Torr parkett?

V

veronican

Parkettgolvet i vårt vardagsrum börjar se torrt/ledset ut. Längre fram ska det slipas och lackas om, men jag undrar om någon vet nån produkt man kan använda på golvet tills dess?

Å vad är bäst att rengöra golvet med, såpa?
Jag älskar ju doften utav Ajax, men det känns som att det torkar ut golvet.

Tacksam för tips!! :bow:

Sv: Torr parkett?

Det finns parkettpolish!

Parkettgolv görs lättast och bäst rent med torr micromopp. Möjligen, eventuellt, kanske, i värsta fall lätt, lätt fuktad (tänk blomspruta) med vatten.

Ajax ska dessutom förstöra ytskicktet på golvet upplyste min kompis mig om. Hennes sambo har golvfirma...

Ja, risken finns.

Ska man absolut använda kem till sitt golv ska man använda kem som är anpassat till den golvtypen, och helst av allt sådant som är "endast för professionellt bruk". En bra tumregel är "så torra metoder som möjligt".

Problemet är väl att golvet är så torrt nu att om man får nån fläck/spiller nåt eller dylikt, så är den torra metoden omöjlig, det är ju så lite lack kvar i golvet.

Golvpolish, det ska jag spana efter.

:bow:

PS: såpa måste väl ändå vara bättre än ajax?

Börja med golvpolish och upprepa enl. rekommendation på förpackningen. Sedan torra metoder eller möjligen lätt, lätt fuktade. Övriga tillbehör endast om nöden kräver, och pH så nära neutralt som möjligt. Såpa är sannolikt mildare än Ajax, så lite såpvatten (blomspruta!) på micromopp när nöden kräver tar inte lika mycket på ytskiktet. Ajax, Yes och liknande är ju uttorkande, det är ju gjort för att äta fett och torka ut. Det finns även en del allrent och liknande som fungerar utmärkt. Var noga med doseringen - för mycket leder till att kem ligger kvar när vattnet dunstar, vilket bildar en klibbig yta som uppfattas som "smutsig" och drar till sig damm. Hellre för lite än för mycket. Var även noga med att ta bort fläckar direkt och sedan eftertorka.

Var det inte på rent hus dom blandase olivolja och citron och fixade till ett parketgolv med?

Jo, men jag är skeptisk. Det finns bra polish som ger ett bra resultat, varför använder man inte det då? Särskilt om lacken är mycket nedsliten tror jag det kan göra mer skada än nytta med citron och olja.

Jag skulle inte våga chansa om den var sliten. Bättre att ta ut en kunning som kan titta på den i så fall.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·
Utrustning hej! Märkte fö ett tag sen att ja fått mögel på nästan alla mina lädergrejer. De enda som inte var smittat var en sadel, en sele 2...
Svar
6
· Visningar
2 031
Senast: Ingridl
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 251
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2