Torkning av hö

V

vapor

Är "ny" bonde och undrar hur det brukar funka med storbalar hö.. Han som hjälper oss ta hö tar storbalar som han låter ligga ute ett par veckor för att de skall torka men under tiden så hinner det regna ett par gånger det är väl inte så bra? Han säger att det ända inte kommer in i balen så det är inga problem. Har nu läst väderprognosen för helgen och då skall det regna hela helgen behöver inte höet komma in nu? Bonden tycker vi kan vänta till nästa vecka. HJÄLP!!

Sv: Torkning av hö

Om det inte är torrt när det pressas i storbalar så lär det inte torka sen heller. Du har rätt i att regn inte är bra, troligen behöver man kassera åtminstone det yttersta lagret.

Jag tycker inte att det låter som om "din bonde" har en särskilt bra strategi.

Sara

Jag har inte hört om någon som gör så tidigare. Låter som lotteri tycker jag. Men har du haft möjlighet att se hans hö från tidigare år när han gjort så? Hur har slutresultatet varit?

När man hjässar hö på störar låtar man det stå ute några veckor och torka och då regnar det ju på yttersta lagret men är lagt upp så att luft cirkulerar och att det det bara är det yttersta lagret som blir blött.

Har en granne som också pressade hö i storbalar och de har legat ute i regn???? Har alltid undrat hur det kan bli bra. Yttersta lagren måste man ju minst kassera men kan inte tänka mig att det blir bra i mitten heller. Storbalar är svåra.

Har sett en tork där man kör i långa rör i mitten av balen så att de verkligen torkar inifrån. Var det inte riktigt torrt när ni pressade det lär det nog bli mögligt, dvs. dammigt.

Att göra som han gör är helt förkastligt! När man tar t.ex. löshö så måste det ju alltid skulltorkas eftersom det inte är tillräckligt torrt när man tar det från backen oavsett hur torrt det känns i handen. Om man rullar hö i bal så ska det likt ensilage oavsett ts-halt plastas så snabbt det går annars börjar den ta sig värme.

Om det kommer en regnskvätt medan man t.ex. plastar eller kör hem balarna för plastning så är ju det ingen katastrof eftersom det p.g.a. balens hårdhet bara blir ytligt.

Så mitt råd är att du byter leverantör!

Lycka till, Kicki :)

Vi vänder det 2 ggr/dag tills det är torrt, vilket tar ca en vecka. Sedan buntar och plastar vi och har haft jättebra kvalitet och hygien på det :)

Absolut livsviktigt om det kommer regn på höet är att vända det fortast möjligt för att slå bort vätan och få upp det från marken, i annat fall är risken för mögel och annat skit mkt stor...

Vi vänder det 2 ggr/dag tills det är torrt, vilket tar ca en vecka. Sedan buntar och plastar vi och har haft jättebra kvalitet och hygien på det :)

Absolut livsviktigt om det kommer regn på höet är att vända det fortast möjligt för att slå bort vätan och få upp det från marken, i annat fall är risken för mögel och annat skit mkt stor...

Om ni ändå skall kosta på plast som är rätt dyrt, varför torkar ni så mycket? Alla studier visar ju att kvaliten blir sämre om en inplastad bale är för torr.

varför inte köra ensilage med ca 60% TS? Då räcker två torkdagar ofta och dessutom slipper man vända i gräset.

Det är sånt hö jag köpt och det har också varit jättebra! Inte alls så som mitt "för torra hösilage" blivit. Och jättebehändigt att lagra ute (att bygga lada kostar också massor om man har dåligt med förvaringsutrymme) och hantera rationellt.

Kul att läsa hur ni gör det när ni lyckas!

Vi har även gjort vanligt ensilage, men det är i mitt tycke för kraftigt för smålamm och det har inte varit några problem med vare sig kvalitet eller hygien på vårat balade torra hösilage.

Anledningen till att vi började göra så, är att högolvet rymmer bara ca 25 ton torrhö och vi behöde mer än så för att klara hela perioden som fåren äter skördat grovfoder efter att betesperioden är slut och tills nästa betesperiod börjar, vilket här uppe är från mitten/slutet av augusti till maj...

Följdfrågor!

Hur många lager plast lägger ni? Påverkar det mycket att höet blir torrt och stickigare?

Hur lagrar ni balarna; på sidan eller högkant? På hurudant underlag? Öppet eller skuggigt?

Vi har även gjort vanligt ensilage, men det är i mitt tycke för kraftigt för smålamm och det har inte varit några problem med vare sig kvalitet eller hygien på vårat balade torra hösilage.

Men näringsvärdet blir inte högre bara för att du tar in det som ensilage.

Ensilage brukar oftast ha högre näringsvärde än hö. Detta pga av att man kan dels slå det i ett tidigare skede och dels är man inte beroende av att vända det. När man vänder grovfoder förlorar man mycket blad = protein.

Antal lager plast beror på ts halten. Ju torrare grovfoder dessto mer plast behövs. Tumregeln säger aldrig under 6 lager. Balarna förvaras på högkant, där är det mest plast.

Sant. Men i det här fallet syftade nog TomasN på att Gnist kostar på sig att torka gräset i en vecka för att sen plasta in det istället för att torka samma gräs någon dag eller två, plasta in och förmodligen få ett foder med högre hygienisk kvalitet.

Om det bara är konserveringsmetoden som skiljer så blir det ju inte så olika näringsvärden.

Sara

Har för mig att det är 32 varv på våra balar som har en radie på ca 160 cm. De förvaras ute, ståendes på "plattsidan" på skuggsidan.

Om vi tar in 190 storbal, så är det ca 20 som är torra...Resten är "vanligt" ensilage..

Lamm-magar mår inte bra av blött foder i stora mängder!!
I alla fall inte mina lamms magar..

Vi tar själv hö i storbalar, och vi skulle aldrig låta dem ligga ute i regn. När man väl har balat det har jag svårt att tro att de skulle torka bättre utomhus där de utsätts för mer fukt än uppe på höloftet. Jag fick kassera 5 balar nu i vintras p.g.a. att de blivit fuktiga och därmed håller en för mig oacceptabel hygienisk kvalitet. Resten var prima, och de utsattes bara för en kortare regnskur efter balning och fick komma in så fort de torkat upp. I år kom det inget regn alls efter balning så jag hoppas på kanonhö:D

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 707
Senast: Lhas
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat