A

Akleia

Min häst har problem med torrhosta. Han hostar oftast i början av ridpassen, och sedan lugnar det ner sig. Har inte märkt av att han hostar i hagen eller så.

Någon som har tips el tidigare erfarenhet?
Vad kan det bero på och vad kan man göra?

Sv: Torrhosta

Samma problem med min häst och fick tipset att ge pepparrot innan ridpasset. Hon har inte hostat sedan jag började med. Göm det dock väl i maten/urgröpt äpple/mellan knäckebrödsskivor då det inte är något dom gillar :angel:
Pepparroten köper jag i affären på tub.

Hmmm, intressant... Min kamel brukar också hosta till ett par ggr i början på ridturen... sen är det borta... kanske man ska testa detta rådet... eller finns det andra tips/råd och rön om detta....

Som min häst då. Hostar när man ska börja trava och gör det i något varv och sedan försvinner det. Men det är försvunnet sedan länge sedan vi började med pepparroten :idea:

Kontakta vet för att ta ett blodprov till att börja med! Kan vara att hästen haft ett virus och detta är slut sviterna av detta.

Kan oxå vara allergi mot något, damm, mögel. pollen etc...Viktigt är att ta reda på varför hästen hostar och att sedan eliminera så många yttre faktorer som man kan! rekommenderar en vet utredning så att vet kan kolla luftvägarna med endoskopi och ev ta en del prover på hästen innan den utvecklar COPD:crazy:

*Kanske sätta hästen på spån/torv/papper
*Fodra ute så många mål som möjligt, helst dammfritt foder av god hygienisk
kvalité
*Mocka/sopa/ (borsta när hästen ute)
*utebox/lösdrift

Håller med dig gällande det där.. Har en häst som hade virus i vintras, därefter kom hosta smygandet i våras... vi har tagit det lugnt, tills dess.. vi hade förut i vårt stall spån, torv.. nu har vi bytt till ett annat nytt ser ut som betfor, minns ej namnet.. Det har provats i skåne.. dammar mycket mindre vad torv och spån gjorde.. Hästen går ute nu betet hostar inget.. Tror jag skall ställa han i utebox istället för inne box.. :o)

Glömde skriva, vi tog blodprov 1 gång i månad i 5 månader för att kolla om virus..är kvar.. Han är bra nu..

Samma problem med min häst och fick tipset att ge pepparrot innan ridpasset. Hon har inte hostat sedan jag började med. Göm det dock väl i maten/urgröpt äpple/mellan knäckebrödsskivor då det inte är något dom gillar :angel:
Pepparroten köper jag i affären på tub.

Låter som något jag ska prova!
Hur mycket pepparrot ger du? :laugh:

Kontakta vet för att ta ett blodprov till att börja med! Kan vara att hästen haft ett virus och detta är slut sviterna av detta.

Kan oxå vara allergi mot något, damm, mögel. pollen etc...Viktigt är att ta reda på varför hästen hostar och att sedan eliminera så många yttre faktorer som man kan! rekommenderar en vet utredning så att vet kan kolla luftvägarna med endoskopi och ev ta en del prover på hästen innan den utvecklar COPD:crazy:

*Kanske sätta hästen på spån/torv/papper
*Fodra ute så många mål som möjligt, helst dammfritt foder av god hygienisk
kvalité
*Mocka/sopa/ (borsta när hästen ute)
*utebox/lösdrift

Kan ta bort tankarna åt virus då vi tagit blodprov o visade ingenting. Han går på bete, så någon "dammhosta" är det inte. Han har aldrig hostat innan så tror inte heller det är någon allergi, men det är värt att kollas upp :)

Låter som något jag ska prova!
Hur mycket pepparrot ger du? :laugh:

Det var en bra fråga :D En eller flera klickar beroende på vad jag blandar ut det i, men det är inte mycket, en matsked kanske allt som allt. ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 424
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 208
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 259
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 013
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka