MaRomer

Trådstartare
Min lille valp har ganska torr hud. Och det är mest på lilla rumpan som han är torr.

Så vad ska jag använda för schampoo till honom? Något som återfettar det vet jag men vilket märke, Det finns ju mängder med olika!

Tack för svar!

Sv: Torr hud.

Nåt schampo som innehåller olja kanske? D-serien, KW, Cardinal mfl. har oljebaserade schampon och balsam i sortimentet.

Om han är torr... är det verkligen ett schampoo du behöver? Det kan ju torka ut ännu mer. Kanske behöver du någon kräm, ge mer olja i maten - jag vet inte jag bara gissar. Om jag hade samma problem hade jag gått till min djuraffär eller vetrinär och frågat.

Om han är torr... är det verkligen ett schampoo du behöver? Det kan ju torka ut ännu mer. Kanske behöver du någon kräm, ge mer olja i maten - jag vet inte jag bara gissar. Om jag hade samma problem hade jag gått till min djuraffär eller vetrinär och frågat.

Jag vill inte ge honom något i maten då han är extremt känsklig och har redan varit hos vet tillräckligt! ska ta mig en tur till djuraffären nu=)

Jag förstår dig, men orsaken till att han är torr i pälsen har säkert med magen att göra... Han kanske är uttorkad, har vitaminbrist - vad vet jag? Hoppas du får bra hjälp på djuraffären!

Hur ofta badar du hunden? Hur gammal är den?

Jag badade honom för 3:dje gången idag. Han är 14 v på fredag.

Badade med ett schampo som jag köpte idag. Det är från Espree och just detta heter "Aloe Oatbath Medicated Shampoo" Pälsen känns redan mycket mjukare och han är inte lika "dammig". Fick tips om detta i djuraffären och gillar det!

För övrigt så går han på special Diet då han har varit orolig i magen sedan vi hämtade honom (finns seperat tråd för de som vill läsa).

Han äter just nu i/d burk och Hill´s Lage Breed, Junior. Han dricker bra och mycket!

Kanske badar honom för ofta?

Jag badar min långhåriga hund (med schampoo för långhår) (collie) 2-3ggr om året. (Han är snart 17 månader och har badats totalt 3ggr hitills).

Är han riktigt lerig spolar jag bara av partiet där han är smutsig med vatten.

Kanske badar honom för ofta?

Jag badar min långhåriga hund (med schampoo för långhår) (collie) 2-3ggr om året. (Han är snart 17 månader och har badats totalt 3ggr hitills).

Är han riktigt lerig spolar jag bara av partiet där han är smutsig med vatten.

Har man rullat i häst skit så får man vackert bita i det sura äpplet=)

Då blir man badad vare sig man vill eller inte!

Annars badar jag den vuxna mycket sällan. Jag tycker att hon får sköta det själv då hon älskar bada i sjon på sommaren=) Hon har nor inte fått ett bad med schampo på över ett år:angel:

Har man rullat i häst skit så får man vackert bita i det sura äpplet=)

Har man tagit med sig en liten valp till stallet och tillåtit den att rulla sig i hästskit, får man vacker bita i Det sura äpplet.:smirk:

Min schäfer fick en hudinfektion på ena armbågen när han var runt samma ålder som din är nu. Fick salva från vet. och behandlade. Samt att han annars också hade lite torr hud, vilket jag fixade med att tillsätta maten med fisklever olja en kort period. DET hjälpte en hel del ska jag säga. Han fick fin lagom fet hud och härlig päls samt att hudinfektionen försvann snabbare med hjälp av oljan.

Senast ändrad:

prova ta lite babyolja efter brukar göra susen på både människor o djur. ta dock oparfymerad o bara några droppar har hemma jag kan ta med om du vill prova, exemdjur svarar väldigt bra på grönsåpa med det är ju inget som skadar men jag skulle ringa vet först. ses imon. kramis

Jag badade honom för 3:dje gången idag. Han är 14 v på fredag.
Ojoj det var väldigt ofta måste jag säga! Jag tror inte ens att jag någonsin har badat en så liten valp öht.

Så det är verkligen inte konstigt att hunden har fått torr hud. Du bör definitivt försöka bada hunden mer sällan.

Har man tagit med sig en liten valp till stallet och tillåtit den att rulla sig i hästskit, får man vacker bita i Det sura äpplet.:smirk:
Håller med.

Att valpen är skitig är liksom en taskig ursäkt. Valpens hud tar ju inte mindre stryk för det.

Jag brukar bada mina valpar första gången när de är ca 4 veckor.
Så för tidigt det vet i tusan. :confused:

Men iochmed att hunden inte mår bra inombords, så kan det resultera i torr hud.

TS, hur noga är du när du torkar hunden efter den har varit ute?
Är ju väldigt blött ute..
Och jag tror att du skulle ha någon form av olja i maten.
Jag tror inte det kommer påverka hans mage om du inte ger enorma mängder. Ring till vet och rådfråga om du är orolig för magen, det kan knappast behövas ett besök för något sånt.
"mjällar" han? Kan även bero på stress.

För tidigt sa jag väl inte att det var. Men definitivt för ofta, ffa i och med att hunden visar sypmtom på att den inte klarar av allt badande.

Jag brukar bada mina valpar första gången när de är ca 4 veckor.
Så för tidigt det vet i tusan. :confused:

Men iochmed att hunden inte mår bra inombords, så kan det resultera i torr hud.

TS, hur noga är du när du torkar hunden efter den har varit ute?
Är ju väldigt blött ute..
Och jag tror att du skulle ha någon form av olja i maten.
Jag tror inte det kommer påverka hans mage om du inte ger enorma mängder. Ring till vet och rådfråga om du är orolig för magen, det kan knappast behövas ett besök för något sånt.
"mjällar" han? Kan även bero på stress.

Han mjällar när han hamnar i en ny miljö men detta släpper väldigt fort! All torka honom behövs inte, han blir ju bara blöt om tassarna=/
Jo jag skulle oxå låtit honom vara skitig men det är inte ni som får leva i stanken=/, Så kul är det inte att ha honom på jobbet och alla rynkar näsan. Men nu har han inte varit där på Väääldigt länge då han varit dålig!

Han har blivit dålig i magen igen så tar en dag i taget nu=( :cry:

prova ta lite babyolja efter brukar göra susen på både människor o djur. ta dock oparfymerad o bara några droppar har hemma jag kan ta med om du vill prova, exemdjur svarar väldigt bra på grönsåpa med det är ju inget som skadar men jag skulle ringa vet först. ses imon. kramis

Hej Tina!

Ja tagärna med tillstallet. Testa går ju!

Ses!

Åh vilken otursbebis... :cry: Förhoppningsvis har han bara smällt i sig för mycket hästbajs när han rullade sig. :idea:

Man får passa sig så den inte gör det när hästarna har avmaskats bara. Då blir det inte lika roligt..

Åh vilken otursbebis... :cry: Förhoppningsvis har han bara smällt i sig för mycket hästbajs när han rullade sig. :idea:

Tyvärr är det inte så då han inte har varit med i stallet sen han blev dålig första gången... Så tror inte det e häst bajs. Pratade med Vet idag och ska hämta mer medicin till honom i morgon:cry:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 921
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 282
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka