torrt läder!!!

Gullan86

Trådstartare
vad kan man göra om lädret är torrt finns det något hopp? det är inte av eller nåt men bara torrt!? :confused:

Sv: torrt läder!!!

Dränkt det i läderfett! Är det riktigt torrt kan det behöva smörjas uppåt en tio gånger.

Spricker det när du böjer det, så ska du kasta det. Då håller det inte.
Det är väl inte selen?

/jenny

okej då finns det hopp alltså? jag trodde alla skulle säja att det bara va o slänga det=(. men ni har inga tips på mirakel/bra läderfett lr likandnde att använda?
det spricker inte när man böjer det men det är torrt o låter konsigt när man slår det i en vägg lr likande=) det måste ju bero på att det innehåller så lite fukt/vatten. kan lädret bli "dött" och aldrig återuppsmörjas?
jupp det är min nyinköpa sele dock begagnad. känner på mej att jag kommer få hagelregn över mej nu om att jag gjort ett dumt köp här=(

Jag använder Effax läderfett som jag tycker är det bästa av dom jag provat.

köp ekol olja, tvätta rent innan, och låt det ligga dränkt i ekololja över natten, funka fin fint ;)

slår det i en vägg ? Haha..
Vad är det för sele då? Loksele?

Läs gärna lädervårds tråden innan du börjar smörja.

/jenny

tack för alla bra tipsen ska nog testa det med att dränka den (NÄr jag läst tråden=) vart hittar men den kan du länka? lr heter den bara så?. det är en bröstsele som jag köpt billigt så jag får väl ligga som jag bäddat lr vad man säger=)bara tänkt ha till inkörningen sålänge och sen köpa en bättre om jag ska sattsa på körningen.

*kliar i fingrarna vill börja smörja*

men alltså jag såg att det var en sömm som hade släppt lite och hade tänkt att lämna in den för lagning tycker ni jag ska vänta med smörjningen tills gubben lagat selen?

Jag tycker att ekololja är :eek: och skulle aldrig låta det komma i närheten av mina lädergrejor!

Det gör lädret sladdrigt på något konstigt vis och så tycker jag att det förstör lädrets yta och gör det matt och grovporigt :mad:

jasså??? ekololja är det som är rinnande i en genomskinlig flaska lr?.

jag tänkte på det....denna bröstan är väldigt mjuk och sladdrig kan det förstöra för "dragningen" alltså jag tänker att det vore bra om den e lite stel så att vikten fördelas? har jag fel?

Ekol olja är inte perfekt att underhålla med, men när lädret är intorkat är det kanon!

När jag jobbade i travet så använde vi det för torra selar, de blir ju mycket blöta och spolas dagligen, ibland var de grymt torra, så då var ekololjebad över natten kanon!

men alltså jag såg att det var en sömm som hade släppt lite och hade tänkt att lämna in den för lagning tycker ni jag ska vänta med smörjningen tills gubben lagat selen?

Jag använder effax även på det som är väldigt torrt. Får rysningar bara jag tänker på ekololjesladdrigt läder :crazy: ;)

Liknande trådar

Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
881
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag har torrt frissigt och något lockigt hår som ser riktigt trist ut. Just nu kör jag balsammetoden och håret har blivit friskare och... 2
Svar
28
· Visningar
1 196
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
512
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka