Torkade trattkantareller

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 19815
  • Startdatum Startdatum
R

Raderad medlem 19815

Jag köpte i somras en påse torkade trattkantareller. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska använda dem. Äter en hel del svamp, men jag brukar förvälla och frysa in och vet inte hur jag ska göra med den torkade.

Ska man lägga i blöt innan man använder dem? I så fall i kallt eller varmt vatten? Eller lägger man ner i sås/soppbas direkt och låter sjuda tills de fått tillbaka sin vanliga storlek?

Sv: Torkade trattkantareller

Jag brukar lägga en lagom mängd torkad svamp i en plåtbunke och sedan hälla över kokande vatten. När det har svalnat och svampen har svällt så silar jag spadet som blir över. Det blir en perfekt svampbuljong till soppan/såsen.

Det ska gå att smula ner torkad svamp direkt i en sås, men jag tycker att det blir mycket mer smak på mitt sätt.

Du kan också smula sönder den och använda som krydda/smaksättning.

grusholmen och Mie, tack för svaren!

Liknande trådar

Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: ptr
·
Mat Det var extrapris på torkad svamp så jag köpte lite. När jag sen läser om hur man ska tillaga den blir jag fundersam. Skölja noga, ligga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 323
Senast: Enya
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 400
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 190
Senast: Zacci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka