Torr hårbotten på vintern?

torsdag

Trådstartare
Varje vinter blir min hårbotten extremt torr o flagar. Speciellt i Jan/feb när det är kallt och minusgrader. Jag tror det är att den är torr som är problemet.

Någon som har liknande? Tips?
Just nu ser det hemskt ut, som att jag har extremt mkt mjäll...

Jag hade problem med torr hårbotten tidigare.
Numer på vintern tvättar jag inte håret lika ofta som på sommaren. Utan i snitt en till två gånger i veckan med faith in natures schampo och balsam.
Så mitt tips är att dra ut på dagarna så hårbotten inte torkar ut lika fort.

Varje vinter blir min hårbotten extremt torr o flagar. Speciellt i Jan/feb när det är kallt och minusgrader. Jag tror det är att den är torr som är problemet.

Någon som har liknande? Tips?
Just nu ser det hemskt ut, som att jag har extremt mkt mjäll...

ACO har en hårbottengel som jag ska köpa och testa, min hårbotten har blivit likadan. Jag har börjat tvätta håret med min duscholja och det blev faktiskt lite bättre.

Jag har!
Mjällschampoo hjälper inte allt på mig.

Det som hjälper är att använda schampoo och balsam med med olja samt alltid smörja med hårolja efteråt (gör det på kvällen så ser det ok ut på dagtid)
Samt tvätta håret mer sällan (2-3 gånger/ vecka)

Lush har ett hårbottenbalsam/ inpackning (kan heta superbalm eller nåt liknande) som är det enda som har fungerat för mig. Lite knöligt och kladdig att använda så man får smörja in på kvällen och duscha på morgonen.
Har provat allt från apoteket och ingenting därifrån har gjort den minsta skillnad alls för mig tyvärr.

L'Oréal har ett schampo för känslig hårbotten som fungerar på mig. Fungoral och liknande fungerar sådär. Provat många olika dyra grejer. Även kortison har jag fått utskrivet. Men loreals fungerar bäst för mig.

Jag använder Selsun, min hårbotten tycker inte om Fungoral men Selsun funkar toppen. Använder det kanske någon gång varannan vecka, kör på varianten som finns hos Apotea.

Fungoral lär ju inte funka om det handlar om torr hårbotten, det är ju inte samma sak som mjäll.
Jag har samma problem, hårbotten och ansikte är ett helsike den här årstiden. Har inte jättemånga tips att komma med men något som i alla fall fungerar lite för min del är att låta balsamet sitta i ett tag (efter att man masserat in det ordentligt i hårbotten). Sköljer jag ur det direkt torkar hårbotten ur totalt sen.

Och så använder jag schampo och balsam innehållande någon olja.

Jag har schampo som är för torr hårbotten. Tvättar håret 1-2 gånger i veckan (kör då alltid inpackning + balsam) och använder tidigare nämnd hårbottensgel när det är som mest akut.

Jag har testat både hårbottengel och olika schampoon för torr hårbotten, men det som funkar för mig är Daxxin schampoo.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har väldigt torr hy, speciellt just nu när jag använder differin (en retinoid). Har en bra hudvårdsrutin som motverkar detta och det...
Svar
15
· Visningar
948
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 610
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
Kropp & Själ Jag har börjat inse att jag inte riktigt kan hantera det här med Corona och allt som händer i världen just nu. Att jag inte är ensam som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama