Torktid ved (typ..)

QuickStar

Trådstartare
Jag har två stora högar mellan huset och ladugården, ena är stockar, pinnar och annat som ska huggas ner till ved, har legat där ett par år.

Den andra högen är plank, skivor och annan bröte i från ladugården, legat ute ute över vintern.

Båda högarna är otäckta om man inte anser att snön är täcke då... :angel:

Går det att såga upp det nu och elda det direkt tro eller måste jag ha det inomhus i x antal dagar/veckor/månader innan det är lönt att elda det?
Skulle vara skönt att bli av med de där högarna nu..

En annan fråga, om man köper färdighuggen ved som är "halvtorr" hur länge dröjer det då innan den går att elda?
Kanske svårt att säga utan att ha "sett" den men på en höft?
Den ligger i 1,5m2 säck och ska stå undertak i mitt kall garage isf.

Sv: Torktid ved (typ..)

Jag tror inte att du får ut så mycket värme av att elda den där veden som legat ute. Speciellt inte den som legat ute i flera år..
Går säkert att få fyr, men sen hur varmt det blir är en annan fråga..

Jag skulle låta veden torka upp i sommar och sen stapla den torrt i väntan på nästa vinter.

Vet inte riktigt vad man menar med halvtorr.. Men utomhus på sommaren torkar ved fort. Vid blött och kallt väder tar det nog betydligt längre tid..

om det ligger ute utan presenning över nu så är det garanterat blött...
Att elda med ved som inte är torr kan förvisso funka, men det ökar risken för soteld betydligt och det är inte särskilt effektiv användning.
Fördelen är att veden förmodligen är torr i grunden så att det bara är "vattnet" som ska torka, men det tar ändå ett bra tag. Hur lång tid det tar beror på hur den lagras, ur varmt det är runt och hur fuktig luften är. Skulle du lagra veden i ett pannrum som håller minst rumstemperatur så skulle det säkert torka ganska snabbt, medan det förmodligen tar veckor-månader om du lägger det under en presenning utomhus.

ena är stockar, pinnar och annat som ska huggas ner till ved, har legat där ett par år.
Beror lite på träslag hur lång tid det tar, men det behöver klyvas för att torka. Har du otur är det röta inuti vilket gör att energivärdet blir väldigt lågt.

Den andra högen är plank, skivor och annan bröte i från ladugården, legat ute ute över vintern.
Går att elda när vattnet torkat ur, dvs vind och vårsol ett par veckor gör nog susen.

En annan fråga, om man köper färdighuggen ved som är "halvtorr" hur länge dröjer det då innan den går att elda?
Det är svårt att svara på. Du måste fråga säljaren när den är hugen. Dom flesta seriösa vedhandlare har en fuktmätare, har säjaren det är det lättare att veta hur mycket det torkat. Veden ska ligga runt 15-17% när den är eldningsduglig

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka