Sv: torv, halm spån bädd??
Jag har provat alla tre. Tycker torv är bäst om man vill ha permanentbädd som är lätt att sköta och en häst som inte stökar för mycket, dessutom blir det ganska billigt. Nackdelen är väl att torv sätter sig överallt, snyt dig efter mockningen så får du se vad jag menar =). Halm är jättebra om man vill att hästen ska kunna peta/äta/underhålla sig själv i boxen samt ha det varmt och mjukt. Dock är det skrymmande när det gäller gödselstacken och har varierande kvalité. Det dyraste alternativet är väl spån, även om man kan komma över det till ok priser hos sågverk, det är ljust, fräscht och i bästa fall damfritt. Nackdelen är att priset kan skena iväg. Jag föredrar spån till vuxna hästar och fodrar med halm som tillskott så att de ska kunna underhåla sig lite i alla fall. Halm har jag till unghästar så att de kan tugga i sig så mycket de vill ha och ligga skönt. Är inte särskilt förtjust i torv alls, även om det har en oslagbar uppsugningsförmåga, det känns som hästen ligger på jord. Oj det blev långt, men här har du min åsikt i alla fall.