Torv i vattnet :s

T

Tintin

Min ponny lyckas på något sätt grisa ner vattnet med torv, ändå har hon inte vattenhinken på golvet. Kan inte vara trevligt att dricka vatten med torv i.. Hur kan det undvikas? Går de ens att undvika? Blir det så hos era hästar också?

Vill att min prinsessa ska ha fräscht vatten.

Sv: Torv i vattnet :s

min häst rullade sig i boxen och fick vattnet fullt i spån...
Numera ställer jag in vattnet efter att hon rullat klart, hon rullar sig direkt när hon kommer in, 2-3 gånger sedan är hon klar:grin:

Torv = är en jord som innehåller växtrester som inte förmultnat helt, hästar brukar äta jord, så hon kanske äter det och sen dricker brukar inte vara ovanligt ;)

Min lyckades få torv i vattenkoppen en meter upp för väggen:angel: vet inte hur han lyckades, men verkade dricka ändå:)

Jo, bara hon inte blir dålig av de.. Men tänker ändå på att hon kanske inte vill dricka vattnet när det är torv i.. Hur ska jag kolla om hon dricker vattnet trots att det är torv i? (de pga att jag inte springer o byter vatten mitt i natten och vill inte att hon ska stå o vara törstig)

Har hon hink ser du ju om hon har druckit någe, prova med det, om hon ändå är med mulen i det så dricken hon ändå, jag tror inte de kan bli dålig av det då skulle det ju inte säljas och användas som strö..

Min äter av torven när den är ny-inlagd, och sen doppar hon mulen i vattenhinken så den blir äcklig. Jag har löst det med att ha två vattenhinkar i boxen. Vanligtvis geggar hon bara ner den som är närmast krubban. Men blir hon törstig kan hon ju faktiskt vända sig om och dricka ur den "fräscha".
Sedan är det ju inte så många timmar tills man kommer och byter vatten. Jag tror de klarar sig.;)

Mitt ena sto vräker ut alla sina morötter från krubban, ner i torven. Sen äter hon, med förtjusning, morötterna som kletats in med torv. Och så stoppar hon ner sin torvmule i vattenhinken och dricker.
Hinken är tom nästan varje morgon, så jag drar slutsatsen att hon inte bryr sig om att det är torv i vattnet.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 461
Senast: Emma-pemma
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 088
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 113
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar