torv, halm spån bädd??

L

lisen02

Hej sitter här och funderar över vad jag ska fylla upp boxen med till hösten...:confused:
Är det någon/några som har erfarenheter som dom vill dela med sig av? Hoppas på MÅNGA förslag och tips :laugh:

Sv: torv, halm spån bädd??

Jag har provat alla tre. Tycker torv är bäst om man vill ha permanentbädd som är lätt att sköta och en häst som inte stökar för mycket, dessutom blir det ganska billigt. Nackdelen är väl att torv sätter sig överallt, snyt dig efter mockningen så får du se vad jag menar =). Halm är jättebra om man vill att hästen ska kunna peta/äta/underhålla sig själv i boxen samt ha det varmt och mjukt. Dock är det skrymmande när det gäller gödselstacken och har varierande kvalité. Det dyraste alternativet är väl spån, även om man kan komma över det till ok priser hos sågverk, det är ljust, fräscht och i bästa fall damfritt. Nackdelen är att priset kan skena iväg. Jag föredrar spån till vuxna hästar och fodrar med halm som tillskott så att de ska kunna underhåla sig lite i alla fall. Halm har jag till unghästar så att de kan tugga i sig så mycket de vill ha och ligga skönt. Är inte särskilt förtjust i torv alls, även om det har en oslagbar uppsugningsförmåga, det känns som hästen ligger på jord. Oj det blev långt, men här har du min åsikt i alla fall.

Jag tycker halm är svårmockat, tar mycket plats på gödselstacken, men otroligt mysigt för hästarna.

Favoriten för mig är torv i botten och spån ovanpå det. Suger upp bra, ljust och fräscht.

jag har en häst som dansar tango i boxen. hon trampar sönder alla bajshöhar till minsta partiklar. så det är torvbädd som gäller för min del. lättare att mocka och hon grejjar bädden själv pga att hon packar så bra. spån går inte eftersom det ser jätteskitigt ut (får inte bort allt) sen hostar hon av det. halm ska jag ta in till vintern över torvbädden då hon ska föla:love: i maj.
så det beror väl lite på häst.
halm- mysigt men svårt å mocka
spån- fint å rent men ej till en skitgris
torv- bra till bädd å skitgrisar å ekonomiskt
tidningspapper-dyrt men bra till den allergiska hästen

hur mycket ska man ha i boxen? ja menar hur tjockt med spån och torv eller hur många balar halm??

Om det är en växelströbädd det handlar om så är valet lätt för mig. Han använt alla tre alternativ och jag skulle tveklöst valt spån.
Det är lätt att mocka i. Det är ljust och trevligt. Det dammar inte och det håller sig bra på plats. Gödselstacken blir inte stor. Spånet är lätt att förvara.
Ett alternativ som också är bra är torvmix. Där får man torvens suveräna uppsugningsförmåga samtidigt som det är ljust och i och med blandningen blir det inte så kompakt som enbart torv. Gödseln brinner också snabbare.

Är det en permanentbädd du ska anlägga? (det verkar så på övriga svar såg jag)
Då väljer jag torv i botten. (som bränner bra och har hög uppsugningsförmåga) Alternativt hårdpressad halm.
I det övre lagret spån eller halm. (som släpper igenom urin)

An gående torv till lortgrisar så tycker jag tvärtom än vad någon skrev. Har de torv är det nästan omöjligt att se vad som är torv och skit om de trampat runt allt mycket. Mycket lättare med spån till såna hästar tycker jag.

Senast ändrad:

Hej.
Spån är bra för hovar som lätt får strålröta och blir för fuktiga.
Torv är bra för hovar som är torra (och billigare en spån har jag för mej)
Halm vet jag inte så mkt om med hästar som har tråkigt brukar tycka om att "pula" i det.
Det finns mer att välja på men de kan jag inet om ;)

Hoppas du kan välja tillslut.
MVH Elin

Tycker halm är det bästa att ströa med då det ger hästen sysselsättning hela natten. Har gärna spån under halmen för att hålla bädden fräsch.
Torv funkar om man har en häst som inte leker elvisp på natten, jag tycker också att det är ganska svårmockat och ser tråkigt ut.
Spån är lättmockat och ser fräscht ut, men pånpriset höjs ju hela tiden nu pga alla pelletspannor i husen, så behöver man ströa nytt ofta blir det ju dyrt.

Halm tycker jag inte om, det är jätte mysigt men jag tycker det luktar för mycket när hästen har bajsat och kissat. och det är jobbigt attt mocka.
Jag tycker bäst om spån, ser frächt ut, lätt att mocka.

Har ingen erfarenhet av torv.
Men jag hämtar råspån på sågen jättebra med en lite stökig häst, lättmockat, vet att inte alla har denna möjlighet.
Ett tjockt lager råspån och myyycket halm. Kan inte hålla med om att det luktar illa om man håller efter bädden, däremot om det blir för tunnt då luktar det pyton.Brukar fylla på med ca 1 skottkärra spån 2 ggr/ vecka och fylla på halm samtidigt. Man vill ju att pållarna står torrt och mjukt så det funkar, ganska lätt att bli av med dyngan då bonden vill ha halmdynga.

Vi kör torv i botten, och då torven satt sig är behövs det inte fyllas på alls fram till nästa stallstädning. Torven har suverän uppsugningsförmåga. I år testar vi halm över för första gången.

Det år vi hade spån ovanpå gick det 10 balar Stabens på ca 10 månader efter att allt var uppfyllt. Till två hästar = snacka om ekonomi! Stallet var luktfritt, bäddarna tjocka och trevliga för hästarna. Konsten är att anlägga bädden.

Jag står på spån för tillfället. Tyvärr är det ingen höjdare utan dammar lite. Men det är ljust! En klar fördel. Dessutom har jag en renlig häst så det går väldigt snabbt att mocka.
Halm tycker jag om och stallet jag flyttar till i september har alla hästarna på halm.
Torv är jag inte särskilt förtjust i, det blir mörkt och allt känns smutsigt. Ingen höjdare...
Halm är en klar vinnare för mig :D

Jag föredrar halm, med en häst som lätt blir uttråkad är det jättebra. Dessutom är det lätt att bli av med då många bönder inte vill ha spån att gödsla med :)

I vinter kommer vi har variant med:
Enbart spån men i bädd
Spån som mockas ut som vanligt
Bädd med spån under och halm ovanpå

Jag gillar spån som mockas ut som vanligt mest men tror att det kommer bli en bra och doftfri variant av det andra (med kalk i botten)

det är växelvis, vi har halm nu och det e ju bra men jag tycker att dom som sköter stallet lägger in så lite?! tycker det borde bli hårt å stå nästan direkt på betongen. vill också säga att min häst bajsar och kissar på ett ställe så det underlättar ju ;) men hur många cm typ tjock bädd ska det vara?

först hade vi spån och det funkade inte alls till min häst då han trampade sönder det till smulor och sen så tar inte bonden emot för det innehåller nått som gör att han inte kan gödsla med det..

då provade vi torvmix för vi visste inte att bonden inte tog emot spån då det funkade SUPER!! fylla på med lite spån ovanpå ibland bara..

sen kom bonden och sa att han inte tog emot spån så vi köpte bara torv sen halm på det men halmen åt pållen upp spelade ingen roll hur mkt hö han fick han åt endå upp all halm man gav honom i boxen så han fick bara stå på torv.. det fungerade ganska så bra :)

Jag har provat alla 3, men kommer alltid tillbaka till spånströ. Jag har då en växelbädd med ca 5 balar (normalstor box) funkar toppen!

Jag tycker att halm är svårmockat, även om det är mysigt. på vinter händer det att jag lägger in halm ovanpå spånet eftersom att det värmer.
Torv är mörkt och tråkigt, upplever att det blir väldigt blött i boxen också.. fast har man en host-häst så är torv bra, då det inte dammar.

:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 919
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka