Torkade morötter

P

pika

Finns det någon här som ger sin häst torkade morötter och i såfall......gillar den det lika bra som färska?
 
Sv: Torkade morötter

Varför ge den torkade när det finns färska?
 
Sv: Torkade morötter

Jag ger min pålle torkade morötter.
Man blöter upp dem tillsammans med betforen.

Fördelarna är att man får alla vitaminer från morötterna och även smaken.
Min pålle gillar det men det är ju inte riktigt samma sak som färska.
Dels är volymen mycket mindre och sen blir det ju inte något att tugga på direkt.

Anledningen till att man ger torkade är att de håller mycket längre än färska.
De kan aldrig frysa sönder eller bli dåliga pga värme.
De tar mindre plats och man kan ge det året runt.
 
Sv: Torkade morötter

En utav mina vänner hade en importfirma en gång i tiden, han hade bla torkade morötter på säck. När han avvecklade firman fick min syrra dessa säckar som hon gav till sin fux. Och jag kan ju säga dig att: så djup och mörk färg har väl aldrig den hästen haft. Ärligt talat bytte den färg ;-)....Och ändå gav hon vanliga färska morötter varje dag..utan detta resultat. Kan ju hända det var MERA i det torkade än vad hon kunde uppnå via färska...
 
Sv: Torkade morötter

Vet mågon vart det säljs i skåne????
 
Sv: Torkade morötter

Nu var det längesedan han sålde..men kan ju forska lite ;-)..Det hade ju ett varumärke...
 
Sv: Torkade morötter

Köpte torkade för många år sedan på vad det då hette Lantmännen (granngården). Men de har inget sånt nu längre o jag saknar faktiskt det. Det var hållbart, tog liten plats att förvara mm. Hästarna älskade det.
 
Sv: Torkade morötter

Mynta2 skrev:
En utav mina vänner hade en importfirma en gång i tiden, han hade bla torkade morötter på säck. När han avvecklade firman fick min syrra dessa säckar som hon gav till sin fux. Och jag kan ju säga dig att: så djup och mörk färg har väl aldrig den hästen haft. Ärligt talat bytte den färg ;-)....Och ändå gav hon vanliga färska morötter varje dag..utan detta resultat. Kan ju hända det var MERA i det torkade än vad hon kunde uppnå via färska...

När jag läser ditt svar så inser jag att min fux OCKSÅ har fått en djupare och rödare färg senaste året. :idea:

Men jag har inte varit så smart så jag tänkt på sambandet med morötterna. :o :D

Men, det stämmer på min fux också.
Intressant!
 
Sv: Torkade morötter

Ger själv torkade morötter. Superbra! Superkvalite kartongen igenom och hästarna älskar det. Ger alla hästarna det dräktiga ston, föl och unghästar. Ger faktiskt hellre torkade än färska, bättre kvalite lättare förvaring!
I Skåne kan du titta in på www.ka-trading.se/ ! Där finns bla torkade morötter!
MVH / Fia
 
Sv: Torkade morötter

tack.....kan man köpa dom direkt av ka-trading eller ska man kontakta deras återförsäljare? Hur mycket kostar det kilot?
 
Sv: Torkade morötter

Nån som vet var i Västerås-Uppsalaområdet man kan få tag på torkade morötter?
 
Sv: Torkade morötter

Hej!
Du kan köpa direkt av KA Trading, eller av närmaste återförsäljare. Det beror på vilket som är närmast dig. Går visserligen att skicka också. De har 1 kg - ca 60 kr och 5 kilo - 250 kr (inkl. moms), om inte mitt minne sviker mig. 1 kg torkade motsvarar ca 20 kilo "vanliga" morötter. Jag ger min häst ca 25 g om dagen (knappt 1 dl) vilket motsvarar drygt 1 kilo otorkat. En 5-kilos räcker i evigheter! Rörigt, hoppas du förstår! ;)

MVH / Fia
 
Sv: Torkade morötter

Låter lite dyrt tycker jag, finns det inte billigare? Det blir ju tre gånger dyrare än färska morötter :eek:

Rolle på Österlen
 
Sv: Torkade morötter

vadå.... 60 kr som motsvarar 20 kg e väl inte dyrt?
 
Sv: Torkade morötter

Som jag sa är det tre gånger dyrare än färska morötter. Ta det gånger 7 hästar blir det ett par kronor ;)

Rolle på Österlen
 
Sv: Torkade morötter

Jag brukade ge torkade morötter på vintern förut men tycker det är dyrt. Är det någon som har försökt att torka morötter själv?? Jag tycker inte att de sväller speciellt mycket när man lägger dem i blöt vilket de borde göra om 1 kg skulle motsvara 20 kg :confused: ?? Dessutom så innehåller väl inte mórötter så mycket vatten att de blir så mycket mindre i volym när de torkat. Det är ett bra komplement till färska morötter, men jag tror att torkade morötter är ett jättedyrt alternativ.
 
Sv: Torkade morötter

Liksom andra grönsaker och hö med för den delen så förlorar färska morötter en stor del av sit vitamininnehåll under lagring vilket gör att fram i jan-mars när man behöver det som mest så finns egentligen bara vatten kvar (och det är ju billigare att ta ur kranen ;) )

Men visst, som gott att tugga duger de ju!
Men ger man morötterna ur fodersynpunkt så är det torkade man ska välja sent på säsongen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som testat att torka morötter i ugn till belöningsgodis? Någon som testat att torka i en sådan där frukttork?
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Springer
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 404
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 700
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp