Torv-bakteriehärd?

T

taskmört

Har alltid ströat med torv och tycker det är bra. Hörde igår att torv skulle vara full av bakterier och därför olämpligt om man har sårskador eller spruckna hovbölder. Har aldrig hört detta förut, och har alltid ansett torven som relativt "ren". Hur ligger det till egentligen??

Sv: Torv-bakteriehärd?

ojdå, jag har heller aldrig hört det. Vi har använt torv i... hmm låt se... 17 år och hittills bara sett fördelar (framförallt ingen ammoniaklukt och inga problem med vad vi skall göra av gödseln).

Spruckna hovbölder har man ju likväl "inpackade" så att det inte skall slippa in bakterier så om dom sköts om som dom skall är väl inte det något problem. Småsår har vi säkert haft men aldrig haft några problem.

Vi har faktiskt aldrig haft ut veterinär till annat än rutinsaker såsom vaccinering.

Sv: Torv-bakteriehärd?

Jo, det är klart att det finns bakterier inne i bädden, oavsett vilket strömedel som används. Men eftersom bakterierna vill ha värme och fukt så finns de inte främst på ytan utan inne i bädden. Det är tack vare bakterierna som det bildas väme. Det är bakterier som bryter ner gödseln (bränner).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känns som att en ångvält kört över mig och jag har varit ute i krig under 7 svåra år typ. Började i helgen med att Sotis blev dålig...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: Roheryn
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama