Torr fläck under utprovad sadel...

lady_vip

Trådstartare
Snart är det dags för guldfiskar för min del:crazy:

Min 6-åring fick en ny utprovad sadel i mars, en Prestige Versaille som låg bra, trots att hon har rak rygg och ingen manke att skryta med...
För att hon skulle kunna "växa i den" (avställd många månader och av den typen som musklar fort) så beställdes det en bomvidd större än vad hon är och jag köpte lammullspadd av bästa tänkbara märke.

Det har faktiskt funkat bra, men nu börjar det bli trångd, så då plockar jag bort padden och märker att sadeln inte alls ligger an hela vägen längre när hästen står i gången. Under ridning ligger den an hela vägen dock, MEN (utan padd, enbart gel-pad) det blir torra fläckar strax efter manken.
Observera, det ska vara en bomvidd för stort (eller en halv nu).

Så jag slängde på min andra hästs Edelweiss för att jag tänkte att den skulle ju passa ryggtypen iaf. Den ligger an toppen på stillastående häst, men hon får torra fläckar av den också (bomvidd D, Prestigen är en 36a).

Prestigen ska väck, såklart eftersom rygglinjen inte stämmer längre, men jag vill veta varför hon har torra fläckar!?!?!

//E

Sv: Torr fläck under utprovad sadel...

Tror du det kan vara så lätt...??

Samma fenomen hände nämligen med Stübben-sadeln på den hästen som den är utprovad till bara någon månad efter köp och då skulle jag "fylla ut" den med specialschabrak. Numera ligger den bra, men jag upplever ju det som att den borde vara för smal för 6-åringen (kan inte Stübbens nya storlekar, men de är ju hyffsat små och hon har vid i den andra)...

Jag kanske ska fortsätta köra med min padd ett tag till, det förändrar ju iofs inte att rygglinjen är fel...

//E

Är det helt olika vidd på de sadlar det blev likadana fläckar av alltså, eller fattade jag fel?

Precis, jag tror iaf att det ska vara det (Stübbens storlekar någon??).

//E

Precis, jag tror iaf att det ska vara det (Stübbens storlekar någon??).

//E

Kan inget om dem tyvärr. :confused: Medn det låter ju konstigt att båda var för vida då. Vad är det andra för vidd o märke?

Tänkte på om båda är för svängda men Edelweiss är väl rätt rak bom?

men ska det inte vara torrt under hela sadeln/anläggningsytan om den passar? för trångt har jag aldrig hört

välj en annan sadelutprovare.

prestige till en häst med låg manke och rak rygg :crazy:

min häst ser ut så och om du inte är rädd för att testa ett billigare alternativ så tycker jag att du ska testa t6 robert whitaker showjumper (thorowgood)..

finns bland annat på h**ks. Har testat prestige och stübben på henne, ägt båda men inget har funkat..

välj en annan sadelutprovare.

prestige till en häst med låg manke och rak rygg :crazy:

min häst ser ut så och om du inte är rädd för att testa ett billigare alternativ så tycker jag att du ska testa t6 robert whitaker showjumper (thorowgood)..

finns bland annat på h**ks. Har testat prestige och stübben på henne, ägt båda men inget har funkat..

Fast Stübben har olika modeller och vad jag hört är Edelweiss den rakaste.

Fast Edelweissen är inte hennes, den är till min andra häst... Dock funderar jag på att prova ut en Edelweiss med rätt bomvidd till henne också nu... Kul när man har haft sadeln i 2 månader.

//E

så blir det på min pålle oxå, även här utprovad sadel, han låg mellan bomviderna så tog ju självklart den som va ½ för vid.Han har oxå en rak rygg med stor ganska lång manke. Sadlen ligger stilla och an bra annars, men fundera på testa den som är lite smalare då han har stått efter en skada efter att den provades ut, har en bates så det är lätt att testa :) Kan inte ha padd under för då ligger den inte stilla och ligger bara ovanpå.

Min valack hade samma torra fläckar på varsin sida manken. Utprovad sadel. Tog upp det med sadelmakaren som dubbelcheckade sadeln och tyckte att de torra fläckarna inte säger mer än att sadeln legat STILL där, och inte behöver betyda att det är för hårt tryck.

Däremot om päälsen ruggas samtidigt, så är det INTE bra.

Men valackens sadel dubbelkollades och trippelkollades, och inte för högt tryck där de torra fläckarna blev. Hästen är också gravt knkig med sina sadlar, och han var utmärkt nöjd.

Jag skulle tolka det som att sadel inte ligger med jämnt tryck längs ryggen och att du har mindre tryck på de torra fläckarna. Det är ju omöjligt att känna trycket när du rider om du inte använder en sk tryckmatta. Tyckmattan har jag förstått att de ännu inte har sladdlös och inte kan rida med. Av tryckmätningar som Ropstorf gjort och presenterade på hästmässan vill jag minnas att slutsatsen var att det inta sa speciellt mycket hur sadeln låg stilla utan att man måste få till mätningar med ryttare under rörelse .
Jag skulle inte köpa en sadel där det blev olika fläckar längs ryggen.

KL

Jag trodde det betydde hårt tryck, med en torr fläck. Om hästen svettas under heal sadeln, varför inte på två fläckar, bara för att sadeln inte ligger emot där. :confused: Är det någon som VET säkert nu när det är så många bud,

Torra fläckar kan ha många orsaker... Kan vara att sadeln är för vid och trycker, är för smal och trycker, är för böjd och trycker, är för rak och trycker och så fortsätter det in i det oändliga. Man kan inte veta varför en sadel ger torra fläckar utan att se ekipaget, men det låter som att sadeln är för böjd.
Vet inte vad Stubben bomvidd D är i deras vanliga sifferstorlekar, men jag har för mig att det är 32 eller 33,5.

Hur som helst, som Alexandra skriver, torra fläckar behöver inte nödvändigtvis vara ett problem om de uppkommer fast sadeln ligger perfekt efter konstens alla regler. Kan vara så att man ridit annorlunda just det passet, att tyngdpunkten i sätet är för långt bak osv. Men man måste utesluta allt annat först! Och sen måste du lyssna på hästen. Om sadeln ger torra fläckar men hästen går som en klocka, och inte gör det med några andra sadlar (och då menar jag att man faktiskt provat en del, inte bara 30 sadlar, utan snarare det dubbla och haft en BRA utprovare) då behöver det int evara något fel.

Torra fläckar kan ha många orsaker... Kan vara att sadeln är för vid och trycker, är för smal och trycker, är för böjd och trycker, är för rak och trycker och så fortsätter det in i det oändliga. Man kan inte veta varför en sadel ger torra fläckar utan att se ekipaget, men det låter som att sadeln är för böjd.
Vet inte vad Stubben bomvidd D är i deras vanliga sifferstorlekar, men jag har för mig att det är 32 eller 33,5.

Hur som helst, som Alexandra skriver, torra fläckar behöver inte nödvändigtvis vara ett problem om de uppkommer fast sadeln ligger perfekt efter konstens alla regler. Kan vara så att man ridit annorlunda just det passet, att tyngdpunkten i sätet är för långt bak osv. Men man måste utesluta allt annat först! Och sen måste du lyssna på hästen. Om sadeln ger torra fläckar men hästen går som en klocka, och inte gör det med några andra sadlar (och då menar jag att man faktiskt provat en del, inte bara 30 sadlar, utan snarare det dubbla och haft en BRA utprovare) då behöver det int evara något fel.

Min sadel är utprovad av en sadelmakare/inpassare o där är hela avtrycket torrt, är det inte så det ska vara? För på nedre delen av schabraket som inte sadeln ligger an mot blir ju alldeles full i hår o jätte svettigt= inget tryck?

Om avtrycket är helt jämnt, vare sig det är rent, skitigt, svettigt eller torrt, så är det helt okej. Det är om nån fläck är torr/svettig/ren/skitig som man ska bli uppmärksam, men jag förklarade det i inlägget som du citerade.

ok är lite trög men tack för att du svarade då

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 361
Senast: ylvalill
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 749
Senast: oki
·
T
Utrustning Jaha, min häst är mer överbyggd än man tror, provat mkt raka sadlar, men när jag nu testat lite mer svängda för skojs skull (såg en bild...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: Tufsen
·
T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 377
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka