Torra hovar

TheHunted

Trådstartare
Hur gör ni nu undre sommaren då hästarnas hovar blir så torra. På min häst spricker strålen och typ faller bort :confused:

vad kan man göra om det inte regnar??
När det regnar blir strålen mjuk så den nästan bara smular sönder...

Snälla hjälp mig, några förslag på vad man kan göra??

MvH//TheHuntedOne

Sv: Torra hovar

Det finns jättebra fett man kan smörja in hovarna med för att hålla som mjuka och fina. Kommer inte ihåg vad fettet jag använde tidigare hette. Hade problem med det på en av mammas valackar och hon hade fått tag på ett jättebra fett som man smörjde med varje dag efter att man tvättat hovarna.

TheHunted1 skrev:
Hur gör ni nu undre sommaren då hästarnas hovar blir så torra. På min häst spricker strålen och typ faller bort :confused:

vad kan man göra om det inte regnar??
När det regnar blir strålen mjuk så den nästan bara smular sönder...

Snälla hjälp mig, några förslag på vad man kan göra??

MvH//TheHuntedOne

Ställ hoven i en hink med vatten och om möjligt låt hästen gå i en hage med en del "sumpig" mark. Det man INTE skall göra regelbundet är att fetta in / tjära hovarna. De må se fint ut (inför tävling kan man göra det!), men i längden verkar det uttorkande och negativt för hovens egen fuktupptagningsförmåga.

Med andra ord: Se till att hästens hovar regelbundet kommer i kontakt med vatten!

Tänk att folk inte kan lära sig att vatten torkar ut!!! När man har torr hud eller spruckna naglar, inte fan stoppar man dom i vatten då!!? Man smörjer in sig med olja/fett!! Vatten gör att hoven luckras upp och blir lättare att verka om man skall göra det. När man i USA behöver verka hästar som går ute så kan man ibland behöva ställa hovarna i vattenbad för annars är dom för hårda. Men aldrig vattnar man en hov för att tillföra fukt?! Hoven blir endast tillfälligt blöt, men det är en annan sak. För den som inte vill förstå detta så föreslår jag följande. Olja ena hoven och blöt den andra hoven i två veckor så kan vi fortsätta diskussionen sen. Fakta talar sitt tydliga språk.

Jag använder nån hovolja som jag inte kommer ihåg vad den heter men den är bra! :smirk:

Enligt min hovslagare, mycket duktig och självklart utbildad, så är det vatten som gäller.
Jag brukar blaska ut rejält med vatten runt vattentunnan i hagen 2 ggr/dag på sommaren när det är torrt för att då tvingas ju hästarna stå i vatten en stund i varje fall. Jag brukar även ställa hovarna i en hink med vatten i stort sett varje dag.
Ett tips är att smörja med vanlig olivolja oxå, gärna massera kronranden. Man kan ställa hovarna först i vatten och sen olja in de efter för att hålla fukten inne i hoven. Oljan håller ju fukten från hoven ute, så det blöta natt-timmarna inte gör någon nytta.

Ifall vatten i detta fallet skulle torka ut så skulle ju hovarna vara mycket torrare på höst o vår då när det är blött i hagen :confused: Nä just det, riktigt så är det nog inte :smirk:

Lycka till!

kenneth skrev:
Tänk att folk inte kan lära sig att vatten torkar ut!!! När man har torr hud eller spruckna naglar, inte fan stoppar man dom i vatten då!!? Man smörjer in sig med olja/fett!! Vatten gör att hoven luckras upp och blir lättare att verka om man skall göra det. När man i USA behöver verka hästar som går ute så kan man ibland behöva ställa hovarna i vattenbad för annars är dom för hårda. Men aldrig vattnar man en hov för att tillföra fukt?! Hoven blir endast tillfälligt blöt, men det är en annan sak. För den som inte vill förstå detta så föreslår jag följande. Olja ena hoven och blöt den andra hoven i två veckor så kan vi fortsätta diskussionen sen. Fakta talar sitt tydliga språk.

Vatten ger hovarna fukt. Eventuellt kan man genom att olja med enkel matolja EFTER att hovarna stått i vatten få dem att ta upp mer av fukten.

Då föreslår jag istället att göra ett längre försök, där man låter en hov regelbundet blötas och den andra kapslas i olja utan vatten. För den stackars hoven som oljats har en långsam process startats som bryter ned hoven. Hoven behöver konstant påfyllning av fukt.

Varifrån kommer vätskan om du fettar in hoven???????

Jag använder torsklevertran, finns att köpa på lantmännen. Det är jättebra för hovarna, jag smörjer på det varje dag under sommaren och då håller sig hovarna fina. Vanlig hovolja/fett är inte bra för hovarna då det förstör hovens egna "glans".

Hej!
Jag undrar vilka fakta du baserar ditt inlägg på?

Mig veterligen är det vatten som gäller, vatten torkar inte ut. Hovarna ska dock stå i vattenbad, att blaska på vatten hjälper inte.

Att jämföra mänsklig hud med en hästhov är en väl vågad extrapolering!

Jag lär min häst stå med hovarna i plasthinkar fyllda med vatten. Jätteenklet och det funkar! Alla fötterna samtidigt i hinkar medans man bortstar innan ridningen...

Sen när fick torr människohud och hästhovar något gemensamt? Jag har alltid hört att det är vatten som gäller för torra hovar, och man ska undvika hovoljor/fetter. Däremot har jag hört att olivolja kan vara bra ibland. Men i huvudsak vatten.

Min häst är typ rädd för hinkar så det är inte så smart att försöka ställa hovarna i en hink.

Att vattna hagen, går inte då vi bor på en backe och vattnet är borta efter 5 minuter.

Så man ska inte använda fett och inte tjära??

Vad ska man då ta sig till??

På en del anläggningar har man gjort spolspiltan lite lägre än resten av golvytan samt skapat möjlighet att proppa igen avloppet, simsalabim så har man ett perfekt "hovbad" för hästen :)

Jag har även hört att det finns någon form av filttofflor som man kan dränka i vatten och låta hästen stå med, har dock ej provat själv.

Det är intressant att alla som vet att vatten är källan till fuktiga hovar har problem med torra hovar??!!

filtboots dränkta i vatten funkar bra.....eller att vattna rejält vid t ex vattenkaret i hagen så att hästarna blir blöta av jorden/leran ....

kenneth....hur bli vilda djur/hästar hjälpta? ...oljar dom in sina fötter eller kan det vara så att dom blir blöta några ggr om dagen vid vattenhålen??

TantEster skrev:
Hej!
Jag undrar vilka fakta du baserar ditt inlägg på?

Mig veterligen är det vatten som gäller, vatten torkar inte ut. Hovarna ska dock stå i vattenbad, att blaska på vatten hjälper inte.

"Många av oss har fått lära sig att man kan fukta torra hovar genom att låta hästens fötter stå i vattenbad. Ove Wattle, leg vet, berättade under ett hästhållningsseminarium på Djursholms Ridklubb att detta inte stämmer.
- Hoven fuktas inifrån. Externt tillsatt fukt dunstar bort och har alltså ingen bestående effekt, säger han."
Länk till artikel

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
745
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 488
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve