Torra hovar

E

Esperanza_1980

Tips mot torra hovar emottages tacksamt! :bow:

Min ena pålle har väldigt fula hovar nu när det varit så blött. Jättetorra och flisiga. Är det något jag kan göra för att förebygga/motverka dessa tråkiga hovar? Nånting säger mig att jag hört att t ex hovolja/hovfett inte är bra, varför isf?

Sv: Torra hovar

Min ena pålle har väldigt fula hovar nu när det varit så blött. Jättetorra och flisiga. Är det något jag kan göra för att förebygga/motverka dessa tråkiga hovar? Nånting säger mig att jag hört att t ex hovolja/hovfett inte är bra, varför isf?

Hej!

Jag använder olivolja på mina hästar... När dom är torra så tar jag både på in och utsida varje dag!!!
Hovolja/fett är inte bra bara för att det är massa saker i dem som kan torka ut hovarna... kan dock inte svara på vad...
Medans olivolja bara är naturmedel i..

Hoppas att du fick lite hjälp så att jag bara inte förvirrade dig med min konstiga förklaring..:o

//Carro

Enligt min hovslagare är det enda som fungerar att rugga upp ytan lite på ytan av hoven med scotchbrite (gröna ruggiga sidan på en svamp) eller ev. ett fint sandpapper (försiktigt rugga upp ytan). Sedan ta några DROPPAR olivolja och gnida in i hoven. Om man inte ruggar ytan tar inte hoven åt sig oljan, då ytan på hoven är för hård. Scotchbrite kan man köpa separat (bara det gröna utan svamp, lite grövre) hos tex bygghandlare. Lycka till!

du kan anvenda vanlig matolja men kommihåg att hoven kan inte fukta sig sjelv om du har olja, hov fett och sådant!

Hej!:crazy:
Jag tycker att du absolut inte skall använda någon olja att smörja in hovarna.
För då slutar hästens kropp att produsera fett till hovarna och då måste du smörja in dom hela tiden. Om du då råkar missa en dag spricker hovarna!:devil:

Jag tycker du skall prata med din hovslagare och höra vad han/ hon säger eller med en vetrinär.;)

Lycka till!:banana:

Vanligt hederligt hovfett har jag använt till mina hästars "vattenskadade" hovar denna sommar. Jag använder normalt sett inte detta men provade då jag var tvungen att göra någonting. Hovarna blev betydligt bättre efter det att de inte kunde suga upp så mycket vatten

Blålera om du kan få tag på det. Den ska grävas upp så djupt att den inte varit frusen. Annars vanlig hovlera. Fett lär skada hovens glasyrlager enligt "de gamle", det lär i vilket fall som helst hindra fukt att tränga in i hoven...

Enzion ger jag min häst och smörjer med olivolja eller corucresine. Tycker att det funkar bra iaf

Min hovslagare tycker att jag ska smörja in hovarna eftersom hon har haft ett par sprickor. Jag smörjer dem med matolja både på in- och utsidan. Jag brukar smörja dem varje dag om de inte ser fuktiga ut. Det är möjligt att jag måste fortsätta med det om jag en gång har börjat. Jag överlever det i så fall eftersom jag ser att sprickorna nästan har försvunnit.

Senast ändrad:

Köp filtboots :) de är inte så dyra o fungerar bra.

Fodertran!!! Har haft flera hovslagare som rekommenderat det. Finns på lantmännen, eller heter det Granngården nuförtiden? Funkar jättebra på våra hästar och det torkar inte ut hoven som vanliga hovoljor lätt gör. Även corncousine funkar bra tycker jag men fodertranen är ändå det bästa. Borsta gärna in det med typ en tandbortste eller liknande...

Tack allihopa för era svar! :bow:

Tror att jag i första hand ska testa fodertran om jag får tag i det. Självklart är jag tacksam för fler bra tips :)

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 992
Senast: lizzie
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 939
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Hej alla kloka Bukare :) Jag har sedan två veckor tillbaka en ny pålle och nu har lite funderingar krupit fram. Ni kanske har bra...
Svar
15
· Visningar
2 850
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka