torv eller spån??

A

aurian

Är i valet och kvalet om jag ska köpa spån eller torv nu i höst. Har ett arabsto som går barfota och som har fina hovar. Hon är skimmel och fyra år gammal. Tidigare har hon stått på halm men det får man inte i det stall där jag står nu. Torven kostar 1012kr/pall och spånet 750 kr/pall. Min studentekonomi säger spån men själv är jag mer tveksam. Vad är det för för och nackdelar med spån respektive torv. Är torven värd 250 kr mer per pall även om ekonomin är liten? Väldigt tacksam för svar sanbbt för jag måste bestämma mig helst i morrn!! HAr själv ingen dirket erfarenhet av något av det.

:confused:

Sv: torv eller spån??

Jag skulle välja torv.
Vet inte om torven drar åt sig fukt på samma sätt som spån gör men med tanke på att din häst är oskodd skulle jag tänka på det

Det bästa med spånet är ju att det blir ljust i stallet och tvärtom med torven. Men det är väl en smaksak ochså...

Senast ändrad:

Du kan ju vattna spånet varje dag så det inte blir så torrt och torkar ut hovarna.

Tycker personligen bättre om torv. Det blir bättre luft i stallet med torv. Torven upplever jag som mer dryg och lättmockad. Med spån körde jag ut halvsnuskiga kärror och la in nytt hela tiden för att det skulle kännas rent.

Det ser trist ut med torv jämfört med spån men det luktar mindre i boxen = renare luft.

spån, helt klart spån.
finns inget äckligare och fulare än torv.
det blir ett väldigt tunnt lager över allt i stallet så det känns bara snuskigt.
och med skimmel finns det inget värre än torv, det är inte kul om man som jag tävlade, knoppa kvällen innan och ponnyn gnodde in torv i knopparna :smirk: :p

Tack för svaren. Bestämde mig för att ta ngåot mittemellan och göra en bädd. Torv, halm och sedan spån. Det hade vi till en annan skimmel för ett tag sedan och det fungerade bra :-)

Blir inte det väldigt jobbigt och ganska dyrt? Att köpa alla de tre ?
Jag skulle valt spån.

Om du gör ett livetest, och sätter dig på knä och lägger näsan i hästens sovnivå i olika bäddar, så inser du snabbt vad som iallafall är bäst för hästens luftvägar.....

Liknande trådar

C
Träning Idag ska jag åka o köpa en pall med spån. Men sitter i tankarna att byta till Torv för att se om det funkar bättre. Hitta ingen tråd...
Svar
2
· Visningar
1 111
Senast: CarolineNSV
·
Hästmänniskan om tråden ligger fel, flytta den gärna. jag har fortfarande inte förstått var man får lägga vad.. nu till mitt "problem" jag...
Svar
19
· Visningar
2 500
Senast: QuickStar
·
K
Hästvård Ska ta upp min nya foderhäst hem till ett nytt stall... och måste då välja vad jag ska ha honom på. Han har tidigare stått på spån...
Svar
13
· Visningar
1 399
Senast: snus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama