torv, halm spån bädd??

Sv: torv, halm spån bädd??

En växelströbädd vill jag ha i spån om jag får välja. Torv blir dammigt och väldigt mörkt. Dessutom är det bökigt att mocka i det. Däremot blir det snabbt bra gödselmedel. Spån bränner långsammare och måste ligga minst ett år innan bönderna kan använda det. Halm bär svårt att mocka i tycker jag och gödselstacken blir enorm. (Men det bränner snabbt.)
Spån är lättmockat ljust och trevligt. Dammar inte så som torven heller. Lägg ett lager, oavsett vilket stömedel du väljer, så att det blir en ordentlig bädd för hästen att ligga på. Det ska inte vara så tunt att det glider åt sidan så fort hästen vill lägga sig. ca 10-15 cm behövs.

Jag har haft råspån hitintills, funkar iof bra men ibland kan den vara väl rå vilket gör uppsugningförmågan sämre. Nu har jag torv till två hästar pga hosta - och det jag märker är - förutom att dom inte hostar lika mycket eller inte alls - att stallmiljön blir mycket bättre. Blir inte alls samma ammoniaklukt som när man använder spån. Torven innehåller kalk naturligt som binder ammoniken. Det jag undrar över är om någon har räknat på månadskostnaden per häst om man använder torv?

Dit jag ska flytta nu i september är det jättemycket halm, man vadar fram i det :D

Vad mysigt!! :)

Jag föredrar också halm, det är ljust, snyggt och mjukt för hästen att stå/ligga på. Nackdelen är att det dammar så förbaskat. :crazy:
Spån ser fräscht ut och är lätt att mocka i, det håller jag med tidigare talare om, men det torkar ut hovarna tycker jag.
Torv har jag ströat med en gång. Aldrig igen! Det blev mörkt och såg inge vidare ut. Iof var torven vi fick djupfryst :eek: och vi fick tina den innan vi ens kunde använda den så det är väl lite en fråga om kvalite. Men snyggt är det inte!

KL

Personligen föredrar jag torv, men det ska vara BRA torv dvs ljus, luftig och inte för fuktig/blöt. Det är lättmockat, suger upp superbra, dammar inte och gödslet är lätt att bli av med sen - vissa bönder betalar till och med för det :)

Spån tycker jag funkar hyfsat. Fördelen är att det är ljust, nackdelen är att det kan damma, fastnar gärna i svansen (ett evighetsgöra att pilla bort från min hästs tjocka svans :D ) och skiten smulas gärna sönder i en spånbädd.

Halm är bra eftersom det ger hästen sysselsättning men är förstås inte att föredra för en häst som käkar upp hela bädden på en natt o blir smällfet :D Personligen tycker jag att det är jobbigare att mocka än torv och spån.

Det viktigaste tycker jag, oavsett vad man väljer, är att man fyller på ordentligt med strö. Har man för lite blir det för hårt för hästen att ligga på och det blir mycket snabbare grisigt.

Har använt spån och spån/halm till min häst. Fördelarna med enbart spån är att det för min del blir mer lättmockat. Det som är bra med att ha ett lager halm ovanför spånet är att det blir mjukt och skönt, isolerar bra på vintern (står i kallstall) och att det alltid finns något att pyssla i. Kan dock bli lite väl mycket att äta för en väldigt matglad häst... :angel:
Största delen av året står han på enbart spån, men under den kallaste delen av vintern åker det in ett lager halm ovanför spånet :love:
Har aldrig bädd, utan mockar alltid ut allt smuts ur boxen, pedant som man är :o
Har bara mockat med torv ett par gånger och det är verkligen inget alternativ för mig... Tungt, kladdigt och ofräscht :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 919
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka