - inte vad jag vet iaf. :confused:
 
Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

Hej.
Jag hade samma problem som du.
I vårt stall fick man bara använda antingen torv eller halm.
Efter andra året gav jag upp och har min häst numera på halm.
Har aldrig haft problem sen dess. :)
Vill bara tillägga att min häst är otroligt renlig. Bajsar i pyramid (nästan) i ena hörnet och kissar i det andra. Inga problem med för blöta bäddar.
 
Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

Samma sak här. Min bajsar jättelass längs bakre delen av boxen, kissar en fläck vid sidan av mitten osv - slabbar dock en del vid vattenkoppen, men där under står han ju inte ändå. :crazy:

Får försöka finna på en lösning där jag kan hantera gödslet på något bra sätt själv för vidare bortforsling. Några tips på billiga alternativ någon?
 
Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

Jag använder torv(på vintern blandat med spån) Jag har alltid under hela mitt "hästliv" använt torv och har aldrig vare sig själv eller hört några som klagat. Däremot har jag varit med om männiksor som har torv samt permanten bädd,dvs dom lämnar kvar allt urin och bara strör över nytt torv. Det kan vara skadligt för stråle,sula och hov eftrsom urin fräter och torkar ut. Men som sagt har man inte permanent bädd brukar det aldrig vara problem.Vet inte hur ni har det i ditt stall iofs. Jag tycker torv är bra, blir ju stora "kisskakor" som det bara är att plocka ur, sprider sig inte, delar sig inte och det syns väl om resten är torrt dvs.

Allt är väll en smaksak men det här är vad jag tycker iallafall!

Hoppas det blir bättre med din hästs hovar.
 
Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

SaraMara skrev:
Ett par-tre hästar i stallet har problem med tunna, sviktande sulor och strålröta, varav min är en.

Försöker hålla rent i hoven och behandla med tjära (svårt då hoven måste vara helt torr innan tjäran smetas på och hur ofta är den det såhär års :( ) enligt hovis direktiv men tänkte höra ang. andra tips?

Hovis menar att torv är uselt för hovar med dessa problem då torven alltid är för fuktig hur noga man än mockar och ströar och hovarna då aldrig torkar upp tillräckligt? Är det någon som haft liknande erfarenheter eller som har någon åsikt i ämnet?

Hur gör ni som har dessa bekymmer med era hästar? Låta honom stå i grushage känns inte som ett roligt alternativ heller, även om hagarna idag är rejält blöta såhär års?

/Mycket tacksam för tips och idéer


Jag har torv i min hästs box, och min häst har haft strålröta i hovarna. Jag fick tips av hovis att pensla äppelcidervinäger på strålarna, och nu penslar jag varje dag. Kanonfina strålar, trots torv.
 
Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

Hej!

Jag har tidigare alltid haft spån till min häst som till skillnad mot din snarare haft problem med allt för torra hovar (spruckna och trasiga under sommar/höst, det har varite riktigt eländigt!). Jag läste att spån kunde torka ut hovarna för mycket och att torv var att föredra eftersom fuktbalansen blir mycket jämnare. Tycker att det verkar vettigt och med det i bakhuvudet + det faktum att min häst kissadr hinkvis och jag behövde mocka ut 2 kärror/dag så bestämde jag mig för att prova bädd på torv istället, detta var nu i somras/höstas.
Jag började med att strö ett rejält lager med Stalosan F i botten och därefter fyllde jag på med nytt varje gång jag hade mockat ut extra mycket blött i mitten av bädden (ca 2 ggr/v).
Stalosan F tar dels bort ALL ammoniaklukt, det binder fukt väldigt bra och det är bra mot svamp, virus och infektioner i hovarna + dessutom mycket annat :idea:
Läs mer på:
http://www.lactamin.se - Desinfektion - Sortiment - Stalosan F.

Nu har jag gått över till Boxnytta, en lermineral med liknande egenskaper men enligt mig inte alls lika bra som Stalosan F.
Stalosan F tyckte jag var ganska dyrt men det var så effektivt att jag definitivt kommer att köpa det igen nästa gång det är dags att göra bädd. Boxnyttan var inte på långa vägar lika effektiv mot ammoniaklukten men hur den fungerar ur "hovsynpunkt" vet jag inte.

Ju högre bädd min häst har haft, ju mindre risk är det att den blir blöt på ytan. Bäst var bädden då den hade blivit ca 15-20 cm hög men då frös naturligtvis alla balarna så jag var tvungen att blanda in spån :mad:
Det har funkat bra att blanda spån/torv också tycker jag men får du inte göra det så tycker jag definitivt att du skall testa Stalosan!

Mvh
Madeleine
 
Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

Vill bara inflika att tjära är starkt och fräter, så jag skulle inte använda det rent.

Äppelcidervinäger ska vara bra har jag hört av vänner.

Jag har egna erfarenheter av silvervatten som jag badat pållens fötter i - MYCKET BRA! Svamp o röta försvann nästan direkt!
Säljs av bla Mälarkl.... men finns oxå på nätet att köpa.
 
Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

Min häst hade samma problem innan, och kan få det lätt tillbaka. Vi tvättade hennes hovar rena med vatten, sedan torkade vi dom med handuk,och så var det bara att smörja på. Vi hade och har torvbädd till henne ännu.

Hon får lätt dom här problemen, så när hagarna är extra leriga så tvättar vi hovarna och torkar dom varje dag, och sprayar med jod. Det var vår hovslagare som sa det. Och hon har inte haft några problem mer..
 
Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

Silvervatten tog bort min hästs strålröta direkt! Innan dess skurade jag hovarna med såpa och hällde på äppelcidervinäger. Det blev lite bättre men silvervattnet gjorde susen. Hon har jättefina strålar nu.
 
Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

Man ska inte ha hästen på torv om hästen har dåliga hovar. De får lätt hovbölder pga av torven.

Det är den erfarenhet som jag har.

Flera olika hovslagare har sagt detta.
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 526
Senast: skuggi
·
Hästvård Lägger ut den ur fångtråden då den riskerar att inte få svar i fångtråden (jag har tagit delar av frågorna där men inga svar). Det är ju...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 920
Senast: gubbtjyv
·
M
Hästvård Min häst har tunna mjuka sulor, speciellt fram. Hornet i sulan "släpper" från strålen för tidigt och det blir som en liten kant framför...
Svar
5
· Visningar
775
Senast: Meemisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp