Torra fläckar i päls?

D

Disab

En häst i stallet har torra, runda osymetriska och hårlösa fläckar i pälsen. De flesta sitter på rumpan. Det är inte ringorm. Fläckarna är ungeför enkronestora.

Vad kan det bero på?
Brist på något?
Olag i kroppen?

Sv: Torra fläckar i päls?

det första man tänker på är såklart ringorm. ett annat alternativ kanske kan vara regnskållor -pälsen lossnar fläckvis , som "sårskorpor" av hår man kan pillar bort. de jag sett har uppkommit då man duschat svettiga hästar och lagt på täcke direkt, varje dag. de har dock inte varit stora som enkronor...

Disab skrev:
Ingen av de andra har det och det ser inte ut som ringorm.
:eek: :crazy: :eek: :crazy: inte än kanske!!!
Skulle ta ut vet. för att det inte alltid ser ut som ringorm från början. "Better safe, then sorry!" Ingen höjdare att sätta ett helt stall i karantän om man kan slippa.

hannacecilia skrev:
det första man tänker på är såklart ringorm. ett annat alternativ kanske kan vara regnskållor -pälsen lossnar fläckvis , som "sårskorpor" av hår man kan pillar bort. de jag sett har uppkommit då man duschat svettiga hästar och lagt på täcke direkt, varje dag. de har dock inte varit stora som enkronor...

Det är inte regnskållor heller.
Kan tillägga att hästen är lite mager och hovarna är inte av jättebra kvalitet.

Vet en häst som sas att den hade stressfläckar (torra, hårlösa små fläckar lite här och var) men visade sig vara ringorm...
...kan vara nån skabb också...
Ingen av dom är trevliga att hålla på med. :(

meodeo skrev:
:eek: :crazy: :eek: :crazy: inte än kanske!!!
Skulle ta ut vet. för att det inte alltid ser ut som ringorm från början. "Better safe, then sorry!" Ingen höjdare att sätta ett helt stall i karantän om man kan slippa.

Hästen har haft dessa fläckar i flera månader och är inte av utseende av ringorm. Det är torra, icke flagande hårlösa fläckar. De ringormsfall jag sett har varit större cirkulära fläckar som börjar med uppresning av hår och sedan krustor och håravfall. Därtill i storlek av en femkrona.

Jag har en eksemhäst som fick typ sånt förra året, eksemen satt främst i mankammen och svansen men även hårlösa fläckar hade hon lite här o där på kroppen...är hästen mager så kan det ju vara nåt virus som tagit fäste om immunförsvaret inte riktigt orkar med.

martha skrev:
Jag har en eksemhäst som fick typ sånt förra året, eksemen satt främst i mankammen och svansen men även hårlösa fläckar hade hon lite här o där på kroppen...är hästen mager så kan det ju vara nåt virus som tagit fäste om immunförsvaret inte riktigt orkar med.

Fläckarna kliar inte och sitter främst runt bakpartiet, dock inte så mycket runt svansen.
Har själv en eksemhäst och detta liknar inget som min häst får.

jag tror inte hennes heller kliade, utan det var bara man o svans...men fläckarna kom då samtidigt...kanske pga nedsatt immunförsvar..samtidigt som jag relaterar dom till eksemet så gör jag inte det ändå...utan jag tror som sagt det bara är en följdgrej till nedsatt immunförsvar-

Liknande trådar

Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 969
Senast: aglaonema
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej! Jag är väldigt orolig över min häst som jag klippte häromveckan. Han har nämligen fått som runda, mjuka och rätt stora knölar över...
Svar
6
· Visningar
1 937
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur