Torka tvätt energisnålt

SaraXX

Trådstartare
Självklart är det mest energisnålt att torka tvätten utomhus och det gör jag så länge det går. Nu börjar det bli svårt. Jag har funderat på vilket som är det mest energisnåla sättet att torka tvätten inomhus. Vi har torktumlare och en tvättställning.

Rent spontant är jag emot att använda torktumlaren för det känns onödigt men egentligen vet jag inte vilket som tar mest energi: torka i tumlaren eller torka hängande i badrummet som värms upp av direktverkande el. När man torkar tvätt i badrummet behöver man ha igång fläkten vilket drar ur värme ur huset. Torktumlaren däremot gör ju hela badrummet extra varmt så elvärmen slår ifrån.

Är det någon som har nån aning om vad som är bäst?

/Sara

Sv: Torka tvätt energisnålt

Det beror ju på vilken effekt de båda apparaterna har... Men jag skulle tro att torktumlaren värmer mera för samma peng så att säga....

En avfuktare borde vara bäst ur energisynpunkt eftersom den avger värme, tom. mer än dess egen energiförbrukning. Och tvätten torkar superbra när luften blir torrare.

Avfuktare skulle jag också föreslå, en bra sådan är snål o effektiv. Jag har själv funderat på att sätta en i min källare av samma anledning då jag helst. Inte vill köra torkskåpet om jag inte behöver något snabbt.

Självklart är det mest energisnålt att torka tvätten utomhus och det gör jag så länge det går. Nu börjar det bli svårt. Jag har funderat på vilket som är det mest energisnåla sättet att torka tvätten inomhus. Vi har torktumlare och en tvättställning.

Rent spontant är jag emot att använda torktumlaren för det känns onödigt men egentligen vet jag inte vilket som tar mest energi: torka i tumlaren eller torka hängande i badrummet som värms upp av direktverkande el. När man torkar tvätt i badrummet behöver man ha igång fläkten vilket drar ur värme ur huset. Torktumlaren däremot gör ju hela badrummet extra varmt så elvärmen slår ifrån.

Är det någon som har nån aning om vad som är bäst?

/Sara

Så länge det är låg luftfuktighet ute så kan du torka tvätten ute - även på vintern.

/Lizzie

Så länge det är låg luftfuktighet ute så kan du torka tvätten ute - även på vintern.

/Lizzie

Jag har svårt att tänka mig att tex en blöt tröja skulle bli annat än stelfrusen om man hängde ut den i det väder som ofta är på vintern, -25 grader och snöstorm/snö och blåst...

Konstigt nog så "fryser" vattnet ur kläderna då. När man tar in dem blir de råa men inte blöta, lagom att hänga över stolsrygg under natten.
Själv tycker jag att ett sånt ihopfällbart klädstreck är bra, jag ställer det intill ett element i köket eller vardagsrummet och får på så vis även lite fukt till inomhusluften.

Själv tycker jag att ett sånt ihopfällbart klädstreck är bra, jag ställer det intill ett element i köket eller vardagsrummet och får på så vis även lite fukt till inomhusluften.
Precis så har jag också gjort när vi bodde i ett hus som saknade torktumlare.

Jag använder mig också av ett sånt torkställ.

Ang torktumlare, drar inte de ENORMT med el?
Jag e sugen på att köpa en dylik, men är lite orolig att elräkningen skall bli skyhög, och då kan det kvitta känns det som..

Jag har svårt att tänka mig att tex en blöt tröja skulle bli annat än stelfrusen om man hängde ut den i det väder som ofta är på vintern, -25 grader och snöstorm/snö och blåst...

Naturligtvis hänger man inte ut tvätt i snöstorm. I övrigt så torkar tvätt alldeles utmärkt i kall och mycket torr vinterluft.

Visst är tvätten stel när man tar in den - men den tinar snart upp.

/Lizzie

Hänger ute eller i källaren med eller utan luftavfuktare. Det är bra att ha ett begränsat utrymme, nåt rum man kan stänga om, om man vill använda avfuktare för att det ska gå effektivt. Bra med timer till avfuktaren också så den inte går i onödan hela natten.

Tack för tipset om avfuktare! Det ska jag kolla upp.
Fukt till inomhusluften som någon skriver om behöver vi inte direkt, snarare tvärtom. Det kanske beror på hur stort hus man har och hur mycket man tvättar?

En avfuktare borde vara bäst ur energisynpunkt eftersom den avger värme, tom. mer än dess egen energiförbrukning. Och tvätten torkar superbra när luften blir torrare.

Hur skulle en avfuktare kunna avge mer energi i värme än vad den förbrukar?

Jag hänger tvätt i mitt "torkrum" (har satt upp hängare på väggen i en fd klädkammare), utan fläktar eller nåt sånt. Tar lite tid då det är lite kallare i det rummet än övriga huset men men.
Torktumlaren kan man ändå inte använda till alla kläder, då krymper de ju!

Torktumlar iallafall alltid handdukar för annars blir de stela och äckliga, på vintern torktumlar jag alltid sängkläder (de är så stora och får inte plats ordentligt på hängarna) och oftast underkläder.

Jag har konsekvent vägrat att köpa ngn torktumlare utan hänger alltid min tvätt ute om det inte regnar, även på vintern. Min tvätt har alltid torkat även i minusgrader och alla andra jag känner som gör på samma vis har samma erfarenhet. Fungerar alldeles utmärkt. :bow:

Annars tvättställning vid element eller vika ihop välcentrifugerade lakan och hänga på galge så de får hänga fritt inomhus och torka, inga problem alls att leva utan torktumlare även vintertid. :idea:

Det beror ju på vilken effekt de båda apparaterna har... Men jag skulle tro att torktumlaren värmer mera för samma peng så att säga....

Det tror inte jag!

Torktumlare är en av de värsta energislukarna man kan använda sig utav! Dessutom går det rätt fort för den värmen att försvinna ur ett badrum..

Värmen går ju konstant och jag tror därför att det ger betydligt mindre elförbrukning samma stund som man kör torktumlaren..

Hur skulle en avfuktare kunna avge mer energi i värme än vad den förbrukar?

Avfuktarens princip är lite som en värmepump, genom att kondensera fukten i luften och sedan leda bort det kalla vattnet så blir det totalt lite mer värme än vad avfuktaren drar i ström. Borde bli i varje fall enligt energiprincipen men det är inga jättemängder det handlar om.

Jag köper att det kan torka i torr luft men hur ofta är det det? Vi måste tvätta i genomsnitt drygt en maskin om dagen och en hel dag med torr luft och uppehåll är inte tillräckligt vanligt här den här tiden på året.

Har oftast inte haft torktumlare utan hängt i en del av huset. Skjortor, byxor, T-shirts etc blir dessutom mindre skrynkliga om de får torka fritt på galge. Man bara drar lite med handen och skakar lätt när man hänger upp så behövs inget strykas. På vintern är luften oftast torr inomhus så det är bara skönt med lite fukt. Annars får man väl hänga i ett rum man kan stänga om. Har aldrig satt på extra värme för att det ska torka. Kör man en maskin om dagen hinner det torka innan det är dags att hänga upp nästa laddning.

Jag köper att det kan torka i torr luft men hur ofta är det det? Vi måste tvätta i genomsnitt drygt en maskin om dagen och en hel dag med torr luft och uppehåll är inte tillräckligt vanligt här den här tiden på året.

Den här tid på året... Det har varit omöjligt att torka tvätt utomhus vissa dagar under sommaren också pga regn och hög luftfuktighet.

Det många missar är att man kan torka tvätt utomhus på VINTERN i minusgrader när det är torr luft ute.

Har man tid att låta tvätten torka ute på vintertid, så funkar det faktiskt. Om man nu ska tänka på vad som är allra mest energisnålt ;).

/Lizzie

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 147
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Nu kära Buke tänkte jag se om det finns någon som kan ge bra tips. Hunden är en Rottis hane, 8 år. Inte "smartaste " nöten ur sin kull...
Svar
7
· Visningar
1 956
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka