Torv i kallstall, någon som har det?

M

MaLu

Fungerar det? Jag har precis bytt strö till torv och har börjat bygga upp en bädd. Den ligger ju väldigt stilla och fint men jag tycker att det blir väldigt hård. Det känns så kompakt och tillplattat att det inte kan vara det minsta skönt att sova på :crazy:

Idag när pållan kissade inne så såg jag också att kisset inte sögs upp ordentligt av torven, det låg kvar en pöl uppepå så jag fick sparka över lite lös torv. Kan detta bero på att det är minusgrader eller beter sig torv alltid såhär?

malu

Sv: Torv i kallstall, någon som har det?

torven kan ta lite tid på sig innan den börjat ta upp fukt, du kan alltid vattna bädde en sväng så suger den upp kisset fortare.. och när bädden lagt sig kommer dne att suga pp kisset väldigt fort..

bädden i sig blir både varm och sviktande, även fast den känns hård.. och värmen gör att den får upp värmen i ett kallstall.. :)

De andra i vårt stall har torv och den fryser väldigt lätt tycker jag. Spån kan ju också frysa eftersom det kapslar in kylan på något sätt, men det blir ju varmt rätt snabbt. Deras torv kan vara stelfruset i två dagar efter att de spridit ut det i boxen :confused:
Det är iof bättre nu när torven som redan finns i boxen är lite varmare, men ändå, det verkar meckigt...

vi har torv i våra boxar o som sakt va när de är kallt ute så fryser den efter som torven alltid har en viss fukt i säg .. så vi har gjort så att vi har torv bädden kvar o så lägger vi ett lager med spån eller papper på så de har lite mjukt o ligga på .. kisset sugs upp , de är ju varmt så torven tinar så o suger upp de .. lycka till

polaren har en torvbal (inplastad då) ståendes i ena hörnet i boxen, den får stå där tills den tinat.. och när man sprider ut den finfördesa torven och blandas med torven som redan ligger utspridd, skulle dte vara en klump kvar får den ligga i hörnet ett tag till :p

Vi har torv i vårt stall, enbart. Pga att det finns ingen som vill ta emot halm/stån till sina ängar/åkrar. Om man lägger en riktigt tjcok bädd och vattnat riktigt mkt och kanske låter det stå någon dag och sedan lägger på ett ny bal med lösare torv uppepå så kommer den nog suga upp bättre. Men var noga med att vattna mkt när du lägger bädden. Har varit med om att bädden frös, men först vid väldigt många minusgrader.. !

Gör som Nira K har torv underst som bädd och så strör jag spån ovanpå. Tycker det funkar jättebra. Det går inte åt så mycket torv och inte alls mycket spån heller.

Nu vet inte jag hur erat stallgolv ser ut men det har stor betydelse för om torven fryser eller inte.
Min häst står på kallstall och har ju precis som din hosta. Golvet i det stall min häst står består av brädor och hela stallet står på stenar i hörnen. Jag vet inte vad det heter men det är några stora stenar utplacerade som stallet sedan är byggt på. Mellan stenarna så är det öppet från golvet ner till marken. Detta gör att det är helt hopplöst att lägga en bädd som inte fryser eftersom kylan kommer både uppifrån och nerifrån.
Förra året så hade jag en torvsort som var relativt grov i strukturen den var också väldigt torr från start och inte extremt hårt pressad. Denna torv höll sig ofrusen tills det kom vätska på den vilket gjorde att det alltid fanns lite löst ovanpå bäddenh. I år har jag tyvärr inte fått tag i samma fabrikat utan får köpa den vanliga extremt finkorninga torven. Den fryser till is redan i säcken och ställer man den på tining (tar 2 dagar inomhus hemma) och sedan häller ut den i boxen så fryser den till is under natten :crazy:. Som tur är har jag en häst som gärna ligger och sover trots sin hårda bädd :love: :bow:.
Tyvärr har jag ingen bra lösning på problemet mer än att rekomendera att försöka få tag i torr torv av en lite grövre sort.
Oj vad uppmuntrande jag känner mig.

Jag har permanent torvbädd och strör med torv och spån i mina uteboxar och det fungerar alldeles utmärkt. Den senaste veckan har det varit mellan 10 och 20 minusgrader på nätterna och bädden har inte frusit. Underlaget är "stampat jordgolv".

Immer

Jag tycker torv inte fungerar så bra när det är riktigt kallt. Behöver blandas med något som inte är lika fuktigt och fryser (papper/spån/halm etc) när det närmar sig -20 och därunder. Det blir lätt små hårda torvkakor på ytan som känns ganska obekväma annars. Tror det är fukten i torven som fryser och gör att den inte suger lika bra och att den inte släpper igenom urinen på en gång. Men bor man inte i nordligaste Sverige kan man väl stå ut de dagar det är så kallt eller blanda i något alterntivströ.

Vi har isolerat kallstall där även den gjutna plattan är isolerad. Anlade permanentbädd med torv i botten, spån ovanpå i höstas när det ännu gick att vattna torven med bra resultat. Använder dessutom stalosan och bäddarna är ännu fasta och suger upp bra, trots att torven bara är ca 1 dm hög.

Har haft växelbädd med torv för några år sedan, i ett "riktigt" kallstall. Där blev det klumpar av torven när det blev för kallt ute. Lite struligt att mocka.

Man kan lägga ngn form av isolering i botten t.ex Frigolit, gummi.
Ovanpå det en torvbädd och sen löst spån el. halm

Det verkar ju som att det bara är att vänta på att det blir varmare.

Det är gjuten tjock betongplatta under så det kommer väl inte ni så mycket kallt underifrån men ingenting tinar i stallet så kallt som det är nu. Jag kan inte heller blanda torven eftersom min häst har hosta och ska stå på enbart torv.

Men hur gör ni som vattnar bädden? Jag har inte vattnat någonting eftersom jag är rädd att det ska bli stenhårt och is i boxen då.

/Malu

Fast ska man ha frigolit är det bäst att isolera innan man gjuter. Det fungerar inte i ett "färdigt" stall. Men min erfarenhet är inte att kylan kommer underifrån. Gräver man i bädden (fast det ska man ju inte göra!!) ser man att det är plusgrader en bit ned. Problemet blir ovansidan med torven som inte suger och blir knölig.

Nejnej! Inte vattna nu om du har minusgrader. Vattnet är för att torven ska "sätta sig".

Jag tycker det blir lite synd om hästarna när de får stå länge på knölig torv. Man ser på en gång om man lägger in halm efter några extremt kalla dagar (med en massa hårda kakor som följd) så ligger de ner mycket mer.

Nej, som sagt jag vattnar inte. Och jag kan heller inte lägga in ngt annat strö som jag sa förut.

Jo just det... Det har jag funderat på men det är så svårt att få tag i. Om man inte vill riva själv då. Hur som helst så måste jag ju få till en ordentlig torvbädd under först, eller?

malu

Det kan ju ta ett tag innan bädden sätter sig, men den fungerar jättebra i vårt kallstall. Bädden varken fryser eller suger upp dåligt, även som det nu har varit 15 - 20 minus och vattnet i hinkarna frös...

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Träning Det är rätta ordet att beskriva unghästen vi har hemma. Han är civiliserad. Pigg o vaken, känslig o lättmanövrerad men hela tiden...
Svar
3
· Visningar
700
Senast: Nussikan
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 064
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar