Va då de tre första ?? Spannmålsfritt.
Jag vill att de skall va mätta
På innehållsförteckningen står ingredienserna efter hur stor del av fodret som är just det. Till exempel på Halla Lamm och Ris står det Ris (min 28 %), torkat lammkött (min 15 %), majs, och sen fortsätter det en lång stund till. De tre största beståndsdelarna är alltså ris, torkat lammkött ("bara" 15%, det är inte speciellt stor andel kött för en hund) och majs.
På Halla Aktiv är det visserligen kött som första ingrediens, men de har skrivit ihop "Torkat kyckling-, nöt- och fläskkött". Annars hade varje köttsort för sig antagligen hamnat senare i innehållsförteckningen.
Tittar man istället på t.ex. Orijen Senior Dog (som jag inte har någon erfarenhet av så jag kan inte säga om det är bra eller inte för övrigt) så börjar ingredienslistan med färskt benfritt kycklingkött (22 %), torkat kycklingkött (15 %), färsk kycklinglever (5 %). Och sen kommer ännu mer kyckling, kalkon och fisk.
En annan grej man kan kolla på är hur många ingredienser fodret har. Det bör inte vara en massa konstigheter. Standardt till exempel, som ofta ses som ett ganska vettigt torrfoder, har i sitt foder "Vild hjort normal" totalt sju ingredienser. Många billigare foder har över 20 olika ingredienser, varav en hel del ofta är sånt som inte alls hör till en hund naturliga föda.
Det är med andra ord en riktig labyrint det här med hundmat!
Om dina hundar mår bra på den mat de äter, är fina i pälsen, pigga och glada och bajsar lagom så ser jag ingen anledning att byta till så pass gamla hundar.
Däremot kanske du ska dra ner på maten till den överviktiga hunden. Eller, självklart, om den äter annat utöver maten så bör det tas bort i första hand.
Men om du minskar på maten och är rädd att hunden inte blir mätt kan du ge till exempel en morot att gnaga på.