Torr sula och hårda strålar...

S

solenbakommolnet

Japp, det har min häst fått. Jag tror aldrig att jag sett någon stråle i hoven som ser ut som hennes. Den är ganska hård och "glatt"/halkig (lite svårt att förklara hmm).

Det har varit ganska torrt ett tag, kan det bero på det? Någon fler som haft/har så?

Behöver jag göra något med hennes hovar? Ta ut hovis eller liknande? Hon går oskodd och sulan har också varit/sett/kännts/är lite torr.

Detta på alla fyra :eek:

Jodå, ska låta honom titta på henne. Undrade bara om någon här eventuellt kunde veta vad det är... ;)

Det beror säkert på att det är så torrt ute! Det kan vara bra att tillföra hovarna lite fukt då och då för att de ska hålla sig smidiga och elastiska.

om hästen går ute dygnet runt så får den lite fukt av daggen på morgonen, men om den står inne är det bra om den får stå med fötterna i hinkar, eller i en slags låda där vattnet går upp till kotorna ungefär. ju längre tid de får stå desto bättre. avsluta sedan med att smörja på rikligt med hovfett på hela hoven, både under och över! det e min hemliga kur på fantaskiska hovar!

Hej

Jag tror verkligen inte att det är någon fara, speciellt eftersom det är på alla 4.

Hon hålle rinte på att byta sula då?

Det är ju egentligen bra att sulan är torr och fast, istället för mjuk och mjölig.

och strålen bör vara ganska hård och elastisk

Om jag får gissa så tror jag att strålen härdats nu under sommaren och blivit tjockare, mer elastisk och oöm.

samma med sulan, den har blivit tjockare av att gå ute på asfalt och grus, och det är ju positivt.

Om sulan börjar falla sönder i små bitar så byter hon sula, och den nya sulan som är under dne gamla är tjockare och tål mer.

lyycka till, hovis är dock borta, har nog ingen tid förrän nästa vecka, han har semester.

mvh

glömde:

Om hovarna är torra så ställ henne i vatten bad, eller häll ut vatten kring vattenbaljan.

jag tycker dock att hela sommaren har varit så regnig och blöt, så hovarna borde inte vara så fruktansvärt torra nu :confused:

mvh

Min häst hovar är också jättetorra nu.
Hovslagaren kommer imorgon som tur är, för sömmarna börjar ryka.

Hos oss har det inte regnat ordentligt på länge, och jag misstänker att det är därför han är så torr. Min går ute dygnet runt och jag är emot att börja smörja med hovolja eller fett...
Men till nästa sommar ska jag skaffa, el sy egna filt boots som man kan sätta på. För det var likadant förra sommaren för min häst.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 153
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 698
Senast: skuggi
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 073
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 426
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp