Marno
Trådstartare
Min labbe blir torr i pälsen och kliar sig efter löp. Andra tider har hon inga problem vad vi märker, emellanåt är hon riktigt glansig och fin i pälsen! Men efter löpet blir hon dassig, lite mjällig och kliar sig en del. Inte så mycket men det märks att hon är lite irriterad. Jag är lite osäker på om det är en biverkning från Bravecto som hon fick förra sommaren, då kliade hon sig mycket mer och vi kan inte komma på att vi ändrade något annat då. Hur som helst, något behöver vi kanske göra och jag är inte så pigg på att gå till en allmän veterinär som jag misstänker kommer vilja sätta henne på skitfoder med majs och göra allergiutredningar. I och med att det bara kommer efter löpen så tror jag inte på allergi utan det har ju med hormoner att göra på något sätt, eller är det en biverkning men frågan är om det verkligen kan sitta i så länge?
Vi har testat följande foder: Vom och hundemat, BritCare Best in show, Acana (nån fiskvariant) och nu står hon på Halla kött och potatis. Vi har även tillsatt viacutan (vegetabilisk olja) och fiskolja utan synlig effekt. Jag har testat shampoo för torra pälsar men inte sett någon effekt.
Frågan är vad vi kan göra utan att gå till veterinär, eller är det ändå bästa lösningen? Eller vänta ut och se om det försvinner helt? Tycker ju synd om henne eftersom hon ändå är märkbart irriterad och mjällig samtidigt som jag vet att det går över på typ 6-8 veckor. Finns det någon oberoende foderexpert som kan ge råd om bra foder? (jag har haft en otrevlig diskussion med Standart så de är inget alternativ).
Vi har testat följande foder: Vom och hundemat, BritCare Best in show, Acana (nån fiskvariant) och nu står hon på Halla kött och potatis. Vi har även tillsatt viacutan (vegetabilisk olja) och fiskolja utan synlig effekt. Jag har testat shampoo för torra pälsar men inte sett någon effekt.
Frågan är vad vi kan göra utan att gå till veterinär, eller är det ändå bästa lösningen? Eller vänta ut och se om det försvinner helt? Tycker ju synd om henne eftersom hon ändå är märkbart irriterad och mjällig samtidigt som jag vet att det går över på typ 6-8 veckor. Finns det någon oberoende foderexpert som kan ge råd om bra foder? (jag har haft en otrevlig diskussion med Standart så de är inget alternativ).