torrschampoo

Jois

Trådstartare
tråden kanske ligger helt fel här, men jag vet inte riktigt vart annars den ska... :)

Kan man få hela hästen ren med bara torrschampoo eller fungerar det mer bara fläckvis..? Nån som har testat?

Sv: torrschampoo

GÅR går nog. Men det lär ju ta den tid det tar och bli väldigt dyrt? :D

Man och svans blir nog svårt att få rent med sånt dock... Även om man som jag, har en vit häst..

Jag skulle nog inte så gärna använda torrschampoo på hela hästen eftersom man inte sköljer bort det, och det känns inte bra att ha massa kemikalier i pälsen.

Om jag vill göra hästen ren men inte har möjlighet att duscha den, så brukar jag använda en fuktig svamp (utan schampoo) och gnugga igenom pälsen i stället, alltså även mothårs. Då blir ju hästen inte drypvåt som när man duschar den, utan snarare fuktig, och torkar snabbt. Jag brukar göra detta någon gång i månaden på vintern.

Har en liten häst som ska visas inom kort och tanken kom upp när jag började fundera på om det finns nåt sätt att få hästen ren på utan att behöva ta striden om hur man beter sig när man duschas.. :)

Så alla tips emottages tacksamt!! :laugh:

Nej, hästen blir inte ren med torrschampoo. Däremot kan den bli fri från den färg som smuttsen givit. Men ren, nej, det blir den inte. Vill du inte lära din häst att bli duschad och inte heller avsvampad så är det ryktning som gäller. Jobbigt, men ger en blank häst. Är hästen skimmel så är torrschampoo okej på fläckar, men nej den blir inte ren av det. Har testat de flesta torrschampoo men i slutändan så känns pälsen skitigare än från början, tycker jag.

klart att han kommer att få lära sig!!;)

Men med honom är det med största sannolikhet inget man gör i en handvändning och ska jag nu visa honom så vill jag ju gärna att han ska ha lite gnista kvar, inte tömt sig fullständigt på själva duschsenariot..:angel:

Så ryktning är ett alternativ... :) Flera?

Vilken färg är den??

Rykt + pälsglans fungerar så länge hästen har en färg.

Om den är ljus så skulle jag ta linimentschampoo (sånt man inte behöver skölja bort så noga) och spä ut det onödigt mycket i en hink och sedan blöta en rotborste i detta i hinken och sedan borsta på hästen som vanligt och när man gjort det så tar man en hink med vatten och på samma sätt, doppar borsten i och sedan borstar på hästen med bara vatten. Byt vattnet ofta för det blir ju smuts och schampoo i det ganska fort.

Svans kan du kanske doppa i vattenhinken och göra rent "där nere" där den oftast är smutsigast. Manen på samma sätt som övriga kroppen :)

Det är ett tips om du tror det kan fungera.

Tack för konkreta tips!!

Han är som tur är grå (blivande skimmel) och ganska spräcklig i pälsen så än så länge syns ju inte smutsen så himla mkt- tack och lov! :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 866
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 967
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 131
Senast: Roheryn
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 154
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka