Torra hovar...*hjälp*

Sv: Torra hovar...*hjälp*

Gammalt, nya studier har visat på att det är bättre att hjälpa hoven behålla fukten än att luckra upp dem med vatten innan man penslar på oljan.

kenneth skrev:
Korregering, hovfett torkar inte ut hovarna. Kan rekommendera hovolja med otroligt bra resultat. Kentucky Hoof Oil, prova det!!

Enda stället hovolja eller hovfett gör nån nytta på är kronranden. Hornkapseln i sej tar inte åt sej olja eller fett på utsidan, beroende på strukturen i materialet, sulan endast i begränsad del. Bortkastad möda till ett tvivelaktigt resultat! Så är det! Kolla med hovslagarskolan vid tveksamhet om detta spörsmål!:D

SO Hovslagare skrev:
Det finns inga kliniska test som visar att biotin har någon som helst positiv effekt på hovkvaliteten. tvärtom så visar test som genomförts att en del biotinpreparat har en direkt negativ påverkan på hovkvaliteten.

Då undrar jag bara varför hovslagare alltid rekomenderar Biotion till hästar med dålig hovkvalité? Det fungerar verkligen på min häst iaf. Nu använder jag ett preparat som innehåller Metionin, kanske det är det som gör skillnaden?

vatten.. bara vatten. aldrig olja på kronranden. det är där hoven till största del tar in fukten.

som ni vet är olja, opolärt, dvs ämnen som inte består av dipoler kan inte lösas i vatten..
vatten, kännetecknande för polära änmen är att de kan lösas i vatten eller i andra polära ämnen..
så ni ska endast ha polära ämnen på era hästar.
tex vatten, mjölk, vatten osv...
allt som man kan tvätta bort med vatten..

om du har spolspilta, spola hovarna varje dag, ex i samband med frukost eller kvällsmat, ev om hästen är väluppfostrad, ställ hovarna i hinkar i ca 10 min istället. ha hästen nåra timmar i en lerig hage(inte för mycket!! och utan sten) lite då och då.

hoppas problemen löser sig.

Står han på spån inne? Kanske bidrar till uttorkning! Kratsa hovarna innan han går ut och inte när han kommer från hagen. Vatten bad är bra!

Mia_R skrev:
Fel, vatten mjukar upp så hovarna blir porösa istället. Jämför med dig själv, tvättar du händerna ofta eller slabbar mkt i vatten blir du torr. Blöta somrar mår hovarna dåligt pga all fukt. Vegetabilisk olja är mycket bättre, rekommenderas av veterinärer och hovslagare.
Helt rätt enligt nya studier.

För kvalitén på hoven är Enzion o Steel Joint att rekommendera.
Efter bara 4-6 v. kan man se resultat.

Cornucresine används på kronranden för att stimulera ökad horntillväxt.
Det går lika bra att massera in ett liniment

axel skrev:
Helt rätt enligt nya studier.

För kvalitén på hoven är Enzion o Steel Joint att rekommendera.
Efter bara 4-6 v. kan man se resultat.

Cornucresine används på kronranden för att stimulera ökad horntillväxt.
Det går lika bra att massera in ett liniment
Där ser man.....ger mej....kollade runt lite på nätet och tydligen är ovanstående rätt....ny forskning!

Genesis skrev:
Då undrar jag bara varför hovslagare alltid rekomenderar Biotion till hästar med dålig hovkvalité? Det fungerar verkligen på min häst iaf. Nu använder jag ett preparat som innehåller Metionin, kanske det är det som gör skillnaden?

Vi hovslagare har liksom alla andra har alltid fått höra att biotin ska vara bra. det påverkar vissa av oss att tro att det är bra. Själv så har jag aldrig sett någon positiv effekt av det. Så jag blev inte så förvånad att forskning visade att det var verkningslöst, det som var lite oroande var att det i vissa fall har negativ effekt på hovarna.
Nu är det så att ofta gör man flera saker samtidigt vid dåliga hovar. Din hovslagare kanske började verka något mer eller att du böt strö böt hage osv. samtidigt som du började ge biotin då vet man ju inte vad som ger effekt.

Kan man köpa Enzion eller Steel Joint eller nåt av de andra mirakelgrejerna över internet? Min brutta har i omgångar ganska spröda hovar, tappar skor titt som tätt... Lite typiskt fullblod, kanske man kan säga. Men i perioder är de jättefina. :confused:

Vet ej.
Men de flesta välsorterade foderförs. har det. T.o.m Gra .. gården.
Min ena hade fötter som var som pergament(trådigt) är numera hårda.

Fast för att få riktig ordning på torra hovar så tror jag det är via fodret man ska gå. Sen kan man väll hjälpa upp en dålig hov från utsidan.

bivax fungerar jättebra, finns hos Christer på travshopen :)

Senast ändrad:

Nej, det är Biotinet. Har inte ändrat något annat, förutom att jag smörjer med Alosinsalva. Det syns mycket tydligt på det som växer ut så att säga. Men men, det fungerar antagligen på vissa hästar, annars hade väl ingen använt det.

När jag fick hem min älskling i dec. hade hon en lång spricka i ena framhoven fick höra att hon hade extremt dåliga hovar, började ge foderjäst och trappade sakta upp till två dl. per dag, Nu syns sprickan om man tittar riktigt noga hovslagaren som är samma som innan var förvånad sist han var här han hade inte trott att det skulle göra så stor skillnad. Om man ska tillföra något utifrån så är massage på kronranden det enda som hjälper. Tänk på dina egna naglar inget får dem att bli helare när de redan är trasiga. Lycka till med din häst

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 588
Senast: super
·
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 912
Senast: Dopy
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 795
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar