Torr i pälsen

Marno

Trådstartare
Min labbe blir torr i pälsen och kliar sig efter löp. Andra tider har hon inga problem vad vi märker, emellanåt är hon riktigt glansig och fin i pälsen! Men efter löpet blir hon dassig, lite mjällig och kliar sig en del. Inte så mycket men det märks att hon är lite irriterad. Jag är lite osäker på om det är en biverkning från Bravecto som hon fick förra sommaren, då kliade hon sig mycket mer och vi kan inte komma på att vi ändrade något annat då. Hur som helst, något behöver vi kanske göra och jag är inte så pigg på att gå till en allmän veterinär som jag misstänker kommer vilja sätta henne på skitfoder med majs och göra allergiutredningar. I och med att det bara kommer efter löpen så tror jag inte på allergi utan det har ju med hormoner att göra på något sätt, eller är det en biverkning men frågan är om det verkligen kan sitta i så länge?

Vi har testat följande foder: Vom och hundemat, BritCare Best in show, Acana (nån fiskvariant) och nu står hon på Halla kött och potatis. Vi har även tillsatt viacutan (vegetabilisk olja) och fiskolja utan synlig effekt. Jag har testat shampoo för torra pälsar men inte sett någon effekt.

Frågan är vad vi kan göra utan att gå till veterinär, eller är det ändå bästa lösningen? Eller vänta ut och se om det försvinner helt? Tycker ju synd om henne eftersom hon ändå är märkbart irriterad och mjällig samtidigt som jag vet att det går över på typ 6-8 veckor. Finns det någon oberoende foderexpert som kan ge råd om bra foder? (jag har haft en otrevlig diskussion med Standart så de är inget alternativ).

Låter lite hormonellt om det kommer efter löp. Mina brukar även börjar fälla en liten tid efter löpets slut och då kan det klia en del - främst när vinterpälsen fälls :)

Låter lite hormonellt om det kommer efter löp. Mina brukar även börjar fälla en liten tid efter löpets slut och då kan det klia en del - främst när vinterpälsen fälls :)
Ja! Hon fäller då också, det glömde jag skriva! Först blir hon tråkig i pälsen och sen börjar hon fälla massor. Håller med om att det troligen är hormonellt men frågan är om vi kan hjälpa henne på något sätt? För två åren märkte vi inget av detta men förra året kliade hon sig massor och slickade sig dessutom mycket på tassarna. I år är det som sagt mindre men fortfarande sämre än för två år sen.

Ja! Hon fäller då också, det glömde jag skriva! Först blir hon tråkig i pälsen och sen börjar hon fälla massor. Håller med om att det troligen är hormonellt men frågan är om vi kan hjälpa henne på något sätt? För två åren märkte vi inget av detta men förra året kliade hon sig massor och slickade sig dessutom mycket på tassarna. I år är det som sagt mindre men fortfarande sämre än för två år sen.
Klåda vid fällning är inte alls ovanligt - inte heller mjäll. Mitt tips är att dels ge bra fiskolja i maten (börja gärna direkt löpet startar) och lite extra B-vitamin från löpstart. Bada/schamponera flera gånger under fällningen och borsta sen när hunden är torr för att hjälpa den att få väck fällpäls. Så länge huden är frisk och fin, så behövs ingen veterinär - utan där är det helt enkelt fällningen som är boven. Hundar kliar sig för att gammal päls som ska loss irriterar och kliandet hjälper pälsen att falla av - där kan just bad hjälpa för att skynda på. Du kan schamponera 2-3 gånger i veckan om du vill utan problem :)

Och borsta då - det är det viktigaste. Att borsta när hunden är torr efter bad (dagen efter brukar massor släppa av fällpälsen). Ju mer man borstar, detso snabbare får man bort fällpälsen och hjälper samtidigt hunden :)

Ge ekologisk kallpressad linfröolja och kokosolja + B-vitamin. Borsta, kamma bort gammal päls och schamponera har flera skrivit om. Titta på youtube-filmer av dr Karen Becker för bra råd om klåda och päls.

Liknande trådar

L
Hundhälsa Jaha,idag var det dags för ytterligare vetrinärbesök och mer problem:( Min hund har dammkvalsterallergi och går på sprutor en gång i...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 293
Senast: jappisen
·
O
Däggdjur Ytterligare en marsvinstråd från mig... :crazy: (jag jobbar hårt, jag...) Jag sitter här med en liten grabb på 6 månader som har en...
Svar
6
· Visningar
1 712
Senast: sussantuss
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 424
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?