Torra,spruckna hovar.

C

CARTIER

Har ni några tips att komma med :bow:
Mitt sto har aldrig tidigare haft problem men förra sommaren gick hon barfota länge eftersom hon fick ett föl. Hon fick då en jordspricka som hovis på klinik öppnade upp och som jag nu har tvättat med virkon-s under hela tiden det har växt ut.
Märker redan nu att hon är torr trots denna regniga sommar.
Nu är hon skodd och tränas som vanligt.
Vad kan jag göra:confused:

Sv: Torra,spruckna hovar.

Tala med din hovslagare. :idea:

Jag var för många herrans år sen fodervärd åt hen häst med dåliga hovar. Vi fick en kanoncreme av hovslagaren, som vi skulle massera in vid kronranden minst en gång om dagen. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad cremen heter, men finns det några travmänniskor vakna... så vet de nog vad det handlar om. Då denne hovslagare på den tiden jobbade på Örebro-travet och det var något "knep" i travkretsar.

Det ökade horntillväxten, så pass att efter fyra-fem veckor fick hovslagaren komma ut och verka hovarna och då hade det kommit fram fint friskt, starkt horn. Vi fortsatte med cremen ett par månader till och fick då ta ut hovslagaren var 4-5 vecka ett tag, för att få ordning på hovarna. Men sen var de kalasfina.

Min dam har fina hovar, men jag brukar ge tillskott på biotin i alla fall, vintersäsongen då de ofta står inne längre tid.

Synd att du inte kommer ihåg namnet på salvan.
Jag vet att man kan massera kronranden för att hoven ska växa fortare så det kanske fungerar med vilken salva som helst :smirk:
Pratade med hovis i dag när han var här och skodde och han tycker att jag oroar mig i onödan. inga problem säjer han.
Om vi vill att naglarna ska växa så ska man ju massera nagelbanden så jag provar nog med det:idea::idea:

Min hovis sa att man kan blanda rapsolja med typ en del vatten och pensla på hovarna....har inte provat själv men han sa att det var super.....

Kan det ha varit manfett el fodertran?

hej! jag har en d-ponny valak som har JÄTTE dåliga hovar och jag blandar in ett pulveriserat läkemedel som är bra för sprukna och trasiga hovar. som heter steel joint. det funkar värkligen jätte bra! det brukar finnas att köpa i hästbutikereller på nätet.
Lycka till:bump:!

Det har jag också till min D-ponny! Jag har iofs bara användt det i drygt en vecka, men ändå;)
Hon har en begynnande hovspricka nämligen.

Märker du skillnad på din ponny?:)

Har inte Lars Biderman eller va han heter nåt superbra fodertillskott för spruckna och torra hovar? tror de heter Hoof feed eller nåt... :crazy: en kompis använde de till sin häst så ja kommer inte riktigt ihåg...

Min häst har urkassa hovar och en annan sommar när det också var jätteblött var dom så söndriga att hovis knappt kunde sätta på någon sko.
Köpte Hoof Aid till henne och det märktes stor skillnad redan efter 1 månad.
Nu har hon fått skorna bortdragna utan problem och får bara det när jag märker att dom börjar spricka eller liknade.

Det är dock ganska dyrt, men dryg och så bra att det är värt varenda öre!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 789
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka