Torra/Spruckna hovar

Z

Zsaza

Min hästs hovar har blivit väldigt torra nu i sommar, och har börjat spricka rejält på vissa ställen.
Jag har hört att olivolja ska vara bra att pensla på, stämmer detta?
Några andra tips?

Halloj!
Ack, dessa varma tider är inte alltid så bra för hovarna på våra älsklingar!

Själv brukar jag inte föredra oljor eller liknande.
Men om det ska användas så är det viktigt att det inte smörjs på hela hoven utan enbart kronranden.
Vad jag har hört; eftersom att man annars "lurar" hoven så den slutar producera eget fett.

Själv använder jag, på min rocky, Enzion; som är toppen!
Är som ett fodertillskott man ger.
Har visat otroliga resultat!

Jag brukar spola hovarna i vatten ett tag först och sedan ha på olivolja, då behålls fukten i hovarna bättre. Jag har fått beröm av min hovslagare för att min hästs hovar är så fina så han undrade vad jag gjorde.

detta att man skulle lura hoven attt sluta producera fett tycker jag låter befängt!
själv gör jag väldigt ofta hårinpackning, ansikts o hud inpackning med främst olivolja. Och jag förstår inte hur du menar, mitt hår, min hur o mitt ansikte har inte slutat producera fett, snarare tvärt om, porerna blir mjuka och anpassar sig och jag har fått mycket finar fetare hud, mot tidigare då min hud var torr som sandpapper, så motivera dig!!

Använd Skillingaryd salvan. (Häst salva) Det är luktar apa men är skit bra, det är båda bra salva för att skydda sår.

Min första ponny jag hade, hon hade torra hovar på sommaren. Då smöjrde jag hennes hovar med det.. Det hjälpte.. :) Glänste fint ochså!

Det är ochså en bra karleds salva!

Hoven har ett glasyrlager som skadas med oljor/salvor etc. Skadas glasyrlagret så blir uttorkningen större. Förövrigt sker inte bara fuktning utifrån utan också via blodet...

Det du kan göra med torra hovar är ju först och främst att hålla hornet fuktigt...och då är vanligt vatten mycket bra. Att blistra kronranden ökar hornproduktionen...så det är en idee. kanske du ska överväga tex andra beslag, finare söm, barfotagång o.s.v. Sko och söm frestar på hoven och ökar sprickbenägenheten...ett bra sätt att fukta hovarna nu i torkan är att ta fram vattenslangen och blöta ned rejält runt tex vattenkaret där hästar oftast hänger...

Hej!
Jo, hade också problem med detta innan, men min hovslagare tipsade om en salva som heter Cornucresine (typ..) som smörjs in i kronranden och i sprickorna. Främst gör det den "nya" hoven som växer ut bättre, men det verkar även som den hjälper till att liksom "limma" ihop sprickorna. Skitbra!
Innan jag började använda den gick det knappt att fästa skorna, nu i sommar har min häst gått barfota utan en enda spricka.
Den finns i alla välsorterade hästsportaffärer och rekommenderas skarpt!

hmmm... men vad kommer vi nu fram till?
ska man ,eller ska man inte olja in hela hoven? :confused:

Just det, kronranden skall masseras/blistras....att bara lägga på något typ av fett och låta det va hjälper inte...kronranden skall stimmuleras...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 943
Senast: Missemus
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka