Törstig hund.

ÅDI

Trådstartare
Jag tycker min hund har börjat dricka mer de senaste veckorna, inte så att jag reagerat på att hon dricker så mycket oftare än vanligt men det känns som jag fyller på vattenskålen oftare.
Eftersom hon börjar bli till åren blir jag naturligtvis orolig att det är någon sjukdom som diabetes eller något med njurarna.

Hunden i fråga är en 9 årig blandrastik, schäfer/labrador.
Hon är lika pigg som vanligt, tjuter av glädje när kopplet kommer fram och äter som vanligt!
Jag har försökt nå veterinären men eftersom dom bara har telefontid när jag har som mest att göra på jobbet och inte kan ringa varje minut är det svårt att komma fram. Jag ska fortsätta försöka men så länge allmäntillståndet är som vanligt känns det inte jätteakut

Hon har varit väldigt frisk hela livet och hundsjukdomar är inte min starkaste sida.
Är det någon som vet vad detta kan vara symptom för?
Eller kan det vara helt normalt? *hoppas*

//Ådi

Sv: Törstig hund.

Diabetes kan ju tyvärr vara ett alternativ. Hon har inga brunaktiga flytn.? Då kan det ju va livmodersinflamation. Det är dom enda sjukdomarna jag känner till.
Borde va ett plus att hon är pigg osv iaf, känns väl iaf lite lugnande.

Det enda som jag spontant kommer att tänka på är livmoderinflammation som oftast drabbar äldre tikar.
Jag tycker du ska frösöka få tag på veterinären. Bättre att få det kollat än att gå och gräma sig.
Lycka till!

Livmodern är bortopererad för ca 5 år sedan då hon tydligen var allergisk mot sina egna hormoner när hon löpte!?
Så då borde väl iallafall det vara uteslutet?

Tack för svaren ändå, jag ska försöka få tag i veterinären.
Det känns bara lite onödigt att ringa jourtelefonen när telefontiden gått ut eftersom det inte kan räknas som akut.

Jag skulle kolla njurar och lever. Dvs ta ett urinprov och ett blodprov. Kan ju dock vara en urinvägsinfektion eller liknande 'bara', de kan dricka mer då med.

Men haft en med njursvikt och en med leversvikt (bägge gamla), och det första tecknet för båda två var ökad törst. Den med njursvikt fick dyra bonusår på medicinskt foder, blev 14 år gammal. Den andra fick också några bonusår, med medicinskt foder och lite understödjande behandling.

Men med tanke på åldern så skulle jag definitivt kolla upp njurar, lever och som redan sagt diabetes. (Fast då brukar de väl bli trötta också?)

:crazy: Ja jag är rädd att det kan vara något sådant.

För någon vecka sedan var hon dålig i magen, det "körde" i magen på henne hela tiden och hon hade diarre några dagar.
Jag tänkte då att hon behövde extra vätska eftersom hon var så lös i magen men nu har hon varit bra i magen i över en vecka men dricker fortfarande mer än vanligt.

Kan man ringa tex blå stjärnan för rådgivning istället för den lokala smådjurkliniken eller distriktsveterinären?
Eller har dom lika omöjliga telefontider där?

Ingen aning ang Blå stjärnan, men jag skulle beställa en tid jag, och skippa 'rådgivningsdelen'. Om det är njurar/lever etc så ju tidigare man får 'fatt' i det dessto bättre. När de visar första symptomen är redan en stor del av njure/lever påverkad.

Ok, jag får ta tidig lunchrast på måndag och hänga över telefonen mellan 8 och 9.
Tack för rådet.

Ja det bästa är ju att kolla upp det precis som du ska.
Jag hade som några andra skriver velat lämna ett urinprov
för att kolla gällande tex diabetes. Hade också velat att
dom skulle ta lever och njurvärden.

Min ena tik började dricka mer för en tid sedan, hon började
också neka mat någon morgon. Jag bokade Vet tid och kvällen
innan så märkte jag att tiken var svullen vid halsen, trodde att
det var tonsillerna. Och tänkte att det var därför hon druckit
mer och nekat mat några ggr, för att det var obehag från
tonsillerna. Trodde det skulle bli antibiotika och sen bra. Men
väl hos Vet blev det mer än bara koll av lever,njurvärden osv
Och chockbeskedet att min tik har lymfkörtelcancer kom som
en bomb :( Detta var för 3 veckor sedan.

Jag tror inte att din hund har detta alls, behövde bara få skriva
av mig. Är så ledsen och ber till Gudarna att hon ska få må
bra och leva länge till. Hon är satt på kortisonbehandling som
hon svarat mycket bra på. Dock botar det inte cancern i sig.

Rotar fram min gamla tråd :p
Vi var hos veterinären igår och hon tog blod och urinprov och kollade lever, njurar och blodsocker. Allt såg jättebra ut och hon hittade ingenting annat heller.
Eftersom hon varit lite dålig i magen trodde vet att det ev kunde bero på det, så nu ska hon gå på diet med specialfoder i 2 veckor!

Det kommer bli en hungrig hund dom närmsta veckorna men jag hoppas det inte var något värre än såhär!

Kalinsi - Jättetråkigt med din hund :cry: Jag är otroligt glad att min vet inte hittade något sådant

Tack alla som svarat / Ådi - som lättad andas ut igen!

KL Till alla med törstiga hundar, börja alltid med att mäta hur mycket hunden får i sig under ett par dagar, viktig första upplysning till vet.
PL

Rotar fram min gamla tråd :p
Vi var hos veterinären igår och hon tog blod och urinprov och kollade lever, njurar och blodsocker. Allt såg jättebra ut och hon hittade ingenting annat heller.
Eftersom hon varit lite dålig i magen trodde vet att det ev kunde bero på det, så nu ska hon gå på diet med specialfoder i 2 veckor!

Det kommer bli en hungrig hund dom närmsta veckorna men jag hoppas det inte var något värre än såhär!

Kalinsi - Jättetråkigt med din hund :cry: Jag är otroligt glad att min vet inte hittade något sådant

Tack alla som svarat / Ådi - som lättad andas ut igen!

Vad SKÖNT att allt är bra med Din hund! SÅ glad för Din skulle :)
Kramar Kalinsi

Vår hund som oxå är 9år och steriliserad. Började oxå dricka mer än vanligt för ett tag sen. Vi var iväg hos vet. för attta prov och se om det var diabetes eller ngt annat som felade och då sa vår vet. att hundar kan dricka mer om dom har ont nånstans.
Vilket var fallet med vår som hade ömma leder...

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 120
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
637
Senast: Grazing
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 050
Senast: Liran
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10