torkade brännäslor?

V

veroa

sökte här på forumet och fick upp några trådar, fick dock ej de svar jag var ute efter.Har av flera hört att torkade brännäslor skulle vara bra och nyttigt för hästen, stämmer det, och isåfall VAD är det bra för?

Har en helt "felfri" häst, så om det är bra för tex. hosthästar mm. är det inget för oss.

Men ni som ger / har gett, varför, och hur mycket, kan man "överdosera"? eller finns det nåt annat man ska veta om torkade brännäslor innan man ger det? Tacksam för svar:bow: :bump: :banana:
 
Sv: torkade brännäslor?

delar som används: delar över jord.

insamling: när som helst, men bästa tiden är under blommningen.

egenskaper: urindrivande, sammandragande, blodstillande, stimulerar blodcirkulationen.

användning: nässlor är mycket rika på vitamin C, järn, natrium, klorofyll, protein och fibrer. därför är nässlor ett stärkande medel på våren, med blodrenande egenskaper och förmåga att öka kroppens resurser. lämpligt vid anemi (blodbrist), eftersom nässlan ger både järn och vitamin C (som gör att kroppen kan tillgodoröra sig järnet). nässlor stimulerar cirkulationen, vilket är till stor fördel vid besvär som fång, reumatism och artrit.
en tvättlösning med nässlor kan användas när du tvättar hästens man och svans. när du ger nässlor i fodret får hästen ofta "välmåendefläckar" i hårremmen. ofta växer brännässlor i beteshagar, men hästarna rör dom inte. skörda nässlorna, låt dom vissna i solen så att de inte "bränns" längre, hacka dem och lägg i fodret. du kan oxå lägga de vissnade nässlorna i hagen så att hästarna kan mumsa i sig när dom vill. kom i håg att nässlor är blodrenande och stärkande. vissa hästägare tycker att ett tillskott av nässlor livar upp hästen ordentligt.

dosering: 20-30 gram hackad, torkad nässla dagligen.

VARNING:
en del hästar kan reagera allergiskt på nässlor och få nässelfeber. symtomen är små bulor under huden. nässelfeber brukar gå över snabbt och utslagen försvinner normalt inom 24 timmar. var försiktig om du vet att din häst är känslig. sluta ge nässlor omedelbart om hästen får en allergisk reaktion.

källa: hästägarens örtabok
 
Sv: torkade brännäslor?

okej Tack bättre svar kunde jag inte få:bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 161
Senast: Hazel
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 757
Senast: Unhappy
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 319
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp