Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Snobben skrev:Ok...Inte den lättaste undersökninjgen & göra då..
Tack för svar
Kissing Spine skrev:Jorå, den är rätt lätt. Man lämnar hästen där, låter den stå kvar över natten och hämtar dagen efter. Inga problem alls
Om din häst har KS är det relativt lätt att få den utdömd. Skulle ha fått min ponny det om han inte hade varit så urgosig att han varit värd att satsa på. behandlade med kortison och scintade etc. i september. Sedan motionerade vi honom ett halvår för hand och ej inspänd, dvs. cykling, handhäst, löslongering etc.
var in för 1,5- 2 månader sedan och nu ska intervalltränar jag i galopp (ingen trav!!!) varannan dag, för hand varannan... Det är en otrolig skillnad! Får förhoppningsvis snart börja rida som vanligt så smått...
Symtom som min häst hade: Ömmar i ryggen, stötig gång, spänner halsen, går med halsen rakt upp, allmänt spänd under ridning, måste alltid ha täcke för att inte bli kall, halt på båda frambenen, spänd i munnen (ena sidan).
Vissa hästar kan också bli helt tokiga under ryttare, men han har ALDRIG bockat eller så....
Snobben skrev:Utdömd??? Ingen risk jag vill!
majja22 skrev:För 1500 får du nog ingen scint,tyvärr..
Jag fick remiss för scint av min häst hösten -03 och det skulle ha kostat 9000:- ca PLUS moms.
Vi skulle ha scintat ryggen (från manke till svansrot) och även ett bakknä.
Så att bara ryggen skulle kosta 1500:- har jag svårt att tro
majja22 skrev:För 1500 får du nog ingen scint,tyvärr..
Jag fick remiss för scint av min häst hösten -03 och det skulle ha kostat 9000:- ca PLUS moms.
Vi skulle ha scintat ryggen (från manke till svansrot) och även ett bakknä.
Så att bara ryggen skulle kosta 1500:- har jag svårt att tro
Alexandra_W skrev:Knapplån
Jag skulle INTE använda ridgjord på en KS-häst!
Sen, en liten varning till, med lindriga röntgenförändringar bör man scinta för att se om det verkligen är det som orsakar problemen. Det finns hästar soms er ut som f*n på röntgen men INTE har minsta lilla problem, sen finns det hästar med lindriga förändringar på röntgen som har jätteproblem. En scint talar om om det är problem från området eller ej.
Sen finns det en hel massa man kan göra, och en hel massa man gärna ska undvika med en KS-häst men det kan vi ta när du vet vad det är. Men i korthet så alltid varm utrustning på varm rygg, undvik uppsutten skritt på långa tyglar, och soms agt jag skulle absolut inte ha ridgjord på en KS-häst. Massage och stretch för musklerna runtomkring,s amt att en KS-häst helst INTE ska ha längre helvila så den tappar muskler. Det finns en hel del att göra för att få de lindriga fallen symptomfria som sagt, men nu väntar vi in vad klinikbesöket säger först, och jag håller tummarna det är något annat =)
/Alexandra - med häst med fula röntgenbilder på ryggen, dock inte scintad, behandlas som en KS-häst och har varit symptomfri helt och håller i *räknar* fyra år nu
Snobben skrev:Hoppas det går bra,skriv gärna & berätta...
Allmän frågaOm man inte kan se på vanlig röntgen om det är KS,varför göra det då?(vanlig röntgen alltså)
SkorpSmulan skrev:Min tös har lindrig KS alltså inga stora förändringar på röntgen. Men hon har stora problem. Ridning fungerar inte så bra, hon blir smått tokig. Som tur är går hon ju att köra och det funkar bra. Men jag undrar varför du säjer att man inte ska skritta uppsuttet på långa tyglar? Bara nyfiken på varför.